Saturday, 12 February 2011

PRK Merlimau: Lebih Ramai Bukan Melayu Hadiri Ceramah TG Nik Aziz


Lebih ramai kaum bukan Melayu yang hadir mendengar ceramah TG Nik Abdul Aziz Nik Mat daripada kaum Melayu di Merlimau malam tadi. Ini adalah satu perkembangan yang baik sempena pilihanraya kecil DUN Merlimau yang bakal diadakan pada 6 Mac nanti.

TG Nik Aziz di dalam ucapannya menyeru semua penduduk di Merlimau termasuk kaum Cina dan India di Merlimau supaya tidak gentar untuk melakukan perubahan dan tidak termakan hasutan UMNO yang menakut-nakutkan kaum bukan Islam terhadap Islam.

Apa yang berlaku di Kelantan adalah bukti nyata bahawa Islam tidak pernah meminggirkan mana-mana kaum kerana Islam dengan keadilannya adalah sesuai dengan fitrah manusia.

TG Nik Aziz menjelaskan bahawa asal manusia semuanya dari Adam. Islam datang menghapuskan rasisma. Baginda Rasullullah saw, menurut TG Nik Aziz telah berjaya menyatukan penduduk Arab yang terdiri dari pelbagai kaum dan puak seperti Salman dari Parsi dan Bilal dari Habsyi (Afrika) di bawah naungan Islam.


"Tiada kelebihan diantara manusia melainkan yang bertaqwa," jelas TG Nik Aziz.

Sebelumnya, YB Salehuddin Ayub di dalam ucapannya merakamkan rasa gembira kerana melihat ramai kaum bukan-Melayu terutama kaum Cina yang hadir pada majlis pertemuan malam tadi.

Di dalam ucapannya YB Salehuddin telah menyatakan bahawa PAS, DAP dan PKR akan mampu menggantikan kerajaan Barisan Nasional sebagai teraju pemerintahan negara.

Berbeza dengan zaman lampau, kaum Cina terutamanya, takut untuk hadir di dalam ceramah-ceramah PAS, tetapi suasana hari ini sudah berbeza.

YB Abdullah Sanusi, Ahli Parlimen Kuala langat pula meminta kaum bukan-Melayu di Melaka melakukan perubahan seperti yang ditunjukkan oleh kaum bukan-Melayu di Selangor.

"Jika Selangor boleh berubah, tiada sebab Melaka tidak boleh," jelas beliau.

YB Abdullah Sanusi menyeru supaya rakyat Melayu, Cina dan India bekerja bersungguh-sungguh supaya UMNO BN dikuburkan ke dalam Muzium Negara," tambahnya.

Majlis Ramah Mesra ini telah dirancang lebih awal iaitu sebelum penetapan tarikh penamaan calon dan pilihanraya bagi DUN Merlimau oleh Suruhanjaya Pilihanraya, malah sebelum kerusi DUN Merlimau kosong kerana kembalinya Allahyarham Mohd Hidhir ke rahmatullah. Justeru itu tidak timbul soal berkempen lebih awal, jelas pemimpin PAS Kawasan Jasin yang GB temui.

Sumber : Greenboc

Lagi gambar : Aizatlegendz


Ali Rustam bawa pembangunan gajah putih?


Saya adalah anak Melaka berasa terkilan di bawah kepimpinan Datuk Wira Mohd Ali Mohd Rustam gagal membawa perubahan pembangunan di negeri Melaka. Banyak projek pembangunan menjadi GAJAH PUTIH.

Teksi bermeter, Hang Tuah Mall, gelanggang go cart, muzium pengangkutan, bas panorama, Melaka International Airport dan banyak lagi. Terkini monorel Melaka buatan China@CAP AYAM sejauh 1.6 km bermula dari Tmn Rempah ke Tmn Nyiru Bunga Raya sejauh 1.6 km dikenakan tambang RM10.00 sehala.

Belum pun setahun beroperasi dah buat hal. Kononnya Melaka sudah capai status negara maju.

Jika di bandaraya Kuala Lumpur tambang monorel buatan Malaysia Scomi MTrans sehala sejauh 8.6 km merentasi 11 buah stesen bermula dari KL Sentral ke Titiwangsa RM2.50.

Ini bermakna tambang RM10.00 monorel Melaka sejauh 1.6 km boleh menyamai 4 perjalanan sehala dari KL Sentral ke Titiwangsa.

Apakah motifnya melabur berbilion ringgit untuk diwujudkan monorel Melaka?

Saya rasa baikduit dilaburkan ke projek tidak bermanfaat itu untuk disegerakan projek aerotrain dari MITC ke Bandar Hilir.

Saya pasti dengan konsep park & ride di stesen aerotrain, masalah kesesakan jalan raya di Bandaraya Melaka dapat diatasi.

Anak Melaka,

Ampang, Selangor.

Sumber : Harakahdaily


Projek keretapi : Kerajaan BN Melaka ulangi kesilapan sama


Artikel terkini 11 Januari 2011 mengenai projek RM239.6 juta landasan keretapi di Melaka, sedangkan projek monorail RM16 juta di Melaka yang telah siap tidak dapat berfungsi kerana banyak masalah. Pakatan Rakyat di Melaka , khususnya pemimpin PAS, PKR dan DAP di Melaka harus faham isu ini dan beri penerangan kepada rakyat Melaka kenapa projek ini merupakan satu lagi pembaziran, sedangkan banyak kemudahan awam lain perlu di pertingkatkan di Melaka, seperti laluan pejalan kaki, laluan bas dan sebagainya.

Artikel asal :

Again, Melaka gov’t railroads its way to nowhere

TRANSIT is not too surprised to hear the latest news on the award of 40km tramway project to SAAG Consolidated. The local oil and gas player, which we doubt has any experience in transit projects (let alone trams), has its share price almost doubled in a week preceding the bid award.



The Melaka monorail, which remains nonoperational till this day, seems to have attracted attentions not only from humans, but one particularly look-a-like creature as well. (TRANSIT's photo taken in December 2010) TRANSIT Says: After RM16 million of taxpayers’ money wasted on a monorail system that went kaput during its launch and slept straight into comma (till this very day), the state government chooses to splurge 15 times more money to build a transit system without any public transport masterplan, without transit – land use integration planning, and most importantly, without any public consultation.

SAAG secures RM239.5m rail project in Melaka

KUALA LUMPUR: SAAG Consolidated (M) Bhd’s subsidiary has secured a US$78 million (RM239.54 million) contract from Mrails Tram (Melaka) Sdn Bhd to design and build 40 km of tramway in Melaka. SAAG said on Monday, Jan 10 its overseas subsidiary OGS Asiapac Ltd had secured the design, engineering, procurement, construction and commissioning (EPCC) contract on Dec 23 last year.

Mrails Tram is incorporated in Malaysia and it had signed a principal agreement with the Chief Minister of Malacca (Incorporation) on March 3 last year for a 25 year concession with the Malacca government to provide 40 km of tramway in the state capital to enhance the public transport facilities.

We wonder what kind of a tram system that can be built with a mere RM6 million per km? Even the ‘bare-bone’ TransJakarta BRT system with 8,000 pax/direction/hour capacity was built at around RM4 million per km, and the world-renown metro-like Transmillenio BRT system with more than 50,000 pax/direction/hour capacity at RM20 million per km. Like we’ve said before, this tramway project announcement is a complete sham.

We know tram systems with moving block signaling and right of ways can achieve maximum capacity of 25,000 pax/direction/hour, but they costs more than RM100 million per km. Even the cheapest mode of Light Rail Transit (tram with at grade tracks and operating on shared infrastructure with cars) costs more than RM50 million per km.

Why the government refuses to secure enough public transport funds to establish an organizing authority, say the Melaka Public Tranport Authority, and award contracts to existing and external operators to operate based on a fair, transparent and accountable set of criteria and incentives.

Rather than taking ownership of what is within the state’s hands to improve public transport, the government yet chose to repeat the same mistake it has done with the monorail (and give concession to companies with no track record, and risk jeopardizing the public’s interests in the long run in return for quick and short run profits to private entities), and railroads its way to nowhere.

If the Melaka government really wants to boost up transit share in the city, it should have first focused on existing (lack of) support systems, such as safe walkway for pedestrians (such as portrayed above) and priority lanes for buses. (TRANSIT)

transit.my


Keahlian Unit Amal

Iklan

Artikel Menarik

A

 

Dewan Pemuda PAS Bukit Katil Hakcipta © 2011 Kredit Ubahsuai oleh Kijang59