Friday, 2 November 2007

Raya di rumah amy search



Ingatkan Mawi yang mendahului, rupanya Amy Search dulu yang dapat saya kenali dan jumpa secara dekat. Ingatkan Mawi yang mendahului, rupanya Amy Search dulu yang lebih bersedia untuk mengubah cara hidup dunia seorang artis. Ingatkan Siti, isteri Amy Search dulu yang dah tetap kenakan tudung muslimat yang menambah kecantikan diri.

Haa, kira tersengih juga saya dapat beraya di rumah Amy Search di kediaman mewahnya di Damansara kali ini. Isk, glamour juga rasanya dapat bersalam dengan artis tersohor sampai nak juga bersohor dalam blog ni.. Sebab pun budak - budak remaja terlompat - lompat bila dapat jumpa dan bersalam dengan artis kesayangan mereka. Sesetengahnya terkinja - kinja macam beruk kena belacan. Seronok sangat rupa - rupanya.....

Saya yang taklah minat Amy Search pun jadi seronok juga dapat bersalam dengan artis. Kalaulah aku ni artis, mesti melompat - lompat orang nak bersalam dengan aku.. he he

Selepas mesyuarat Dewan Pemuda Pas Pusat minggu lepas, kawan saya, Ustaz Norazli Musa Taliban mengajak saya untuk beraya di rumah Amy pada petang itu. Katanya, Amy dah dua kali sms supaya datang ke rumahnya. Bukan main eksen lagi beliau tunjukkan sms tu pada saya sambil mengusap - ngusap janggutnya yang panjang sampai ke bawah pusat itu. Hah, perasan lebih - lebih pula ustaz Taliban Qandahari Afghani ni.. Ingatkan saya, dia dulu yang perasan rupa - rupanya.

Kebetulan Ustaz Riduan Mohd Nor, AJK DPP Pusat juga buat rumah terbuka di rumahnya di Kampung Padang Balang, Gombak, kami dan sahabat yang lain ke rumah beliau dulu. Rupa - rupanya beliau pun berhajat untuk turut beraya di rumah Amy. Dia juga dapat sms selamat hari raya, siap dengan tazkirah versi sms pula daripada Amy. Tunjuk eksen, dia bacakan pula sms Amy pada murid - muridnya di St Victoria School. Terkejut beruklah mereka, ustaz kaki ceramah, kaki demontrasi dan kaki sup kaki ni pun boleh terima sms daripada artis pujaan mereka?!

Jadi, kami, juga saudara Khairul Faizi ( minda-kembara. blogspot.com ) dan saudara Suhaizan Kayat ( Ketua Penerangan DPPP ) pun bersama - sama ke rumah Amy.

Jumpa Amy di rumahnya mengembirakan semua. Dia yang dah kenal awal Ustaz Norazli dan Ustaz Riduan yang pernah menziarahinya sebelum ini menyambut kami dengan ramah sekali. Kebetulan kumpulan Rabbani sedang menyempurnakan bacaan tahlil dan sekumpulan anak - anak dari asrama anak yatim juga turut hadir. Ramai juga rakan - rakan artisnya turut hadir walaupun dah lewat petang. Kami sempat berbual dan berkenalan walaupun tidak lama kerana kesibukannya melayan tetamu yang lain.

Amy, seperti dilaporkan sebelum ini telah turut mengikut jejak sebahagian rakan artisnya yang telah kembali memilih jalan yang lurus. Jalan sebenar kembali kepada Allah, tuhan yang menganugerahkan segala bakat dan kebolehan kepada hambanya untuk memilih cara hidup masing - masing di muka bumi. Apabila hambanya tahu berterima kasih, sudah pasti dia akan memilih jalan yang lurus untuk bersyukur dan kembali kepada tuhannya. Jika tidak, digunakan bakat dan kebolehannya pada jalan kemurkaanNya.

Kerana rahmatNya, peristiwa kembali dan taubat terus menyuburkan kehidupan manusia di bumi. Ada yang menemui setelah lama bergelap pekat dalam kehidupan tanpa syahadah. Ada yang kembali setelah lama hanyut terbuai mimpi. Ada yang kembali setelah lama bertangguh dan menanti - nanti. Semuanya kerana rahmat dan kasih sayangNya terhadap hamba - hambanNya.

Dulu tersohor kerana dijulang - julang iblis dan syaitan. Bila kembali, jadi tersohor juga dijulang para malaikat Allah.

Taubat artis cukup mengembirakan semua. Mereka adalah idola dalam masyarakat, terutama golongan remaja yang hidup alpa dan lalai. Artis, kebanyakannya memimpin mereka ke lembah yang lebih gelap. Apabila mereka bertaubat, sudah pasti mereka akan bersungguh - sungguh menyempurnakan taubat mereka dengan kembali berdakwah di jalan Allah bersama para pendakwah yang lain.

Sudah pasti mereka lebih pakar untuk menguasai remaja yang begitu menggilai dan memuja mereka. Dunia dakwah menjadi semakin meriah.

Macamlah pemimpin Umno masuk Pas. Kebanyakannya kerana taubat yang benar. Macam Ustaz Hamid Derani di Kelantan yang telah masuk Pas beberapa bulan lepas. Hari ini beliau adalah penceramah top lepas Tok Guru. Katanya, beliau akan terus berceramah di tempat mana beliau berceramah masa dalam Umno dulu demi menyelamatkan orang yang disesatkannya dulu.

Kita doakan istiqamah untuk Amy Search dan kita jua. Menukar cara hidup memerlukan istiqamah dan keikhlasan yang tinggi. Ilmu adalah pemyelamat.

Saya sempat bersalam dengannya sebelum pulang. Beliau nampak seronok jumpa saya sebagaimana saya juga. Saya jemputnya ke rumah jika beliau ke Kelantan nanti. Beliau berbesar hati sangat untuk jumpa ayahanda Tuan Guru. Katanya, isterinya juga sering menyebut - nyebut untuk jumpa ayahanda.

Saya terserempak pula dengan Ustaz Badrul Amin, mentor taubatnya di Mekah yang kebetulan baru sampai. Ini pun ustaz reformasi yang hebat!

Jangan terkejut jumpa saya di Dataran Merdeka nanti dengan Amy di kanan saya dan Isabelllla di sebelah kiri!! Jom, reformasi bersama Amy Search!!

http://nikabduh.wordpress.com/


10,000 kakitangan bank berpiket esok


Kuala Lumpur : Lebih 10,000 ahli Kesatuan Kebangsaan Pekerja Bank (NUBE) akan menyertai piket peringkat nasional di ibunegara esok berhubung isu tuntutan gaji.

Menurut Setiausaha Agung NUBE, J Solomon, piket tersebut akan diadakan di Menara Maybank di Jalan Tun Perak, Kuala Lumpur, dari jam 11 pagi hingga 3 petang.

Dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata, ini merupakan kali pertama NUBE menganjurkan piket peringkat nasional.

Malah, tambahnya, ia juga merupakan piket peringkat nasiolnal yang pertama pernah diadakan oleh sebuah kesatuan sekerja.

Piket tersebut ekoran kegagalan NUBE dan Persatuan Bank Perdagangan Malaysia (MCBA) - untuk menyelesaikan pertikaian berhubung tuntutan NUBE yang mewakili 30,000 ahlinya berkaitan kenaikan gaji sebanyak 30 peratus, mengekalkan dua bulan bonus dan pemberian Cola.

Sebelum ini, MCBA dilaporkan bersetuju memberi kenaikan gaji 30 peratus tetapi dua bulan bonus yang diberi selama ini akan ditarik balik.

Bagaimanapun, NUBE tidak bersetuju dengan syarat tersebut kerana ia tidak memberi apa-apa keuntungan kepada kakitangan bank. Solomon berkata, ahli NUBE kecewa dengan tindakan Bank yang didakwanya menggunakan -pengaruh mereka terhadap menteri untuk mempercepatkan rujukan kes tersebut ke Mahkamah Persekutuan dan enggan mengadakan rundingan.

Piket peringkat nasional ini, katanya, diadakan untuk menyuaraka n kekecewaan mereka terhadap pihak bank yang menggunakan ahli NUBE untuk mengaut keuntungan besar tetapi mengabaikan kebajikan para pekerjanya.

Solomon juga sebelum ini dilaporkan berkata piket akan diteruskan sehingga pihak MCBA menerima tuntutan NUBE.

Beliau dilaporkan berkata bahawa tuntutan kenaikan gaji itu bukan bertujuan untuk kemewahan tetapi hanya untuk kehidupan yang lebih selesa.

Katanya, Nube turut menuntut pemberian Cola kerana ini adalah masa yang sesuai bagi membantu bebanan kakitangan bank, yang menurutnya hanya dibayar RM662 atau RM995 untuk gaji pokok.

M'siakini


TAHNIAH HAMID. HARAP DAPAT JALANKAN KERJA DENGAN AMANAH DAN ADIL



PUTRAJAYA: Tahniah diucapkan kepada Presiden Mahkamah Rayuan Datuk Abdul Hamid Mohamad, 65, yang telah dilantik memangku jawatan Ketua Hakim Negara berkuatkuasa semalam.

Pelantikan itu dibuat berikutan kekosongan jawatan itu setelah persaraan Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim yang genap 66 tahun hari ini.

Perdana Menteri Imam Al Badawi Wal Hadhari ketika mengumumkan pelantikan Abdul Hamid itu juga mengucapkan terima kasih kepada Fairuz atas sumbangan cemerlangnya kepada bidang kehakiman negara( Cemerlang ke???, Isu Klip Video pun tak selesai lagi, dia pun membisu seribu bahasa, tak jawab)

Mengikut Akta Mahkamah Kehakiman 1964 (Akta 91), sekiranya berlaku kekosongan dalam jawatan Ketua Hakim Negara, kuasa itu boleh dilaksanakan oleh Presiden Mahkamah Rayuan.

Menurut Imam AL Badawi, pengisian secara hakiki bagi jawatan berkenaan akan dibuat secepat mungkin.

Menurut laporan akhbar, Fairuz yang dilantik ketua hakim pada 2003 telah membuat permohonan agar tempoh jawatannya itu dilanjutkan, tetapi tidak diperkenankan oleh Majlis Raja-raja yang bersidang bermula semalam. Tetapi Majlis Raja-Raja menafikan yang mesyuarat tersebut membincangkan isu ini.

Beliau baru-baru ini dikaitkan dalam satu "skandal kehakiman" setelah didakwa sebagai hakim kanan yang berbual dengan seorang peguam bagi mengatur perlantikan hakim kanan seperti dirakam dalam klip video tersebut.

Menurut Perkara 125(1) Perlembagaan Persekutuan, seseorang Hakim Mahkamah Persekutuan hendaklah memegang jawatan sehingga mencapai umur 66 tahun atau sehingga satu masa yang diluluskan oleh Yang di-Pertuan Agong, tetapi jangka masa itu tidak boleh melebihi tempoh enam bulan selepas mencapai umur tersebut.

Ahmad Fairuz dilahirkan pada 1 November 1941 dan memulakan tugas dalam badan kehakiman sebagai Majistret pada 1 Jun 1967 di Pulau Pinang.

Beliau pernah memegang jawatan sebagai Presiden Mahkamah Sesyen Kuantan, Timbalan Pendakwa Raya di Johor, sebelum dilantik Penolong Kanan Pendaftar Mahkamah Tinggi, Penasihat Undang-undang Kementerian Hal-Ehwal Dalam Negeri dan Timbalan Penggubal Undang-undang, Jabatan Peguam Negara.

Beliau dilantik Presiden Mahkamah Rayuan pada 2002 sebelum dinaikkan pangkat sebagai Ketua Hakim Negara setahun kemudian.

Abdul Hamid pula dilahirkan pada 18 April 1942 memulakan kerjayanya di bidang kehakiman sebagai Majistret di Kangar Perlis pada 1969.

Beliau memegang pelbagai jawatan dalam bidang kehakiman termasuk Presiden Mahkamah Sesyen Kuala Kubu Baru, Selangor dan sebagai timbalan pendaftar di Mahkamah Persekutuan.

Beliau dilantik sebagai Pesuruhjaya Kehakiman pada 1990 dan sebagai Hakim Mahkamah Tinggi dua tahun kemudian.

Pada 2000 beliau dinaikkan pangkat sebagai Hakim Mahkamah Rayuan dan tiga tahun kemudian sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan. Beliau kemudian mengisi kekosongan jawatan Presiden Mahkamah Rayuan berikutan kematian Tan Sri Abdul Malek Ahmad pada Mei tahun ini.

Beliau setakat ini telah menyediakan alasan penghakiman bagi lebih 550 kes di Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.

Kita mengharapkan Abdul Hamid dapat mengembalikan semula keyakinan rakyat terhadap institusi kehakiman negara yang sejak kebelakangan ini terjejas teruk.


PENGUMUMAN


Jamuan Aidil Fitri Bekas-bekas pelajar USM (KBI) seperti maklumat lengkap di bawah :-
Tarikh : 11 Nov 2007
Masa : 2.00 - 5.00 petang
Tempat : Markaz Tarbiah PAS, Taman Melewar.

Semua sahabat-sahabat Bekas Pelajar USM (KBI) di jemput hadir. Sila confirmkan kehadiran kepada Sofi Wahab (019-682 1318). DATANG JANGAN TAK DATANG.


PAK LAH SELALU TERSENGIH, TAPI HATI KERAS MACAM BATU



Imam Badawi Wal Hadhari, sememangnya seorang yang mudah tersenyum, perwatakan lembut, percakapannya lembut dan seolah-olah mudah didekati dan di buat kawan.

Tetapi sifat-sifat di atas tidak pernah direalisasikan bila berhadapan dengan tahanan ISA dan keluarga tahanan tersebut.

Manakan tidak harapan isteri-isteri tahanan ISA untuk berjumpa beliau, tidak pernah di dipenuhi. Beratus-ratus malah mungkin beribu-ribu surat yang diutuskan oleh isteri dan anak-anak tahanan ISA tidak pernah di balas malah mungkin tidak di buka dan di baca oleh Imam Al Hadhari yang zalim ini.

Mana pergi sifat belas kasihan dan lembah-lembut beliau. Tidakkah beliau merasai kesedihan dan keperitan ketika arwah isterinya dijemput mengadap Allah di mana beliau sudah pasti berasa kesunyian kerana insan tersayang meninggalkan beliau.

Begitu juga dengan isteri dan anak-anak tahanan ISA yang beliau zalimi. Mereka dahagakan belian kasih suami dan bapa. Ayah dan suami mereka masih hidup belum mati, tetapi hakikatnya insan tersayang itu tiada di samping untuk membela nasib dan memberi nafkah zahir dan batin kepada anak-anak dan isteri. Ini kerana mereka dipisahkan oleh KEZALIMAN Imam Al Hadhari yang hatinya bagaikan batu tidak mahu menimbangkan pembebasan tahanan ISA tersebut.

Sebahagian tahanan ISA yang tidak pernah dibuktikan bersalah itu sudah merengkok di dalam penjara selama 6 tahun. Cukup lama tempoh itu. Ada anak-anak yang masih bayi ketika ayah mereka di tahan kini sudah masuk sekolah. Mereka membesar tanpa ayah di sisi. Isteri-isteri tahanan yang dulunya menjadi surirumah sepenuh masa terpaksa memikul beban bekerja untuk menyara anak-anak mencari seringgit dua untuk sesuap nasi. Ramai yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Tidakkah Imam Hadhari berasa kasihan dengan kedhaifan dan kesengseraan mereka. Memang engkau betul-betul berHATI BATU

Ketika syawal menjelang, engkau (Imam Al Hadhari) bergembira dengan isteri baru, anak-anak, cucu dan cucu baru. Manakala isteri dan anak-anak tahanan ISA berlinang air mata kerana tiada duit untuk membeli pakaian baru, kuih dan daging. Lebih parah lagi kemanisan dan kehangatan 1 Syawal tidak membawa erti bagi mereka kerana ayah dan suami tiada di sisi. Semuanya menjadi nostalgia sahaja di sebabkan kerakusan dan ketamakan kuasa engkau wahai si Penzalim.

Di hari yang baik dan bulan baik ini (Syawal masih berbaki), Dewan Pemuda PAS Kawasan Bukit Katil menyeru dan menggesa engkai wahai Si Penzalim untuk membebaskan semua tahanan ISA dan hadapkan mereka ke mahkamah. Biar mahkamah menentukan samada mereka bersalah atau tidak.

Tidakkah Ramadhan telah mendidik hati batu engkau si penzalim supaya menjadi lembut dan ada sifat kasihan belas.

Andai engkau masih tidak mahu mendengar rintihan dan tangisan anak dan isteri tahanan ISA maka sahlah kamu memang berHATI BATU. Telinga 'pekak' dan mata 'buta'.

TAKUTLAH DOA ORANG YANG KENA ZALIM SESUNGGUHNYA DOA MEREKA TIADA HIJAB DI SISI ALLAH.


Keahlian Unit Amal

Iklan

Artikel Menarik

A

 

Dewan Pemuda PAS Bukit Katil Hakcipta © 2011 Kredit Ubahsuai oleh Kijang59