Friday, 30 October 2009

Aduan terhadap servis Proton yang amat mendukacitakan :


Diutarakan di sini catatan aduan pengguna Proton Persona yang tidak berpuas hati dengan perkhidmatan Proton yang terlalu mengecewakan. Dewan Pemuda PAS Bukit Katil memandang berat dengan aduan yang dikemukakan, dan menggesa agar tindakan yang sewajarnya diambil oleh pihak berwajib.

Tuan,

Saya ingin membuat aduan diatas perkhidmatan PROTON yang tidak memuaskan dan teramat mendukacitakan.
Saya telah membeli sebuah kereta Proton Persona dengan nombor pendaftaran JLD4152 pada 13 Ogos 2008.
Pada hari pertama saya terima kereta ini, ia mengalami masalah brake signal sentiasa menyala. Saya kurang pasti berapa hari kemudian nya kereta dihantar ke Melaka untuk pemeriksaan lanjut dan itu pun mengambil masa lebih dari dua hari. Saya sungguh kecewa kereta baru mengalami masalah sebegitu. Tetapi saya lupakan perasaan kecewa itu agar saya tak berasa marah.

Kemudian, semasa servis yg ketiga, saya telah memberitahu ABS signal menyala. Selepas service, ABS signal masih menyala ON and OFF sehingga peristiwa REVERSE gear tak berfungsi berlaku pada 10hb Oktober 2009. Pada mulanya saya rasa marah dan malu sebab kereta baru dah rosak begitu cepat sedangkan saya hantar servis mengikut panduan. Kemarahan saya hanya sedikit sahaja.

Sekarang ni saya sudah tak sabar lagi dan kemarahan saya sudah memuncak ketahap maksima disebabkan SERVIS yang begitu lembap, tiada perikemanusiaan dan tiada keperihatinan dari pihak Proton yang sepatutnya bertanggung jawap untuk membantu menyelesaikan masalah kereta baru ini dipersia-siakan begitu saja.

Pada 23 hb October, suami saya diberitahu oleh pihak SERVIS bahawa kelulusan untuk tempahan barang baru sahaja diluluskan. Saya tak dapat terima dan tidak faham mengapa mengambil masa begitu lama. Saya nak tahu berapa lama masa yang di target oleh PROTON untuk mengelak dari mengambil CYCLETIME yang terlalu tinggi.
Nama Outlet SERVICE Centre ini ialah JETPO berdekatan dengan PROTON EDAR di alamat NO. 82/40, JALAN BAKRI, POSKOD 84000, MUAR, JOHORE.

Sekarang ni, sudah minggu yang ketiga kereta saya tergantung di bengkel SERVIS Proton di Jalan Bakri Muar tanpa ada sense of urgency dari pihak yang bertanggung jawap , dan sebegitu lama juga saya terpaksa menyewa kereta untuk ke tempat kerje dan kegunaan harian. Kenapa saya yang mesti menanggung kerugian ini? Saya bukannya berpendapatan tinggi untuk tanggung kos-kos yang sebegini.

Saya terlalu sedih dan marah dengan sikap SERVIS pihak PROTON tanpa ambil peduli kerumitan pelanggan seperti saya. Jikalau masalah ini begitu rumit dan mengambil masa yang terlalu panjang, saya pohon pada pihak Tuan/Proton agar dapat menggantikan dengan kereta baru yang lain ataupun setidak-tidaknya meminjamkan saya sebuah kereta lain untuk kegunaan bekerja dan kegunaan harian agar tidak membebani hidup saya dengan masalah kewangan ini pula.

Tambahan pula saya membayar wang sewa beli kereta ini kepada pihak bank. Kalau pihak PROTON yang membayar bulanan selama ia berada dibengkel, saya setuju. Berapa banyak lagi kos yang mesti saya sahaja yang tanggung ! ????? Berlaku adil lah terhadap pengguna Malaysia yang mengguna kereta Malaysia. Kenapa mesti pengguna yang sokong buatan Malaysia ini diperkotak-katikkan?! Sedangkan kereta Malaysia yang dieksport jauh lebih mantap untuk kegunaan orang luar dari kereta yang dipasarkan untuk penyokong/pengguna Malaysia sendiri!

Jikalau Tuan/Proton tidak memberi keperhatinan terhadap issue ini, saya berjanji saya akan bawa isu ini ke tengah dan saya pasti ALLAH bersama-sama orang yang teraniaya.
Saya harap pihak TUAN dapat merealisasikan keadaan secepat cepatnya.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

1 Comment:

Anonymous said...

fuck off proton

Keahlian Unit Amal

Iklan

Artikel Menarik

A

 

Dewan Pemuda PAS Bukit Katil Hakcipta © 2011 Kredit Ubahsuai oleh Kijang59