Thursday, 3 February 2011

Teguhkan hubungan ahli Pakatan Rakyat


SUDAH hampir tiga tahun Pakatan Rakyat ditubuhkan, tetapi hubungan antara ahli-ahli daripada tiga parti yang berbeza masih perlu diperbaiki. Mungkin ia disebabkan oleh status-quo negara kita yang masih bersifat perkauman, ataupun ideologi parti yang berbeza.

Saya merupakan seorang ahli DAP dari Melaka, dan saya ingin merapatkan hubungan dengan ahli KeADILan serta PAS dari Melaka. Malangnya, apabila saya bertanya-tanya daripada rakan saya, merekapun jarang berinteraksi dengan ahli PAS. Perkara ini agak serius kerana ini akan menyebabkan salah faham, bahawa rakyat akan membuat perbandingan antara Pakatan Rakyat dengan BN, apakah perbezaan kedua-dua parti ini?

Yang saya tahu, Pakatan Rakyat terdiri daripada parti ‘multi-racial’ dan anti-rasis, demi kesejahteraan negara dan bangsa. Kita berpakat dan sudi melawan politik perkauman BN yang mempecahbelahkan Malaysia yang tercinta.

Justeru, ketiga-tiga parti politik Pakatan Rakyat harus mengetepikan agenda sendiri dahulu dan lebih bersepadu sesama ahli yang berlainan parti. Seperti yang umum tahu, selatan Malaysia merupakan kubu BN. Ada segelintir rakyat negeri Johor memberitahu kepada saya, bahawa tiada cabang Pakatan Rakyat di kawasan mereka. Walaupun terdapat cabang KeADILan, tetapi ia tidak berfungsi langsung.

Dalam keadaan sebegini, rugilah Pakatan Rakyat kerana tidak merapatkan hubungan dengan penduduk tempatan. Yang lain pula, kaum Cina masih bingung apabila berhadapan dengan PAS di kawasan mereka. Mereka masih berkeliru dan menganggap PAS adalah parti Islam yang berkhidmat untuk kaum Melayu sahaja. Bukan semua kaum Cina seperti saya, mampu mendapatkan informasi terkini PAS daripada Harakah. Kebanyakan mereka masih mempercayai teori karut MCA.

Cadangan saya adalah, rapatkan hubungan antara ahli Pakatan Rakyat dahulu, dan sudi melawat dan berkhidmat untuk rakyat secara automatik, jangan biarkan rakyat susah-susah mencari anda. Mengadakan ceramah yang bersifat semangat Pakatan Rakyat. Ahli parlimen dan Adun daripada ketiga-tiga parti politik dijemput untuk memberikan ucapan dan pandangan mereka.

Pada hari Jumaat yang lalu, saya berasa gembira kerana DAP dapat menjemput Mujahid Yusof Rawa ke dewan rakyat DAP, dan para hadirin terdiri daripada pelbagai kaum, termasuk ramai daripada KeADILan dan PAS.

Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh. Apabila Pakatan Rakyat bersepadu, barulah BN cepat hancur.

Hidup Rakyat, Hidup Perpaduan!

• SAW TAN
Ahli DAP Melaka

HARAKAH 20 – 23 SAFAR 1432 / 24 – 27 JANUARI 2011

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 Comments:

Keahlian Unit Amal

Iklan

Artikel Menarik

A

 

Dewan Pemuda PAS Bukit Katil Hakcipta © 2011 Kredit Ubahsuai oleh Kijang59