Friday, 8 February 2013

Masalah pengundi hilang di Melaka masih tidak selesai


AYER KEROH: Beberapa individu mendakwa namanya tiada di dalam senarai daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meskipun pernah membuang undi pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 lalu.

Perkara itu, didedahkan Setiausaha DAP Melaka, Khoo Poay Tiong dalam satu sidang media di pejabat Pusat Khidmat DAP Dun Ayer Keroh baru-baru ini.

Poay Tiong yang juga Adun Ayer Keroh mendakwa, pihaknya juga sudah mengajukan permasalahan itu kepada pejabat SPR negeri namun pihak terbabit juga tidak dapat menjelaskan sebab perkara itu berlaku.

“Apabila kami semak nama individu terbabit di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), ternyata nama tersebut disahkan aktif, ertinya individu itu masih hidup namun namanya sudah hilang dalam senarai SPR.

“Kita memandang apa yang berlaku ini sebagai satu perkara amat serius, sebab kita khuatir ada ramai lagi nama pengundi yang sudah hilang dengan cara sebegini,” katanya.

Hadir sama dalam siding media itu, Pengarah Pilihan Raya KeADILan Melaka, Md Yusof Abdullah dan Ketua Penerangan KeADILan Melaka, Hairiz Nordin.

Justeru, beliau berharap orang ramai yang pernah mendaftar dan pernah membuang undi pada PRU lalu, supaya membuat semakan sama ada menerusi laman web rasmi SPR atau tampil ke pejabat Pakatan Rakyat (PR) terdekat.

“Sebab itulah rakyat mahu kerajaan laksanakan lapan perkara berkaitan tuntutan Bersih kerana salah satunya, mereka mahu memastikan senarai nama pemilih itu benar benar telus.

“Apa yang kita lihat mereka sudah terlalu ‘bersih’ sehingga orang yang hidup pun mereka hilangkan nama, sekali gus melakukan ‘bersih’ yang keterlaluan,” katanya.

Beliau berkata, ekoran itu Pakatan Rakyat negeri juga akan mengadakan kempen semakan daftar pengundi termasuk menyediakan kaunter serta kemudahan untuk orang ramai membuat semakan daftar pemilih di tempat-tempat tumpuan awam.

Sumber : Harakah 28 SAFAR – 1 RABIULAWAL 1434 / 11 – 13 JANUARI 2013

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 Comments:

Keahlian Unit Amal

Iklan

Artikel Menarik

A

 

Dewan Pemuda PAS Bukit Katil Hakcipta © 2011 Kredit Ubahsuai oleh Kijang59