Friday, 18 July 2014

Tazkirah Ramadan : Pelaksanaan Kanun Jenayah Syariah Satu Tuntutan Aqidah


Hubungan Syariat Islam Dengan Akidah

Umat Islam wajib yakin kepada Syariat Islam, kerana ia melibatkan akidah. Hukum hudud dan qisas diletakkan dalam surah al-Baqarah, al-Maidah dan al-Nur dimulakan dengan penegasan iman. Surah al-Baqarah dimulakan dengan firman Allah :


 Alif Laam Mim. Kitab al-Quran ini tidak asa sebarang syak padanya (tentang dating dari Allah dan tentang sempurnanya. ) Ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa. Iaitu orang-orang beriman kepada yang ghaib dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang kami berikan kepada mereka. Dan orang-orang yang beriman kepada kitab al-Quran yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad) dan kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan (adanya) hari kiamat (dengan sepenuhnya). Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari tuhan mereka dan merekalah orang-orang yang berjaya.

Al-Baqarah : 1-5


Jika sekiranya mana-mana orang Islam yang tidak yakin kepada hukum tersebut, maka ia menjadi kufur. Firman Allah :


Patutkah mereka mempunyai sekutu-sekutu yang menentukan mana-mana bahagian dari agama-agama mereka sebarang undang-undang yang tidak diizinkan Allah?

Asy-Sura : 21

Begitu juga jika sekiranya ia yakin kepada undang-undang ciptaan manusia dan menganggapnya lebih adil dan sesuai daripada syariat Islam, maka ia menjadi syirik. Begitu juga mana-mana orang Islam yang memilih undang-undang ciptaan manusia untuk dilaksanakan dengan mengenepikan hukum-hakam yang ditetapkan oleh Allah dan RasulNya, maka ia telah sesat dengan sesat yang nyata.



Demikian juga mana-mana orang Islam yang melantik pemimpin-pemimpin mereka membuat undang-undang sendiri dengan mengenepikan undang-undang Allah, maka ia telah melantik pemimpin-pemimpin mereka sebagai tuhan-tuhan mereka selain Allah dan para pemimpin yang membuat undang-undang sendiri, bertindak sebagai tuhan-tuhan selain daripada Allah, kerana Syari’at Allah semata-mata.
Firman Allah:


Teks disediakan oleh Lajnah Tarbiah PAS Kawasan Bukit Katil

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

1 Comment:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Keahlian Unit Amal

Iklan

Artikel Menarik

A

 

Dewan Pemuda PAS Bukit Katil Hakcipta © 2011 Kredit Ubahsuai oleh Kijang59