Monday, 27 August 2007

PEMIMPIN UMNO BERBALAH TENTANG TEMPAT KELAHIRAN UMNO, PERJUANGAN UMNO TERSASAR JAUH TIDAK DIHIRAUKAN


Sehari dua ni riuh rendah pasal tempat kelahiran Umno. Khir Toyo kata Umno diberanakkan di Selangor. Shahrir Samad dan orang Johor kata lahir di Johor.

Itu yang jadi polemik pemimpin Umno. Tetapi perjuangan Umno sudah jauh tersasar dari perjuangan Umno tidak diendahkan.

Bahkan mereka sepatutnya sedar bahawa Umno yang lahir 61 tahun lalu itu, sebenarnya sudah menjadi arwah pada tahun 1987. Umno yang ada hari ini adalah Umno baru yang dasar perjuangannya juga sudah berubah kepada perjuangan untuk memuaskan 'nafsu perut dan bawah perut'.

Apa yang difikirkan oleh pemimpin Umno yang ada sekarang hanyalah bagaimana untuk mendapat habuan keduniaan semata-mata. Orang Melayu 'nak mampus' ke, nak tergolek ke tidak menjadi hal bagi mereka.

Media hari ini melaporkan dakwaan orang-orang Johor bahawa Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo keliru dengan fakta sejarah apabila mengeluarkan kenyataan mendakwa UMNO ditubuhkan di Kuala Lumpur dan bukannya di Johor.

Setiausaha Persatuan Anak Melayu Johor (PAMJ) Wilayah Persekutuan dan Selangor, Lizah Ahmad menegaskan, Mohamad Khir dan semua pihak perlu menerima fakta bahawa UMNO ditubuhkan di Istana Besar, Johor Baharu semasa Kongres Melayu Kedua pada 11 Mei 1946.

Menurutnya, ketika kongres itu, Datuk Onn Jaafar telah membentangkan Rang Surat Tauliah Pertubuhan UMNO yang diluluskan oleh wakil-wakil 29 persatuan dan beliau dilantik sebagai Yang Dipertua parti itu yang pertama.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 Comments:

Keahlian Unit Amal

Iklan

Artikel Menarik

A

 

Dewan Pemuda PAS Bukit Katil Hakcipta © 2011 Kredit Ubahsuai oleh Kijang59