Wednesday, 16 February 2011

Hujan emas di Merlimau


Untung jadi pengundi Merlimau. Mintak apa saja pasti diberi. Kalaulah nyawa boleh diberi mesti ada jugak mungkin terjadi. Umno akan cuba memenuhi apa saja permintaan penduduk Merlimau. Sebut aje di mulut pasti sampailah ia. Jangan sebut nak berbini mau berperang seluruh Merlimau. Bengkak kepala. Projek dicurahkan begitu banyak sepertimana air hujan mencurah di Tenang.

Bimbangnya Merlimau menjadi tenang yang kedua. Banyak sangat projek mencurah kemudian datang hujan lebih banyak mencurah daripada projek yang dibuat oleh Umno. Sampai sekarang Tenang mungkin masih ada lagi yang duduk di tempat pemindahan.

Tak apalah asal kroni dapat wang untuk biayai kempen Umno. Kalau tak ada projek untuk kroni maka tak adalah sumbangan kroni untuk Umno. Kelepuk Umno berbuih pengsan. Tak ada sumbangan rokok, tak ada sumbangan duit, tak ada sumbangan Umno pasti cepat m*mp*s.

Di Merlimau projek dijalankan siang dan malam. Turap jalan dari pagi sampai ke malam. SAMB pun siang malam pasang paip air. Yang tak ada kepala paip pun diberi kepala paip secara percuma. Kalaulah semua YB mati, mahu menangis jabatan kerajaan nak jalankan semua projek sekaligus. Siang malam pegawai kerajaan dijadikan hamba abdi demi survival Umno di bumi Malaysia. Semua pegawai dibolehkan claim overtime dan yang pasti beruk gelekek le sampai pagi.

Hampir seluruh jabatan di Melaka diarahkan untuk menolong Umno memenangi dun Merlimau. Kalau ada rumah senget, pasti jabatan perumahan negara datang membaikinya. Kalau nelayan sampan bocoq ada yang akan menampalnya. Kalau petani bocoq seluar pasti ada tukang jahitnya. Pokok pisang yang mati lemas banjir baru ni dah mula diganti dengan anak pisang awak. Dulu tanam pisang saya. Pisang yang lemas air dulu untuk pasaran tempatan, selepas ini projek pokok pisang akan dieksport ke negara monyet, beruk dan Mesir.

Jabatan Kebajikan Masyarakat sudah buat kajian tentang kemiskinan, yang mana tak dapat lagi duit kebajikan diberi awal selama 3 bulan, selepas ini payah le penerima wang kebajikan nak hadap 3 bulan hidup tanpa bantuan. Hidup hidup ditipu penerima wang kebajikan, ingatkan wang itu untuk sebulan tapi sebenarnya 3 bulan dan akan dihabiskan dalam bulan ini.

Selepas ini bulan Mac penerima wang kebajikan akan berkepuk menahan lapar. Dulu arrr pakcik kerajaan sulah bagi untuk 3 bulan pasai apa pakcik belanja semua sekali, lahabau kau orang aku ingat kan duit pilihanraya rupanya duit hantu raya rupanya. Menangis le pakcik menahan azab sengsara duit diberi awal dan dihabis pun awal. Nyawa pun akan habis awal nak menahan lapar dengan kenaikan harga barang.

Malam malam sekarang di Merlimau tidak sunyi langsung. Ada je deruan kenderaan jabatan. Nasib baik Jabatan Alam Sekitar tak datang jugak. Perhilitan pun masih tidur lagi gamaknya. Yang aktif sekarang adalah JKR, SAMB, jbtn kebajikan, jbtn pertanian, jbtn perikanan, jbtn jentera dan kilang pun aktif gila, yang seronok Ali Rustam tidur kat rumah.

Yang meriah sekarang di Anjung Batu dan Umbai, setiap malam penuh pelanggan kerana Umno sedang membahagikan harta rakyat. Makan gelak minum gelak nasib baik tak mati tercekik tulang ikan siakap. Duit apa nak heran, banyak mana dihabiskan dah nampak di depan mata yang akan diganti. Tak dapat merana seperti kontraktor Kuala Terengganu sampai sekarang bayaran tak dapat dapat.

Menangis lagu Umno pun belum tentu dapat bayaran. Ada yang dah kena kerja dengan orang jadi kuli sebab nak bayar hutang angkara mempercayai Umno. Masa pilihanraya ambik semua kalau tanya siapa nak bayar; YB bayar. Lepas menang, menang kalah Umno duit tak ada sebab mana ada hitam putih, ambik tanpa PO ( Purchase Order ). Ada PO pun tak dibayar.

Umno Merlimau tengah sibuk melobi sampai malam semalam masih duk melobi. Siapa yang ada kelapangan datang le ke Tenang, ada majlis dengan Cikgu Normala calon Pas Tenang. Sementara nak berperang di Merlimau jom kita raikan petugas di Tenang. Orang Pas, kalah menang prk tak kisah punya. Apa nak dikisahkan sangat tentang kalah. Yang tak biasa kalah je jadi Mat Jenin.

Sumber : Selatanonline

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 Comments:

Keahlian Unit Amal

Iklan

Artikel Menarik

A

 

Dewan Pemuda PAS Bukit Katil Hakcipta © 2011 Kredit Ubahsuai oleh Kijang59