Wednesday, 28 November 2007

HUKUMLAH SEMENTARA KAMU DAPAT MENGHUKUM



Hukumlah sementara kamu dapat menghukum, Kamu hanya dapat menghukum di atas dunia, tetapi ALLAH dapat menghukum kamu bila-bila masa hatta sesudah kamu mati. Itukah ungkapan yang sesuai kita tujukan kepada pemimpin yang angkuh dan mabuk kuasa.

Hukuman yang dikenakan ke atas orang yang tidak dibuktikan bersalah merupakan sesuatu yang bertentangan dengan Islam dan hak asasi manusia. Islam memberikan sepenuhnya keadilan terhadap orang yang dituduh. Si tertuduh akan diberikan kesempatan membela diri di mahkamah terbuka.

Berlainan dengan ISA akta zalim yang digunakan pakai oleh kerajaan BN sehingga ke saat ini. ISA seringkali digunakan untuk menahan tahanan politik atas alasan keselamatan negara. Namun si tahanan tidak pernah diberikan ruang untuk membela diri. Ianya merupakan suatu kezaliman yang tidak boleh dimaafkan.

Lebih malang lagi kebanyakan tahanan ISA dituduh dengan macam-macam fitnah ketika dalam tahanan. Malah mereka didera secara fizikal, seksual, mental dan sebagainya. Fakta ini diceritakan sendiri oleh bekas tahanan ISA antaranya Saari Sungip, Dr Badrul Amin Baharon dan lain-lain. Ini merupakan kezaliman yang tidak dapat dimaafkan.

Semalam, Imam Hadhari dengan angkuh berkata bahawa ISA akan digunakan sekali lagi jika ianya diperlukan. Beliau merujuk kepada 2 himpunan rakyat yang mengumpulkan puluhan malah ratusan ribu anjuran BERSIH dan HINDRAF baru-baru ini.

Imam Al Hadhari langsung tidak menunjukkan tanda-tanda menyesal mengenakan akta Zalim ISA ke atas rakyat yang tidak dibuktikan bersalah.

ISA sejak sekian lama dikritik oleh rakyat dan masyarakat antabangsa kerana kebanyakan mangsa ISA adalah tahanan politik yang ditangkap demi semata-mata untuk kepentingan politik Umno.

Antara pemimpin politik yang pernah dizalimi ISA adalah Mohd Sabu, Syed Hussin Ali, Mahfuz Omar, Suhaimi Said, Ezam Mohd Nor, Dr Badrul Amin, Saari Sungip dan ramai lagi.

Hanya satu yang ingin kita katakan, HUKUMLAH SELAGI KAMU DAPAT MENGHUKUM, KAMU HANYA DAPAT MENGHUKUM DI ATAS DUNIA SAHAJA. TAKUTLAH AKAN HUKUMAN ALLAH DI AKHIRAT.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 Comments:

Keahlian Unit Amal

Iklan

Artikel Menarik

A

 

Dewan Pemuda PAS Bukit Katil Hakcipta © 2011 Kredit Ubahsuai oleh Kijang59