Saturday, 30 June 2007

OIC TERUS JADI KUDA TUNGGANGAN AMERIKA



Amerika akan melantik seorang wakil khas ke Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) dan keputusan itu di sambut baik oleh pemimpin pengecut OIC iaitu Imam Al Hadhari. Maka sudah jelaslah kepada kita bahawa OIC (atau lebih popular dengan gelaran Oooo I See) akan menjadi pak sanggup dan penjilat Amerika.

Sambil menyambut baik langkah itu, Imam Al Hadhari yang pengecut itu turut dilaporkan berharap AS akan mendengar suara OIC sebagai satu pertubuhan dan bukan sekadar memilih untuk membabitkan negara individu. Kenyataan Abdullah disiarkan kebanyakan akhbar harian semalam (29 Jun).

Apakah Imam Al Hadhari tidak sedar bahawa negara jahannam Amerika tidak akan melakukan sesuatu perkara melainkan tindakan itu akan mendatangkan kebaikan kepada mereka jauh sekali untuk berbaik-baik dengan Islam. Yanga jelas ialah Amerika merestui dan berbangga dengan Islam Hadhari kerana ianya sejajar dengan kehendak Amerika iaitu menentang perjuangan Islam sebenar, bersetuju dengan agenda menentang keganasan ciptaan Amerika dan sebagainya.

Amerika begitu yakin dan percaya bahawa OIC akan terus menjadi kerbau yang dicucuk hidung oleh Amerika dan akan ditarik ke hulu ke hilir menjadi hamba dan budak suruhan Bush. Keyakinan bukannya mimpi kosong sebaliknya sebelum ini pun Imam Hadhari ini sendiri sudah lama menjadi pembodek Bush.


SYARAT MENJADI PEMIMPIN UMNO MESTI PEMBOHONG




Seamalam terbongkar lagi satu pekung di dada pemimpin Umno. Kalau sebelum ini si dia (Najib) begitu lantang menafikan bahawa beliau pernah bertemu Altantuya apa lagi mengenalinya, kini semuanya telah terbukti bahawa Najib adalah pembohong besar.

Kita masih ingat kenyataan Najib ketika kempen di Ijok dahulu. Najib pernah berkata, "Saya hanya lihat gambarnya (Altantuya) yang disiarkan oleh akhbar."

Hanya lihat gambar yang disiarkan oleh akhbar (yang disiarkan oleh akhbar sahaja!) bermaksud tidak pernah berjumpa dan bersua muka. Jauh lagi bertegur sapa dan bermesra. Jangan pandai-pandai nak menuduh wujudnya urusniaga. Jauh lagi adegan asmara!

Tetapi sebenarnya tiada siapa yang percaya kata-kata Najib ini, kerana semua orang kenal Najib. Begitu banyak cerita zaman mudanya dulu yang tak payah lah dinukilkan di sini. Satu kampung dah tahu.

Semalam............Najib tersentak. Mungkin beliau berusahanya supaya namanya tidak dikaitkan langung atau tidak disebut semasa sessi perbicaraan. Tetapi usahanya hancur berkecai.

Sepupu Altantuya Burmaa Oyunchimeg memberitahu mahkamah Shah Alam semalam:

Altantuya had shown her the photo when she returned from a trip to France.

It is believed that the government official in the photograph is Deputy Prime Minister Najib Abdul Razak, who has close ties with political analyst Abdul Razak Baginda -lapor Malaysiakini.

Siapa yang cakap benar? Najib atau Burmaa? Kalau Najib benar, Burmaa pembohong. Kalau Burmaa benar, Najib pembohong. MAKA NAJIB BERJAYA MELENGKAPKAN DIRI DENGAN SIFAT-SIFAT PEMIMPIN ISLAM HADHARI IAITU SUKA BERBOHONG.


ULAMA IRAN KATA FATWA BUNUH SALMAN RUSHDIE MASIH SAH, ULAMA ISLAM HADHARI MEMBISU KECUT PERUT



Fatwa bunuh Rushdie sah’

TEHERAN: Fatwa hukuman mati ke atas Salman Rushdie, oleh pemimpin revolusi Islam Iran, Ayatollah Khomeini, 18 tahun lalu masih lagi sah, kata seorang ulama negara itu, semalam, merujuk kepada tindakan Britain memberi anugerah kepada penulis itu.

“Di Iran, fatwa era revolusi oleh Khomeini masih sah dan tidak boleh dipinda,” kata Hojatoleslam Ahmad Khatami ketika memberi khutbah Jumaat di sini, semalam.

Malangnya di Malaysia Imam Al Hadhari dan Ulama'ulama pengampu dan 'penjilatnya' langsung tidak bersuara, takut dan kecut perut untuk memberikan fatwa atau komen. Hatta bab aurat pun mereka takut nak tegur Imam Al Hadhari.

Penulis kelahiran India itu menyembunyikan diri selama satu dekad selepas Khomeini mengumumkan hukuman mati ke atas Rushdie pada 1989 kerana menghina Islam menerusi buku bertajuk The Satanic Verses.

Iran awal minggu ini mengadakan pertemuan dengan duta Britain ke negara itu bagi menyampaikan bantahan terhadap anugerah Ratu Elizabeth kepada Rushdie dan menyifatkannya sebagai ‘provokasi.’

Pengganti Khomeini, Ayatollah Ali Khamenei, pada Januari 2005 berkata, penulis Britain adalah seorang lelaki murtad dan dizinkan bunuh mengikut Islam.


MELAKA PUN ADA VIRUS. SEGALA MACAM MAK NENEK ADA DI NEGERI INI



MELAKA – Sejenis virus baru bawaan kelawar yang menyebabkan demam panas yang tinggi kepada pesakit yang dijangkiti virus itu, dikesan di Melaka, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek.

Beliau berkata, bagaimanapun ia tidak menyebabkan kematian dan kementerian mempunyai ubat untuk virus yang dinamakan sebagai ‘virus Melaka’ itu kerana ia ditemui di negeri ini.

“Seseorang yang dijangkiti virus itu akan mengalami beberapa simptom seperti demam panas yang tinggi, batuk, selesema, sukar menelan dan lemah seluruh anggota. Virus ini boleh berjangkit daripada manusia ke manusia,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kempen Kenali Ubat Anda di Dataran Pahlawan Megamall di sini, hari ini.

Beliau berkata, virus itu ditemui hasil ujian sekumpulan ahli sains terhadap sebuah keluarga di Melaka yang mengalami demam panas yang tinggi, batuk, selesema, sukar menelan dan lemah seluruh anggota pada Mei tahun lepas.

Virus itu dipercayai dibawa oleh kelawar yang memasuki rumah keluarga terbabit, katanya.

Beliau berkata, Kementerian Kesihatan sentiasa memantau penyakit berjangkit kerana kemungkinan setiap tahun akan muncul sejenis penyakit baru.

Ditanya mengenai rampasan produk makanan kesihatan NP Trimz bernilai RM6 juta oleh Bahagian Perkhidmatan Farmasi Kementerian Kesihatan semalam, Dr. Chua berkata, pihaknya akan membatalkan lesen kilang di Sungai Lalang, Semenyih yang mengeluarkan produk itu.

Bahagian Perkhidmatan Farmasi telah membuat serbuan di seluruh negara, merampas produk yang didakwa boleh mengurangkan berat badan itu setelah disahkan mengandungi bahan beracun ‘sibutramin’.

Mengenai Kempen Kenali Ubat Anda, Dr. Chua meminta doktor supaya meluangkan masa untuk mendidik pesakit mengenai jenis ubat yang diberikan dan cara pengambilan yang betul.

“Tahap kesedaran berkaitan kefahaman terhadap ubat-ubatan di kalangan rakyat Malaysia masih rendah.

“Kita harap kempen ini dapat mendidik mereka sekurang-kurangnya mereka tahu nama ubat, kandungan ubat, cara pengambilan ubat, tindak balas ubat dengan makanan atau ubat yang lain, dan kesan-kesan sampingan ubat itu,” katanya.

Beliau berkata, orang ramai boleh mendapat maklumat lanjut mengenai kempen itu dengan melayari laman web www.know yourmedicine.gov.my.


STESYEN RADIO DAN TV BAGAIKAN MAK BAPAK MEREKA YANG PUNYA


Memang tidak menjadi rahsia umum bahawa stesen radio dan televisyen milik kerajaan diarahkan supaya jangan menyiarkan tentang pembangkang. Tetapi kini stesen radio dan televisyen swasta juga tidak terlepas daripada arahan yang sama.

Nampaknya kerajaan Islam Hadhari dan agensi-agensinya merasakan bahawa stesyen radio dan TV kerajaan dan Swasta semacam mak bapak mereka punya. Sebab mereka menghalang sebarang siaran dan berita mengenai pembangkang, atau komen-komen dari pemimpin pembangkang.

Kalau adapun cuma berita-berita dan komen-komen yang negatif yang menguntung kerajaan Islam Hadhari. Ini satu lagi dalil bahawa Pilihanraya Umum semakin hampir.
Mereka sengaja buat-buat tidak sedar bahawa penyokong dan pemimpin pembangkang juga adalah rakyat Malaysia yang sama-sama membayar cukai.

Akhbar internet Malaysiakini memperolehi salinan surat yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) yang mengarahkan semua stesen radio dan televisyen swasta supaya berhenti menyiarkan ucapan pemimpim pembangkang. (Surat asal : http://www.malaysiakini.com/others/mcmcletter.html)

“Adalah dimaklumkan bahawa pihak kerajaan mendapati bahawa beberapa stesen-stesen TV dan radio swasta telah menyiarkan ucapan dari pemimpin parti pembangkang,” kata Pengerusi SKMM, Datuk Dr Halim Shafie dalam surat bertarikh 7 Jun lalu.

“Sehubungan dengan itu, pihak tuan adalah diminta untuk tidak lagi menyiarkan ucapan sedemikian di masa akan datang,” tambahnya.

Menurut surat itu lagi, mereka diminta melaksanakan serta merta arahan tersebut.

Halim tidak dapat dihubungi untuk mengulas mengenai arahan tersebut.

SKMM adalah agensi kerajaan di bawah Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi, mempunyai kuasa untuk mengawal perkara berkaitan dengan aktiviti komunikasi dan multimedia, termasuk stesen radio dan televisyen swasta serta lamanweb internet.

Bidangkuasanya merangkumi urusan pelesenan stesen radio dan televisyen swasta.

Salinan surat tersebut turut dihantar kepada Ketua Setiausaha Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Dr Halim Man.

Stesen nafi

Semalam, stesen televisyen swasta, ntv7 menafikan dakwaan parti pembangkang bahawa ia telah menerima arahan supaya tidak menyiarkan komen pihak pembangkang.

Rabu lalu, Ahli Parlimen DAP, Tan Kok Wai memberitahu satu sidang akhbar bahawa beliau telah mendapat maklumat dari sumber yang layak dipercayai mengenai arahan tersebut.

Beliau menyifatkan arahan itu sebagai satu bentuk diskriminasi terhadap parti-parti pembangkang.


Friday, 29 June 2007

PEMUDA BUKIT KATIL SOKONG MTUC



Dewan Pemuda PAS Kawasan Bukit Katil (DPPBK) menyokong Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) mengadakan piket bagi mendesak kerajaan melaksanakan gaji minimum RM900 dan elaun sara hidup (COLA) RM300 kepada pekerja swasta di negara ini.

Ketua Lajnah Kerajaan dan Swasta DPPBK, Suffian Ab Bakar(gambar atas) berkata, DPPBK tetap akan menyokong apa sahaja tuntutan MTUC asalkan ianya munasabah dan benar-benar menjaga kebajikan pekerja.

Mengulas lanjut perkembangan piket tersebut, beliau berkata isu gaji minimum ini telah lama diselesaikan di Eropah di mana 18 atau 19 peratus negara Eropah telah melaksanakan pembayaran gaji minimum yang disesuaikan dengan kos hidup negara masing-masing. Suffian juga yakin bahawa ianya amat sesuai di gunapakai di mana-mana negara demi untuk menjaga kebajikan pekerja.

`Cuba bayangkan bagaimana sebuah keluarga yang ahlinya seramai 8 orang boleh ‘survive’ dengan pendapatan bapa hanya RM500. Di tambah lagi dengan kos persekolahan dan barangan yang semakin naik`

`Saya tidak dapat bayangkan bagaimana mereka ini boleh hidup dengan gaji sebanyak itu` tambah Suffian dengan serius.

Oleh itu, kata Suffian, apa yang dituntut oleh MTUC itu ada kaitan dengan tanggungjawab kerajaan iaitu membenarkan pembayaran gaji minimum untuk sektor swasta dilaksanakan.

Suffian menolak dakwaan bahawa pelaksanaan gaji minimum akan menyebabkan majikan akan gulung tikar kerana terpaksa berbelanja lebih dengan membayar gaji lebih setiap bulan.

Ditanya samada DPPBK sedia untuk bersama-sama MTUC jika ianya dijalankan di Melaka, dengan tegas Suffian menjawab. ` tentu sekali’ dengan semangat.

Isnin lalu, MTUC mengadakan piket di beberapa tempat di seluruh negara bagi menuntut kerajaan melaksanakan gaji minima RM900 dan COLA RM300 kepada pekerja sektor swasta.

MTUC mendakwa pelaksanaan gaji minimum perlu kerana ada sesetengah pekerja swasta dalam sektor tertentu yang mendapat gaji kurang RM500 sebulan.

Presiden MTUC, Syed Shahir Mohamud berkata, piket akan diteruskan sehingga kerajaan bersetuju memenuhi tuntutan tersebut.


KES ALTANTUYA : NAJIB MULA PANAS, NAMANYA DISEBUT DI MAHKAMAH HARI INI


Najib mula panas hari ini apabila namanya disebut di dalam mahkamah. Seorang saksi rakyat Mongolia memberitahu Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini bahawa dia pernah melihat gambar Altantuya Shaariibuu sedang makan bersama dengan seorang pegawai kerajaan Malaysia bernama Najib Razak.

Burmaa Oyunchimeg, yang juga dikenali sebagai Amy, memberitahu mahkamah bahawa Altantuya telah menunjukkan kepadanya gambar tersebut sekembalinya dari Perancis.

Dipercayai pegawai kerajaan Malaysia dalam gambar tersebut adalah Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang mempunyai hubungan rapat dengan Abdul Razak Baginda.

Abdul Razak kini menghadapi tuduhan bersubahat membunuh Altantuya, 28.

Burmaa, 26, menyebut mengenai gambar itu ketika disoalsiasat oleh Timbalan Pendakwaraya, Manoj Kurup.

Bagaimanapun, apabila dia menyebut mengenai gambar yang menunjukkan Altantuya sedang makan dengan Razak dan seorang ‘pegawai kerajaan’, pihak pendakwa beralih kepada soalan lain.

Kira-kira 20 minit kemudian, Karpal Singh, yang menjadi peguam pemerhati bagi pihak keluarga Altantuya, memohon kebenaran mahkamah untuk bertanya mengenai gambar tersebut.

'Sama nama'

Ia dibantah oleh pihak pendakwa dan berlaku pertikaman lidah berhubung sama ada soalan itu relevan atau tidak. Bagaimanapun, Hakim Datuk Mohd Zaki Mohd Yusni membenarkan permohonan Karpal itu.

Karpal kemudiannya bertanya kepada Burmaa apakah yang terdapat dalam gambar tersebut.

“Dia (Altantuya) sedang makan bersama Razak (Baginda), seorang pegawai kerajaan Malaysia dan orang lain,” jawabnya.

Karpal kemudian bertanya mengenai identiti pegawai kerajan itu dan Burmaa menjawab: “Saya ingat namnya Najib Razak, nama mereka sama. Saya bertanya kepadanya (Altantuya) sama ada mereka bersaudara.”

Ini mencetuskan satu lagi pertikaman lidah antara Karpal dengan pihak pendakwa.

Menurut pihak pendakwa, Abdul Razak dan Altantuya bertemu pada 2004 dan menjalinkan hubungan, ketika mana Razak memberi wang kepadanya.

Selepas mereka berpisah setahun kemudiannya, Razak dikatakan terus memberi wang setiapkali diminta oleh Altantuya. Tetapi tiada lagi pembayaran dibuat tahun lalu, menyebabkan Altantuya tidak puashati dan datang ke Malaysia pada bulan Oktober lalu, kata pihak pendakwa.

Mayat Altantuya kemudiannya ditemui diletupkan di sebuah kawasan di Shah Alam, selepas dia dibawa pergi dari luar kawasan rumah Abdul Razak pada pertengahan Oktober lalu.

Di kandang tertuduh ialah Cif Inspektor Azilah Hadri, 30, dan Koperal Sirul Azhar Umar, 35, dari Unit Tindakan Khas Bukit Aman yang didakwa membunuh Altantuya, 28, di lokasi antara lot 12843 dan lot 16735, Mukim Bukit Raja di sini antara jam 10 malam 19 Oktober dan 1 pagi 20 Oktober tahun lalu.

Abdul Razak, 46, pula didakwa bersubahat dengan Azilah dan Sirul Azhar dalam melakukan pembunuhan itu. Jika sabit kesalahan, ketiga-tiga mereka boleh dihukum mati.


UMNO PEROSAK GOLONGAN REMAJA



Umno terus membuktikan mereka adalah Perosak Anak Muda dan Bangsa. Manakan tidak pemimpin-pemimpin yang serba boleh terus memberikan galakan kepada program-program maksiat dan hiburan. Bukan sahaja ianya diadakan di bandar-bandar besar malah di Pekan-pekan ‘Cowboy’ pun program seperti di adakan dengan giat atas sokongan dan ‘tajaan’ Umno.

TIDAK pernah mengecewakan! Itulah ungkapan yang disiarkan oleh Utusa Meloya ke atas konsert yang diadakan di sebuah Pekan Kecil Bera di Pahang. Konsert bergerak Pancaindera Mingguan Malaysia jelas tidak memberikan sebarang manfaat sebaliknya ianya mendatangkan mudharat seperti pergaulan bebas, melalaikan masa dan sebagainya. Lebih mengaibkan konsert tersebut mendapat sokongan dari pemimpin Umno apabila Ketua Umno Bahagian Bera yang juga Ahli Parlimen Bera, Datuk Ismail Sabri Yaakob turut sama menyaksikan konsert maksiat tersebut.

Selepas Port Dickson, Negeri Sembilan dan Bukit Merah Lake Town Resort, Perak, tiba pula giliran Laman Kerayong di Bera, Pahang diserbu lebih 20,000 pengunjung malam Sabtu lalu. Cuba bayangkan berapa ramai anak muda yang berseronok dan tertipu dengan hiburan dunia yang melalaikan. Lebih malang lagi kebiasaannya sebahagian anak muda yang datang menyaksikan konsert ini tidak balik terus ke rumah selepas konsert habis sebaliknya melencong ke lain.

Inilah dosa Umno yang tidak mungkin dapat dimaafkan kerana merosakkan anak muda kita.

Tidak cukup dengan anak muda melayu , malah golongan remaja masyarakat orang Asli yang tinggal di sekitar daerah Bera juga di’rosak’kan oleh Umno.

Antara penyeru kearah maksiat yang memberikan persembahan malam itu ialah Saleem, Ramlah Ram, Achik Spin, Siti Nordiana, Elyana dan Alif (One In A Million).

Sedarkah wahai pemimpin Umno, jangan kamu menyesatkan anak muda lagi kerana sesungguhnya anak-anak muda sekarang sudah hanyut dan menjauhi agama, jangan kamu menambahkan lagi masalah ini.

Keterangan Gambar : Ismail Sabri bergambar dengan artis yang mengambil bahagian dalam program perosak remaja tersebut.


LAGI KECUAIAN HOSPITAL ISLAM HADHARI


REMBAU: Kecuaian demi kecuaian kakitangan hospital dilaporkan oleh media. Namun ianya terus berlaku.

Semalam sebuah media melaporkan bahawa ibu kepada bayi berusia tiga bulan, Nur Alya Sabrina yang luka di belakang kepala dan semakin membengkak tidak berpuashati dengan penjelasan Hospital Tuanku Ja’afar Seremban (HTJS) berhubung kecederaan bayi itu ketika dilahirkan pada 8 Mac lalu.

Berikutan itu, dia serta ahli keluarga bercadang mengambil tindakan undang-undang terhadap hospital berkenaan termasuk doktor wanita yang menjalankan pembedahan atas dakwaan cuai menjalankan tugas.

Norazian Yaacob, 27, berkata penjelasan yang diberikan hospital seperti dilaporkan dalam akhbar ini semalam tidak menunjukkan sikap prihatin terhadap masalah yang menimpanya sebaliknya sekadar mempertahankan kesilapan yang sudah dilakukan.

Katanya, biarpun hospital mendakwa sering melakukan pemeriksaan, tetapi setiap kali dibuat, doktor yang merawat seringkali mengatakan luka semakin sembuh, sedangkan ia belum pulih.

“Saya tidak puas hati. Kalau dia (doktor) kata lukanya semakin baik, tidak mungkin selepas lebih tiga bulan masih lagi keadaannya macam ini. Kalau secara logik pun, dalam tempoh itu mesti sudah sembuh tetapi kita tengok luka ini semakin bengkak dan bernanah,” katanya.

Norazian juga tidak puashati dakwaan hospital yang mengatakan dia sering lewat ketika temujanji menyebabkan pihak hospital terpaksa memberi tarikh baru.


MENTERI KESIHATAN MESTI BERTANGGUNGJAWAB DAN MELETAKKAN JAWATAN


Thursday, 28 June 2007

PETRONAS UNTUNG BESAR, MINYAK TETAP TIDAK DITURUNKAN HARGA, RAKYAT SENGSARA


Harga minyak mentah yang lebih tinggi telah melonjakkan keuntungan sebelum cukai Petronas ke paras rekod tertinggi RM76.3 bilion bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2007 – naik 9.9 peratus daripada RM69.4 bilion yang dicatatkan dalam tempoh yang sama 2006, kata Presidennya Tan Sri Hassan Marican hari ini.

Katanya perolehan perbadanan minyak nasional itu meningkat 10 peratus kepada RM184.1 bilion daripada RM167.4 bilion sebelum ini, yang dipacu oleh harga minyak yang tinggi dan peningkatan volum jualan dalam hampir kesemua perniagaan.

Namun begitu rakyat terus dirundung malang walaupun Petronas untung berganda-ganda, ini kerana harga minyak tidak diturunkan oleh kerajaan Islam Hadhari. Mungkin kerajaan akan menurunkan harga minyak ketika kempen pilihanraya nanti sebagai umpan untuk mengelabui mata rakyat.

Awas rakyat jangan tertipu.


17 PERATUS DARI KES GURU BERMASALAH DI ZAMAN ISLAM HADHARI MELAKUKAN CABUL DAN GANGGUAN SEKS


KUALA LUMPUR: 17 peratus dari 200 jumlah guru bermasalah yang dikenal pasti oleh Kementerian Pelajaran bagi tempoh lima bulan pertama tahun ini adalah melibatkan gangguan seks dan cabul. Fakta ini cukup menggerunkan kerana guru adalah insan mulia yang sepatutnya mendidik anak bangsa menjadi manusia berakhlaq dan beriman bagi orang Islam disamping menjadi pelajar cemerlang dari semua segi.

Jawapan Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Noh Omar pada persidangan Dewan Rakyat betul-betul membuka pekung Kementerian tersebut yang jelas gagal melahirkan guru yang cemerlan, berakhlaq dan beriman.

Sebenarnya Kementerian Pelajaran lebih mementingkan hal-hal politik daripada kualiti seseorang guru. Sebagai contoh, guru-guru yang bermasalah jarang sekali dipanggil dan `dibasuh` berbanding dengan guru-guru yang dikatakan cenderung kepada pembangkang.

Pada persidangan Dewan Rakyat tersebut, Noh Omar berkata, daripada 200 kes itu, 37 peratus melibatkan kes tidak hadir bertugas, 15 peratus rasuah, 10.5 peratus pelanggaran tata kelakuan, tidak jujur, tidak amanah dan ingkar perintah.

Sejumlah 9.5 peratus membabitkan kes salah guna dadah, enam peratus terlibat dalam kes kecurian, tujuh peratus kes jenayah syariah dan satu peratus kes

Menjelas lanjut Noh berkata, bagi kes yang dikenal pasti itu, kementerian telah mengambil beberapa tindakan termasuk buang kerja (22 kes), menurunkan gaji (17 kes), melucutkan hak emolumen (17 kes), diberi amaran (10 kes), selesai secara pentadbiran (8 kes), dibebaskan (4 kes), diturunkan pangkat (2 kes) dan tangguh pergerakan gaji (1 kes).


Umat Islam tidak habis-habis dihina.


UMAT Islam tidak habis-habis dihina. Kuasa unipolar dunia, negara Uncle Sam dalam kempen anti keganasan menjadikan umat Islam dan negara-negara Islam sebagai sasaran. Selatan Thailand adalah antara sasaran konspirator dunia tersebut.
Saya bersetuju dengan penulisan Rahisam Ramli, pensyarah Fakulti Pengajian Islam Kolej Teknologi Islam Antarabangsa Melaka (KTIAM) dalam tajuk “Barat Teruskan Percaturan Burukkan Imej Negara Islam”

Dr Sulaiman Noordin dalam “Sejarah Pemikiran” juga mendedahkan bahawa dunia sekarang sedang dikawal oleh satu kuasa yang bertindak sebagai dalang. Beliau mendedahkan Perang Dunia Pertama dan Kedua, Bank Dunia, badan-badan Kebajikan termasuk Rotary Club dan Lions Club adalah hasil konspirasi.

Satu fakta yang paling mengejutkan apabila Michael Collin Pipper turut menyatakan bahawa Perang Dingin antara kuasa multipolar, Amerika syarikat dan Russia juga merupakan satu percaturan. Inilah yang dinyatakan oleh Presiden Rooservelt: In politics, nothing happen by accident. If it was happen, it was planned that the way.
25 April 2004 menyaksikan seramai 108 orang dibunuh, termasuk daripadanya 35 orang yang dibunuh dalam sebuah masjid. 29 April 2004, apabila sekitar 1000 orang berdemonstrasi menuntut pembebasan 6 orang tahanan muslim yang dituduh menyimpan senjata, seramai 6 orang terkorban di hadapan balai polis Thak Bai dan seramai 78 orang mati bertindan dalam trak tentera akibat kesesakan nafas. Apa yang peliknya, perjalanan ke markaz tentera sejauh 120 kilometer mengambil masa tujuh jam.
Apabila 2000 orang mengadakan tunjuk perasaan membantah ordinan dharurat selama lima hari, tentera Thailand sekali lagi mengganas dengan membunuh umat Islam yang sedang mengerjakan solat Isya’ di masjid.

Sekarang, sudah mencecah angka 2200 orang terbunuh dalam ‘keganasan’ yang bermula Januari 2004, dan beribu-ribu cedera. Pejuang Islam pastinya dituduh sebagai petulang dan angkara utama.

Di samping itu, tujuh lelaki Islam ditangkap dalam sebuah rumah di Yala atas tuduhan sebagai media kumpulan militan. Seorang daripada mereka dikatakan pernah terlibat dalam beberapa insiden keganasan di Daerah Muang di Yala, sedangkan enam orang lagi masih dalam proses penyiasatan.

Kejadian yang menimpa seluruh dunia pada masa sekarang diangap cukup aneh dan pelik. Serentak dengan pengisytiharan kempen anti-keganasan oleh kerajaan Amerika, ketika itulah umat Islam seluruh dunia dianggap sebagai pengganas. Afghanistan yang diterajui Taliban di bawah pimpinan Mullah Muhammad Omar yang dikatakan mendapat bantuan kewangan daripada Osama Ben Laden dan Al-Iraq di bawah pemerintahan Saddam Hussein diperangi habis-habisan tanpa bicara panjang.

Kemudiannya ia merebak ke tempat lain termasuklah Selatan Thailand, Mogadishu, Filiphina, dan juga Chechya. Al-Aqsa yang pernah dibebaskan oleh Saidina Umar dan Solahuddin al-Ayyubi kembali dirampas dengan penuh kerakusan nafsu oleh Kristian dan Yahudi. Baghdad sebagai pusat ilmu hancur diranapkan tentera-tentera Tartar. Begitu juga di tempat-tempat lain termasuklah Sepanyol yang pernah dipimpin dengan adil oleh kerajaan Islam selama 500 tahun.

Ini membenarkan kenyataan Abdullah Nasih ‘Ulwan dalam “Generasi Muda Islam dan Cabaran Globalisasi” yang mendedahkan antara perancangan sulit musuh Islam ialah dengan mewarwarkan bahawa pejuang Islam dan ulama’ sebagai pengganas yang perlu diperangi.

Justeru, saya menyeru seluruh mahasiswa dan mahasiswi Islam untuk bersama-sama menentang segala anti-keganasan yang ditaja Amerika Syarikat. Kita mesti membantu saudara-saudara kita yang melarikan diri ke negara kita dengan memberikan bantuan kewangan, pakaian dan sokongan moral kepada mereka. Sekiranya kita sendiri tidak membantu mereka, siapa lagi?

Nabi SAW bersabda: Barangsiapa yang tidak mempedulikan nasib umat Islam, maka ia bukan daripada kalangan umat Islam. Hadis yang lain pula menyatakan: Perumpamaan orang Islam dari sudut empati dan kasih sayang ialah seperti tubuh yang satu, apabila satu bahagian sakit, maka yang lain pun terasa juga dengan berjaga malam dan sakit.

Manakala Sa’ad bin Abi Waqqas menyatakan: Aku adalah panah daripada panah-panah Islam, maka lemparlah aku ke mana sahaja yang engkau suka.

Norsyuhada binti Mustafa,
Timbalan Yang Dipertua,
Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya, (PMIUM), Kuala Lumpur.


The Star


BANGGA ATAU MELUAT?



PETALING JAYA: Bangga atau meluat persoalan itu mungkin terlintas di dalam fikiran pengguna Lebuhraya Sprint yang memandu lalu plaza toll Damansara apabila mereka ternampak beberapa potret pemimpin Barisan Nasional yang terpapar di situ.

Potret Imam Al Hadhari Abdullah Ahmad Badawi, Najib Tun Razak Altan@#$@, Ong Cah keTing, presiden MIC, Samy 'No' Value dan Koh SuKon itu didirikan oleh Kolej Kejururawatan and Kesihatan Masterskill, sebuah kolej swasta yang terletak in Cheras, Kuala Lumpur.

Difahamkan bahawa potret yang serupa juga diletak di beberapa lokasi sekitar Lembah Kelang sempena sambutan Hari Kebangsaan Ke-50.

Pasti yang ramai yang meluat dengan pemimpin-pemimpin tersebut disebabkan perangai dan 'skandal' yang memang diketahui umum. Tetapi kerana mereka berkuasa maka tidak yang berani membuangnya.


KEMENTERIAN BELIA & SUKAN, ISLAM HADHARI HALALKAN PROMOSI GUNA PAKAIAN MENJOLOK MATA


Inilah gambar gadis litar seksi yang berpakaian amat menjolok mata yang diluluskan kerajaan Islam Hadhari bagi mempromosi sukan permotoran di negara ini.

Gadis litar di acara sukan permotoran Jepun yang diadakan di sini baru-baru ini. Seorang ahli Dewan Rakyat berkata: Kalau promosi di Kuala Lumpur sahaja mungkin saya boleh faham, tetapi ini jelajah seluruh negara. (foto The Star)

Ahli Parlimen BN itu pun bangang juga kalau dah haram tak kiralah KL ke mana ke tetap haram. Inilah pegangan Islam Hadhari ada had dan ada hari. Kat KL tak pe tempat lain tak boleh.

JELAS KERAJAAN ISLAM HADHARI LANGSUNG TIDAK KISAH HALAL HARAM DALAM AKTIVITI YANG DIANJURKAN. USTAZ-USTAZ UMNO, IMAM-IMAM KAMPUNG, PAK CIK-PAK CIK DAN MAK CIK-MAK CIK LIHAT KEDURJANAAN PEMIMPIN KAMU YANG MENDAKWA ISLAM HADHARI ADALAH BETUL DAN BAIK.


PRODUK ISLAM HADHARI : 228 KES BUANG BAYI DARI 2004 HINGGA 2006


Sebanyak 228 kes buang bayi direkodkan di seluruh negara sepanjang sejak 2004 hingga tahun lalu.Kes paling banyak dilaporkan di Selangor dengan 69 kes, 59 kes berlaku di Johor, seterusnya 29 kes bagi Sabah dan 25 kes berlaku di Sarawak.

Nampaknya kes buang bayi ini sudah menjadi perkara biasa. Malangnya kerajaan Islam Hadhari langsung tidak risau dengan fenomena ini. Sebab itulah kerajaan ini terus membiarkan muda-mudi bergaul bebas tanpa batasan. Malah program-program maksiat seperti konsert, pesta, Jom Heboh, Gegar dan sebagainya terus digalakkan.

Kerajaan Islam Hadhari lebih curiga kepada muda-mudi yang suka kepada masjid dan surau. Pelbagai sekatan dibuat kepada program-program masjid supaya muda-mudi tidak minat ke masjid. Ustaz Akil Hayy berceramah di surau pun ditangkap. Ini antara rentetan sifat hasad dengki pemimpin Islam Hadhari terhadap ceramah agama. Mereka tau penyanyi nasyid seperti Akil Hayy mampu menarik minat muda-mudi kepada agama lantas mereka bertindak sedemikian.

Sedangkan penganjur-penganjur program maksiat diberi ruang seluas-luasnya untuk menyesatkan muda-mudi.

Tunggulah balasan Allah wahai penyeru kepada maksiat dan neraka jahannam.


Tuesday, 26 June 2007

LAGI BUKTI MELAKA DARUL MAKSIAT. APA ALI RUSTUM BUAT?


MELAKA: Media hari ini melaporkan bahawa Pantai Klebang merupakan tempat maksiat. Maksudnya banyak betul tempat maksiat walaupun negeri ini kecil.

Media tersebut melaporkan bahawa sikap segelintir golongan remaja yang mengunjungi kawasan Pantai Klebang, di sini, dan melakukan maksiat secara terang-terangan di khalayak ramai menyebabkan penduduk dan pengunjung pantai berkenaan mahu pihak berkuasa mengambil tindakan tegas.

Tinjauan media itu di kawasan pantai yang terletak di bahagian belakang kawasan pelancongan pesisir pantai itu mendapati pasangan terbabit tanpa segan silu duduk bercumbu-cumbuan.

Malah, bagi pasangan yang datang dengan kenderaan, mereka bebas melakukan apa yang tidak dilihat oleh orang ramai yang berkunjung di situ.

Seorang pengunjung yang enggan dikenali berkata, keadaan mereka agak keterlaluan kerana ia jelas menunjukkan mereka tidak hormat terhadap pengunjung lain.

Katanya, pada sebelah petang, kebanyakkan mereka yang berkeluarga akan membawa anak bersiar-siar di kawasan itu.

“Namun, apabila `disajikan’ dengan `pertunjukan’ seperti itu, kawasan pantai ini menjadi tidak sesuai untuk dikunjungi.

“Kawasan ini memang agak sunyi berbanding di kawasan hadapan dan sesuai untuk beriadah, tetapi kehadiran mereka menganggu pengunjung lain.

“Mereka tidak malu duduk berpeluk, bersandar dan bermanja-manja tanpa mempedulikan orang lain. Ini amat memalukan.

“Saya berharap sesuatu dapat dilakukan pihak berkuasa bagi memastikan gejala kurang sihat itu dapat dihapuskan,” katanya di sini semalam.

Dalam pada itu, Ketua Penolong Pegawai Penguat Kuasa Agama Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim), Rahimin Bani, berkata pihaknya akan mempergiatkan lagi pemantauan di kawasan terbabit terutama pada sebelah petang.

Sebelum ini, katanya, sudah beberapa kali pasangan melakukan perbuatan tidak sopan ditahan Jaim di situ.

“Untuk mengatasi masalah ini, kita mahu kerjasama orang ramai terutama penduduk di situ supaya menegur perbuatan sumbang yang dilakukan golongan terbabit,” katanya.

Inilah bahana apabila kerajaan Islam Hadhari tidak langsung mengambil langkah untuk mengatasi masalah kegiatan maksiat ini. Kerajaan Islam Hadhari lebih sibuk memantau ceramah-ceramah agama di surau dan masjid, sementara Polis pula disibukkan dengan tugas memantau ceramah dan demonstrasi sehingga tugas asasi dikesampingkan.

Pemimpin pula wirid harian mereka hanyalah memikirkan di mana hendak dibina bangunan tinggi, jalanraya dan sebagainya.


Monday, 25 June 2007

LIMA KUNCI UNTUK DAPAT BANTUAN ALLAH.


oleh Ustaz Aziz

Ada banyak persoalan yang melingkari kehidupan kita, baik masalah peribadi, keluarga, kerja atau lebih besar daripada itu. Seiring dengan masalah yang di hadapi, banyak pula cara boleh kita lakukan untuk menyelesaikannya. Kita boleh mengatasinya menerusi kecerdasan akal, kemampuan fizikal, harta kekayaan, perhubungan atau apa sahaja. Namun bagi saya sendiri, tidak ada yang paling ampuh selain meminta pertolongan Allah SWT sambil berusaha.

Mengapa pertolongan Allah? Tidak ada satu masalah pun terjadi, kecuali atas izin Allah. Semuanya ada dalam gengaman Allah. Dalam keadaan demikian, alangkah mudahnya jika Allah membuka jalan kemudahan bagi sesiapa yang ditimpa masalah. Disebabkan itu, masalah terbesar dalam hidup adalah ketika kita tidak mendapat pertolongan Allah.

Seberat mana persoalan akan menjadi ringan bila dibantu Allah. Soalnya, bagaimana agar kita ditolong Allah? Jawapannya ada didalam Al-Quran,surah Thalaaq,ayat dua dan tiga, bermaksud " Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah,nescaya dia akan menyediakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya.Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan(yang dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah menentukan setiap sesuatu"

Jadi, kunci pembuka bantuan Allah ada didalam ketakwaan kita. Semakin takwa kita, semakin terbuka lebar pintu pertolongan Allah. Sebaliknya, semakin ingkar kita, semakin tertutup rapat pintu pertolongan Allah.

Pertama Mencintai Masjid.

Masjid adalah rumah Allah yang ada dibumi. Pertolongan Allah akan datang kepada sesiapapun yang cinta dan gemar memakmurkan masjid.

Kedua Solat Tahajud.

Sepertiga malam terakhir adalah waktu yang sangat dicintai Allah. Sangat rugi yang mensia-siakan waktu sepertiga malam terakhir.Sebab ia telah mensia-siakan datangnya pertolongan allah.

Ketiga Rajin Bersedekah.

Amalan ini sungguh luar biasa. Dengan bersedekah, rezeki, urusan menjadi mudah, kita pun terhindar daripada musibah. Jaminan daripada Allah demikian pasti kepada ahli sedekah.

Keempat Bantu Orang Lain.

Sesungguhnya Allah akan menolong orang yang gemar membantu saudaranya dan permudahkan urusan orang lain, nescaya Allah akan permudahkan urusan kita.

Kelima Banyak berselawat.

Berselawat kepada Rsulullah SAW adalah amalan yang terpuji.Cinta akan Rasul dan bila Allah sudah cinta, pertolongannya akan terbuka bagi kita.


PAS AKAN TAWAN TERENGGANU


PAS Terengganu akan mengadakan kongres khas untuk membincangkan secara khusus perancangan dan strategi untuk merampas semula Terengganu dalam pilihanraya umum akan datang.

Kongres khas itu akan berlangsung pada 30 Jun di ibupejabat PAS di Taman Melewar, Gombak.

Sehubungan itu, Presiden PAS yang juga bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan menyampaikan ucaptama bertajuk "Kembalikan Pemerintahan Islam di Terengganu".

Manakala Menteri Besar Kelantan, yang juga Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat akan menutup kongres tersebut.

Pesuruhjaya PAS Terengganu, Datuk Mustafa Ali yang juga pengarah pilihanraya PAS pusat pula akan menyampaikan ucapan bertajuk "Tawaran PAS kepada rakyat Terengganu."

Manakala bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kajang, Dr Shafie Abu Bakar pula akan membentangkan kertas kerja bertajuk "Analisa Politik Terengganu – Mampukah PAS menguasai Terengganu" dalam pilihanraya umum akan datang.

Menurut Mustafa, isu tersebut akan diulas oleh Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa dan Prof Emeritus Dr Khoo Kay Kim dari Universiti Malaya.

Yakin menang

"Kami mensasarkan 500 penyokong PAS dan orang ramai, termasuk golongan profesional, akan datang dan memberi pandangan, terutama tentang apa perlu PAS lakukan untuk menang semula di Terengganu dalam pilihanraya kelak," katanya.

Mustafa berkata, kongres tersebut akan menaikkan semangat penyokong dan ahli PAS dalam menghadapi pilihanraya umum akan datang.


PAS memerintah Terengganu selepas pilihanraya umum 1999 tetapi Barisan Nasional (BN) berjaya merampasnya semula dari parti pembangkang itu dalam pilihanraya umum 2004.

Bagaimanapun, Mustafa berkata, berikutan sokongan besar rakyat, PAS yakin akan dapat merampas semula Terengganu dalam pilihanraya umum akan datang.

"Apapun, kami sangat memerlukan pandangan dan cadangan orang ramai bagi memantapkan lagi jentera pilihanraya parti menjelang pilihanraya umum akan datang," katanya.

Mustafa berkata, kongres tersebut juga boleh menjadi medan orang ramai untuk mendapatkan maklumat terbaru mengenai politik Terengganu sejak BN memerintah negeri itu sejak tiga tahun lalu.

Ketika ini, PAS cuma mempunyai empat kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN)) dan gagal memenangi sebarang kerusi Parlimen di Terengganu dalam pilihanraya umum lalu.

Malaysiakini


HAMPIR SEPARUH MENTERI KE LUAR NEGARA : MEMBAZIR ATAU TIDAK.


Kadir Jasin menulis dalam Blognya.

Setelah meminta bantuan daripada beberapa pihak rasmi dan tidak rasmi, di dalam dan luar negara, saya mengumpulkan maklumat berikut. Namun perlu secara kategorikal saya menyatakan bahawa maklumat ini tertakluk kepada perubahan dan pembetulan.

Menteri ada tujuh atau lapan orang. Antaranya Rafidah Aziz, Samy Vellu, Syed Hamid Albar, Shafie Apdal, Jamaluddin Jarjis, Khalid Nordin dan Zainuddin Maidin.

Menteri besar dan ketua menteri pula adalah Tajol Rosli Ghazali (Perak), Mahdzir Khalid (Kedah) , Adnan Yaakob (Pahang) dan Ali Rustam (Melaka). Saya tidak dapat mengesahkan jika benar bahawa Idris Jusoh (Terengganu) pun turut sama atau berada di Eropah Selatan.

Khabarnya tidak semua menteri, menteri besar, ketua menteri dan timbalan menteri mengekori Perdana Menteri ke semua destinasi. Lain negara yang dilawati, lain pula perwakilan pembesarnya.

Dimaklumkan juga ada seorang dua menteri besar kecil hati kerana tidak dijemput menyertai rombongan Perdana Menteri.


5 TAHUN SUDAH USTAZ FADZIL TINGGALKAN KITA



Sudah 5 tahun Ustaz Fadzil negarawan ulung kita meninggal dunia. Namun ianya seolah-olah baru semalam beliau pergi. Aku masih ingat ketika itu aku sedang memandu kereta untuk pulang ke Melaka. Sesampai aku di 'Traffic Light' Simpang Ayer Hitam, telefon tangan buruk ku berbunyi tanda ada sms masuk. Aku tersentak membaca sms tersebut yang menukilkan bahawa Almarhum telah meninggal dunia sebentar tadi. Ketika jam menunjukkan pukul 11.15 pagi. Aku terlewat 45 minit menerima berita sedih itu. Aku seolah-olah ingin sahaja memberhentikan kereta ku kerana kesedihan. Namun ku gagahi juga perjalanan ku.

Nukilan Akmal Danial.25 Jun 2007

Dipetik dari Harakahdaily

Peristiwa 23 Jun 2002 tetap bersemadi dalam memori seluruh umat Islam luar dan dalam negara kerana pada tarikh tersebut perginya idola tersayang, Presiden PAS, Dato' Fadzil Mohd Noor.

Almarhum meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi, Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia akibat sakit jantung pada jam 10.30 pagi.

Almarhum menerima rawatan selepas melakukan pembedahan pintasan jantung pada 10 Jun 2002. Sebelum itu Alhamrhum dimasukkan ke Hospital Kuala Terengganu kerana mengadu sakit dada.

Pemergiannya ditangisi, jasa dan ketokohan Almarhum tiada tolok bandingnya.

Kini lima tahun sudah berlalu, namun memori bersama Almarhum tetap dalam berada dalam lipatan kenangan.

Setiausaha Agong PAS, Dato' Kamaruddin Jaffar sentiasa mengenang jasa dan ketokohan Almarhum dan yakin seluruh ahli dan kepimpinan PAS turut merasainya.

Beliau yang dihubungi kagum dengan kehebatan dan kepintaran Almarhum memimpin parti dalam menghadapi pelbagai cabaran dari tahun 1990 hingga pertengahan 2002.

Katanya, kejayaan Almarhum memimpin PAS dalam suasana mencabar itu dan telah membawa kemenangan terbesar kepada PAS adalah satu fakta sejarah yang tidak dapat dinafikan.

Almarhum juga tambah beliau, dapat memberikan gambaran yang tepat berkenaan konsep kepimpinan Ulama dan ia tidak dapat ditandingi oleh tokoh lain.

Kamaruddin berharap ahli dan pimpinan PAS sentiasa memperingati dan mengkaji cara Almarhum memimpin parti selama berpuluh-puluh tahun dengan berbagai-bagai jawatan.

Sementara itu, Ketua Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Mohd Salleh menyifatkan Almarhum cukup `friendly' walaupun beliau seorang pimpinan tertinggi parti.

"Bagi ahli PAS banyak kenangan manis yang patut dicontohi. Almarhum mempunyai sifat `kebapaan' jika berjumpa muslimat tidak lupa bertanya hal suami," katanya.

Menurut beliau kepetahan Almarhum ketika berdebat dan berceramah memang tidak dinafikan, mudah-mudahan pimpinan PAS seterusnya dianugerahkan oleh Allah mempunyai sifat yang dimiliki oleh Almarhum.

Kepada kaum keluarganya kata beliau, seharusnya berusaha untuk menjejaki langkah meneruskan perjuangan Almarhum.

"Sama-samalah kita kirim al-Fatehah kepada roh Almarhum semoga kita yang akan mengikutinya dipilih oleh Allah termasuk dalam golongan orang yang soleh dengan kerana melaksanakan perjuangan ini kerana Allah," katanya.

Ketua Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub berikrar untuk cuba bersungguh-sungguh melangsungkan hasarat dan cita-cita Almarhum mengaplikasikan pendeakatan perjuangan dan menjadikan PAS sebagai sebuah wadah perjuangan yang boleh diterima oleh masyarakat Malaysia.

Menurut beliau, Almarhum telah berjaya meletakkan diirnya bukan sekadar pimpinan PAS tetapi rakyat di luar sana.

Katanya, Almarhum merupakan seorang reformis yang memiliki keberanian untuk melakukan beberapa anjakan paradigma dalam menentukan pemikiran dan hala tuju perjuangan parti.

"Almarhum merupakan contoh ulama kontemporari yang sentiasa menjadikan pengetahuan sebagai asas dalam mendepani cabaran perjuangan," jelasnya.

HARAKAHDAILY


TAK MALU PADA ALLAH DAN PADA MANUSIA?


Semalam di muka depan surat khabar Berita Harian memaparkan pertemuan Perdana Menteri Malaysia Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Ketua Mufti Bosnia Herzegivina Mustafa Ceric sambil diperhatikan isterinya Datin Seri Jeanne Abdullah di university of Sarajevo bagi menyampaikan ceramah yang bertajuk Pembangunan Negara dalam Masyarakat berbilang Kaum di Sarajevo . Turut hadhir dalam pertemua itu ialah Isteri Ketua Mufti Aera Ceric .

Saya percaya ramai pihak tersenyum menyaksikan gambar yang terpapar di muka akhbar tersebut. Barangkali inilah kali pertama penampilan isteri baru Perdana Menteri di pentas antarabangsa dalam menyertai lawatan rasmi perdana menteri .

Respon awal saya ialah sepatutnya Ketua Mufti Bosnia Mustafa Ceric yang menyampaikan ceramah kepada Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang juga merupakan Pengerusi OIC .

Saya rasa , kuliah awal yang boleh disampaikan oleh Mustafa Ceric ialah mengenai batas - batas aurat dan tanggungjawab seorang suami terhadap isteri sebelum masuk tajuk kuliah dasar yang lain seperti tanggungjawab seorang pemerintah terhadap negara dan rakyatnya.

Apa pun doa saya , pertemuan itu akan memberi erti yang amat bermakna buat Perdana Menteri kita , itupun kalau ia mahu mengerti . Jika tidak , tiada sebarang erti untuk dimengertikan . Pun begitu , saya harap rakyat pun reti - reti lah dalam menilai mana pemimpin yang mengerti dan mana pula pemimpin yang tidak mengerti .

Ermmm... tak kan itu pun tak reti ?

Dari SIAPA YANG TAK RETI? BLOG UST NASA TANTAWI


DAH BOCOR BARU PERASAN. PROJEK BOCOR TAK PERASAN?


Kita merasa pelik dengan hairan dengan kerajaan Islam Hadhari dan agensi-agensinya. Banyak sungguh kejadian paip bocor, siling bocor, siling runtuh dan sebagainya. Namun tidak ada langkah-langkah konkrit untuk mengatasi.

Sekali fikir sebab musabab berlaku perkara sedemikian tidak lain tidak bukan ialah kerana kegagalan pihak yang memeriksa dan meluluskan projek tersebut ketika menjalankan pemeriksaan. Bukankah pihak yang terbabit berpengalaman dan mempunyai prosedur-prosedur tertentu untuk memeriksa dan meluluskannya. Sudah tentu mereka mempunyai 'Standard Operating Procedure' atau 'Work Instruction' ketika menjalankan kerja-kerja pemeriksaan. Tidak mungkin mereka terlepas pandang. Mereka bukan buta atau rabun.

Tetapi mengapa perkara ini terjadi. Tepuk dada tanya iman?

Siling bocor mungkin menandakan projek bocor. Bocor di peringkat mana kerana proses pemberian tender ini melalui banyak peringkat.

Agak-agaknya bocor di peringkat mana?

Semalam satu lagi bangunan mengalami kebocoran siling iaitu Hospital Pekan. Siapa yang bertanggungjawab. Biasalah semua lepas tangan dan salah menyalahkan antara satu sama lain.


SIAPA CUAI?. APA TINDAKAN KEATAS KECUAIAN TERSEBUT



Sudah acap kali kecuaian dilakukan oleh samada doktor atau jururawat yang mengakibatkan kesengsaraan si pesakit malah ada kes yang menyebabkan kematian. Namun jarang sekali kita mendengar pihak-pihak yang bertanggungjawab mengaku atau meletakkan jawatan di atas kesilapan dan kealpaan mereka. Inilah yang berlaku di Malaysia. Seseorang pesalah begitu takut untuk mengakui kesilapannya. Malah lebih teruk si pesalah seolah-olah mempunyai 'muka tembok' yang tidak bermaruah sehingga sanggup meneruskan kerja mereka tanpa rasa bersalah.

Inilah fenomena yang berlaku di dalam negara Islam Hadhari disebabkan teladan buruk ini sebenarnya diasaskan oleh pemimpin Islam Hadhari yang tidak bermaruah dan tiada harga diri. Ambil sahaja contoh bagaimana ramai dikalangan pemimpin Islam Hadhari yang didapati bersalah mengamalkan rasuah politik (politik wang) tetapi mereka tanpa segan silu terus menjawat jawatan mereka. Sebahagian besar pemimpin Islam Hadhari terlibat dengan rasuah ini iaitu menyogok pengundi ketika kempen pilihanraya.

Akhirnya kakitangan kerajaan tidak bermaruah juga, tidak mahu meletakkan jawatan walaupun melakukan kesalahan semua gara-gara meniru cara kepimpinan Islam Hadhari yang tidak mengajar pesalah menyesali kesilapan dan bertanggungjawab kepada kesilapan tersebut.

Semalam media melaporkan bahawa seorang suri rumah terpaksa menanggung kesengsaraan hidup selama tiga tahun ekoran seutas wayar sepanjang 33 sentimeter tertinggal di dalam perutnya selepas satu pembedahan batu karang di Hospital Alor Star (HAS).

Rusinah Yatim, 44, berkata, akibat kecuaian yang didakwanya dilakukan oleh HAS itu, dia terpaksa menanggung pelbagai masalah kesihatan dalam tempoh tersebut sehingga wayar itu berjaya dikesan dan dikeluarkan beberapa hari lalu.

Akibat kecuaian itu, katanya, dia mengalami sakit perut hampir setiap hari dan diserang demam panas pada tiap-tiap bulan.

Namun, menurutnya, apabila dirujuk di klinik, doktor tidak dapat mengesan sebarang penyakit sehinggalah kira-kira dua bulan lalu apabila penyakitnya bertambah teruk dan dia mendapatkan rawatan di Hospital Sungai Petani (HSP).

Kita yakin tidak ada pihak yang berani mengaku bertanggungjawab. Hatta Menteri Kesihatan juga akan mencari 'kambing hitam' untuk menyelamatkan dirinya. Namun menteri tersebut sudah tentu tidak mahu bertanggungjawab.


Friday, 22 June 2007

KERA MELAKA GIGIT BUDAK HINGGA PARAH


MELAKA: Seorang kanak-kanak perempuan berusia lima tahun cedera parah digigit seekor kera jantan liar ketika bermain bersama beberapa sepupunya berusia antara tiga hingga lima tahun di atas pangkin di halaman rumah keluarganya di Padang Temu, di sini, pagi semalam.

Mangsa, Nornazira Norazhar yang digigit di bahagian depan dan belakang kelengkangnya kini terpaksa dirawat di Wad Kanak-Kanak Hospital Melaka (HM) selepas doktor mendapati luka yang dialaminya agak parah dan memerlukan pembedahan segera.

Menurut nenek saudara mangsa, Naemah Rahmat, 56, kejadian itu berlaku kira-kira jam 10 pagi ketika Nornazira dan beberapa sepupunya leka bermain di atas pangkin di depan rumahnya.

Katanya, ketika itu dia berada di dalam rumah apabila terdengar suara kanak-kanak menjerit sambil menangis.

Beliau berkata, sebaik mendengar jeritan itu, anak lelakinya, Mazlan Wahab, 25, yang juga bapa saudara Nornazira yang kebetulan berada di pintu dapur rumahnya terus berlari ke arah kanak-kanak itu.

“Ketika itulah, Mazlan terlihat sepasang kera berada berhampiran anak saudaranya dan terus membaling batu ke arah haiwan berkenaan.

“Berikutan itu, mak cik dan beberapa ahli keluarga lain termasuk ibu Nornazira, Izurah Ismail membawa Nornazira ke HM untuk rawatan lanjut. Ketika itu, saya lihat bahagian bawah pahanya berlumuran darah,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini, semalam.

Naemah berkata, memang banyak kera berkeliaran di kampung itu bagi mencari makanan dan dipercayai menghuni belukar berhampiran.

Beliau berkata, dianggarkan antara 30 hingga 40 kera menghuni kawasan belukar itu dan sering ke rumah penduduk mencari makanan.

“Ada kalanya kera berkenaan mencuri makanan yang ada di dapur selepas mencuri masuk, malah susu cair dan sebagainya turut dilarikan.

“Keadaan ini membimbangkan kami kerana ia membabitkan keselamatan kanak-kanak yang selalu bermain di halaman rumah, malah orang dewasa pun turut takut disebabkan haiwan berkenaan bersikap ganas apabila cuba dihalau,” katanya.

Sementara itu, ketua kampung Kampung Padang Temu, Sidang Musa Salam berkata, Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) negeri diminta mengambil tindakan segera menghapuskan kera berkenaan.

"Kalau boleh saya harap Perhilitan memasang perangkap atau menggunakan apa jua kaedah yang sesuai untuk mengurang atau menghapuskan terus kehadiran kumpulan kera di kampung ini," katanya.

Hmetrok


PEMIMPIN UMNO 'OVER CONFIDENT' SEBAB SPR, JPN, MEDIA JADI 'PENJILAT' MEREKA



Para pempinan begitu perasan bahawa Umno adalah sebuah parti yang cukup kuat. Namun begitu mereka sedar kekuatan itu adalah dengan syarat tidak berlaku sebarang krisis kepimpinan dalam parti tersebut. Sejarah telah membuktikannya. Dalam pilihanraya umum 1990, Umno berpecah selepas Tengku Razaleigh Hamzah mencabar Tun Dr Mahathir Mohamad bagi jawatan presiden Umno.

Dalam pemilihan parti itu pada 1987, Dr Mahathir menang tipis. Segelintir ahli Umno membawa kes pemilihan parti itu ke mahkamah kerana mendakwa wujud perwakilan 'haram'. Berikutan itu, Umno diharamkan.

Tengku Razaleigh menubuhkan parti serpihan Umno - Parti Semangat 46 (S46) - manakala Dr Mahathir pula menubuhkan Umno (Baru). Perpecahan itu mewujudkan Team A dan Team B dalam Umno sehingga menjejaskan prestasi parti itu dalam pilihanraya umum 1990.

Dalam pilihanraya umum itu, Umno kehilangan Kelantan kepada PAS yang bekerjasama dengan S46 melalui barisan pembangkang - Angkatan Perpaduan Ummah.

Umno sekali lagi dilanda krisis apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat dari Umno dan kerajaan. Parti Keadilan pimpinannya isterinya, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, bekerjasama dengan pembangkang dalam pilihanraya umum 1999.

Dalam pilihanraya tersebut, Barisan Nasional (BN), khususnya Umno, menghadapi cabaran hebat daripada pembangkang dan kali ini, parti itu kehilangan Terengganu, juga kepada PAS.

Dan dalam pilihanraya umum 2004, Umno tidak menghadapi sebarang krisis dalaman. Dr Mahathir bersara dan Datuk Seri Abdullah Ahmad mengambil alih tampuk kepimpinan negara dan Umno.

Mampu pertahan kerusi

BN menang besar - 199 daripada 219 kerusi Parlimen yang dipertandingkan. Umno juga berjaya merampas semula Terengganu dan hampir-hampir menumbangkan kerajaan PAS di Kelantan.

Dan jika didasarkan kepada kemenangan besar yang dicapai oleh BN, khususnya Umno, dalam kesemua lima pilihanraya kecil sejak 2004 - di atas kertas, parti itu dalam keadaan yang cukup baik untuk menghadapi pilihanraya umum kali ini. Benarkah begitu keadaannya?

Sebenarnya Umno sudah bersedia untuk menghadapi pilihanraya umum pada bila-bila masa. Umno tidak menjangka akan menghadap tentangan hebat dari musuh tradisinya, PAS, kali ini kerana parti pembangkang itu terpaksa menumpukan seluruh jentera pilihanrayanya untuk mempertahankan kerajaan negeri Kelantan.

Kerajaan PAS Kelantan kini dalam keadaan yang amat genting. Ia memerintah Kelantan hanya dengan satu kerusi majoriti - 23 (PAS) dan 22 (BN-Umno).

Sehubungan itu, para pemerhati politik berpendapat, seharusnya PAS mencurahkan segala jentera pilihanraya untuk mempertahankan Kelantan bagi menambah jumlah kerusinya supaya kerajaannya di negeri itu lebih stabil.

Oleh itu, kata mereka, tumpuan PAS di negeri-negeri lain akan terjejas dan tidak banyak dapat membantu barisan pembangkang untuk berdepan dengan BN di luar Kelantan.

Tanpa saingan sengit dari PAS, Umno yakin dapat mempertahankan disemua 110 kerusi Parlimen yang dimenanginya dalam pilihanraya umum 2004.

Jumlah itu merupakan 50 peratus daripada 219 kerusi Parlimen yang dipertandingkan. Selain Umno, kira-kira 38 kerusi Parlimen disumbangkan oleh parti-parti komponen BN di Sabah dan Sarawak. Dan mereka juga dijangka tidak menghadapi masalah besar untuk mempertahankannya dalam pilihanraya umum akan datang.

Jadi, jika dicampur kerusi Parlimen Umno dan kerusi Parlimen parti komponen BN Sabah dan Sarawak, maka BN sudah ada 148 kerusi.

Malah, parti-parti komponen utama BN di Semenanjung - Geakan, MCA, MIC - juga dijangka tidak menghadapi masalah besar dalam pilihanraya umum kali ini. Dalam pilihanraya umum yang lalu, MCA memenangi 31 kerusi Parlimen, Gerakan (10), MIC (9) dan Parti Progresif Rakyat (PPP) mendapat satu kerusi.

Namun, jika parti-parti komponen itu mampu mempertahankan dua pertiga sahaja daripada kerusi Parlimen mereka, ianya sudah memadai untuk BN kembali berkuasa semula dengan selesa selepas pilihanraya umum akan datang, walaupun mungkin tidak mencecah 199 seperti sekarang.

DAP mantap

Seandainya ura-ura pembubaran parti Barisan Progresif India (IPF) untuk menyertai MIC menjadi kenyataan, maka parti kaum India itu pastinya berada dalam keadaan yang baik untuk menghadapi pilihanraya umum kali ini.

Lantaran itulah, kata para pemerhati politik, mungkin ada kebenarannya bahawa kerajaan akan mengadakan pilihanraya umum lebih awal, sepertimana yang diwar-warkan oleh pihak pembangkang sekarang.

Parti-parti pembangkang utama yang bakal dihadapi parti-parti komponen bukan Melayu BN ialah Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP. Namun, sehingga ini, pemerhati politik berasakan PKR belum dalam keadaan bersedia sekiranya pilihanraya umum diadakan seawal tahun ini. Lagi pula parti tersebut kini dalam proses peralihan kepimpinan selepas Anwar mengambilalih parti itu dari Dr Wan Azizah.

Pastinya Anwar memerlukan masa untuk mententeramkan ahli-ahli lama parti itu yang beranggapan mereka telah dipinggirkan, ekoran semakin ramai tokoh-tokoh baru, termasuk dari kalangan korporat dibawa masuk menyertai PKR.

Satu-satunya parti pembangkang yang mantap dan dijangka memperlihatkan prestasi yang baik dalam pilihanraya umum kali ini ialah DAP. Namun, menurut pemerhati politik, tumpuan DAP hanyalah terhad di kawasan majoriti bukan Melayu sahaja. Jadi siapa cakap BN, khususnya Umno, tidak boleh adakan pilihanraya umum seawal Ogos ini!

dari malaysiakini


JENAYAH SEMAKIN MENINGKAT : MANUSIA ISLAM HADHARI BERDEGIL INGIN SELESAIKAN IKUT NAFSU DAN AKAL


Selagi hukum Allah tidak ditegakkan selagi itulah jenayah di Malaysia tidak akan dibendung. Ini kerana Hukum Manusia yang diterima pakai sekarang ini tidak akan menggerunkan dan menginsafkan manusia. Tidak seperti hukum Allah yang dijamin oleh Allah bahawa pengunaannya akan mendapat keberkatan dari Allah.
Malangnya manusia Islam Hadhari di Malaysia pada hari ini masih berdegil walaupun terbukti undang-undang manusia telah gagal membendung jenayah dari dahulu, kini dan selamanya.
Pelbagai usaha dilakukan oleh manusia Islam Hadhari untuk membendung jenayah tetapi semuanya tidak mendatangkan hasil yang positif. buktinya jenayah seperti di Johor Bahru dan lain-lain semakin meningkat.

Namun mereka masih ingkar dan degil. Manusia Islam Hadhari terus berusaha membendung jenayah dengan akal dan fikiran cetek mereka. Untuk kembali kepada Islam jauh sekali . Semalam diberitakan bahawa seramai 350 anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) dan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) telah digerakkan untuk tugasan pencegahan jenayah di Johor Bahru.

Ketua Polis Johor, Datuk Hussin Ismail berkata, anggota polis tambahan seramai 400 orang seperti diumumkan Kabinet semalam, hanya akan diterima menjelang akhir tahun ini selepas kesemua rekrut itu menamatkan latihan masing-masing.

Ekoran itu, katanya, bagi langkah awal tugas pencegahan jenayah di daerah ini, dua platun PGA dan dua platun PSP digerakkan di lokasi tertentu di sekitar Johor Bahru.

‘‘Daripada jumlah keseluruhan anggota PGA dan FRU yang diterima, pembahagian anggota adalah mengikut platun dengan anggaran 80 orang bagi satu platun,’’ katanya.

Hussin menegaskan, pendekatan tersebut terpaksa diambil kerana pihaknya tidak dapat menunggu kedatangan 400 anggota tambahan menjelang penghujung tahun ini .

Ini kerana, kata beliau, pihaknya mahu memulakan operasi lima balai baru iaitu di Kota Masai, Permas Jaya, Setia Indah, Pelangi Indah dan Pasir Putih di Pasir Gudang dalam waktu terdekat.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan Kabinet mengerahkan tambahan 400 anggota polis secepat mungkin bagi mengatasi masalah jenayah di Johor yang disifatkan agak serius akhir-akhir ini.

Nampaknya manusia Islam Hadhari ini memang degil dan bebal. Langsung tidak terfikir agaknya untuk kembali menyerah diri kepada Yang Maha Esa untuk mengadu masalah yang dihadapi. Penyelesaian kepada sebarang masalah telah dibentangkan oleh Allah didalam Al-Quran dan Hadis Rasulullah S.A.W, tetapi manusia Islam Hadhari tidak menghiraukan. Mereka terus hanyut dan nafsu dan akal fikiran mereka yang cetek. Yang menjadi masalahnya kita sebagai anggota masyarakat juga terdedah sama dengan bahaya dan risiko jenayah kerana kegagalan kerajaan manusia Islam Hadhari yang degil ini.

Jadi hanya ada satu jalan sahaja untuk menumbangkan kerajaan manusia Islam Hadhari ini iaitu jangan undi calon mereka pada pilihanraya umum nanti.


ISU SALMAN RUSHDIE :MENTERI LUAR INDON LEBIH FAHAM DARI IMAM AL HADHARI


Tahniah kepada Menteri Luar Indonesia, Hassan Wirajuda yang memberikan komen yang tegas terhadap kebiadapan kerajaan Britain yang bercadang memeri anugerah Sir kepada Salman Rushdia.

Penganugerahan gelaran Sir oleh Queen Elizabeth II dari Britain kepada Salman Rushdie boleh menjejaskan usaha untuk meningkatkan hubungan antara tamadaun, budaya dan agama, kata Menteri Luar Indonesia, Hassan Wirajuda semalam.

"Dari segi masa, saya boleh katakan ia tidak boleh membantu mewujudkan satu suasana yang kondusif bagi membentuk persefahaman yang lebih baik dan hubungan antara tamadun, budaya dan agama," katanya pada majlis penyampaian tauliah di Istana Merdeka di sini.

Beliau berkata Salman Rushdie telah menjadi pengarang kontroversi kerana menulis buku "The Satanic Verses" pada 1989 yang dibantah oleh umat Islam di seluruh dunia kerana menghina Nabi Muhammad S.A.W.

Agensi Berita Antara memetik Hassan sebagai berkata beliau tidak tahu tujuan sebenar Rushdie diberikan gelaran itu kerana tugas atau khidmatnya.

Bekas pemimpin Iran, Ayatollah Ruhollah Khomeini pada 1989 telah mengeluarkan fatwa supaya Salman Rushdie dibunuh kerana menulis buku tersebut.

Manakala di Pakistan dan Brazil rakyatnya juga bertindak membantah Britain. Ikuti artikel yang dipetik dari Tranungkite oleh greenboc.

Majlis Ulamak Pakistan yang merupakan aebuah badan ulamak terbesar di negara itu dan dianggotai lebih 2000 ulamak telah menganugerahkan "Saifullah" - Pedang Allah kepada Osama bin Laden.

"Kami rasa bangga untuk memberikan gelaran ini kepada Osama bin Laden selepas Kerajaan British memutuskan untuk memberikan gelaran "Sir" kepada Salman Rushdie," kata pengerusi badan tersebut, Maulana Tahir Ashrafi kepada AFP.

"Ini adalah pingat tertinggi untuk seorang pejuang Islam."

Osama Bin Laden telah dituduh terlibat di dalam serangan September 11, 2001 di New York dan Washington yang telah mengorbankan 3,000 orang. Pihak barat terutama Amerika dan sekutunya mempercayai Osama bersembunyi di sempadan Pakistan-Afghanistan.

Afzal Sahi -- wakil dewan wilayah Punjab yang juga ahli parti Liga Muslim Pakistan yang selama ini menyokong Presiden Pervez Musharraf -- menegaskan di dalam perbahasan yang beliau sendiri akan membunuh Salman Rusydie jika terserempak dengannya".

Sementara itu Samiul Haq - Ketua Jamiat Ulema-e-Islam menyatakan bahawa umat Islam wajar mengurniakan gelaran "Sir" dan lain-lain gelaran mulia kepada Osama (kiri) dan Mullah Omar (kanan) sebagai tindakbalas terhadap tindakan penghinaan penganugerahaan Sir kepada Rsuhdie"

Kenyataan Samiul-Haq disokong oleh anaknya, Maulana Hamidul Haq Haqqani yang merupakan seorang ahli Dewan Pakistan. Beliau menegaskan:
"Osama Bin Laden dan Mullah Omar mengepalai gerakan membela Umat islam dan yang demikian wajar diberikan penghormatan dan menerima kurniaan gelaran oleh sekalian umat Islam."

Di dalam satu perkembangan berasingan rakyat Brazil hari ini turut menyokong Osama ben Laden. Seorang penyokong kelab Gremio's menjulang gambar Osama Bin Laden memakai pakaian bersimbol Gremio sebelum perlawanan akhir Copa Libertadores menentang Boca Juniors di Porto Alegre, Brazil, pada Jun 20, 2007 kelmarin.

Dan di Britain sendiri filem "Osama the Hero" yang ditulis oleh Dennis Kelly dan diarahkan oleh Syd Brisbane baru saja memenangi satu anugerah berprestij mengkisahkan tugasan sebuah sekolah yang meminta pelajarnya menamakan seorang wira semasa yang sanggup berkorban dan mencurahkan segala kekayaannya untuk perjuangan dan inspirasinya kepada masyarakat.




MALANGNYA PEMIMPIN ISLAM HADHARI YANG JUGA PEMIMPIN OH I SEE BERDIAM DIRI.


Thursday, 21 June 2007

SEKRETARIAT BA PARLIMEN BUKIT KATIL DITUBUHKAN





Hj Bakrin Sidek



Hj Ali Sharif





PAS dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Parlimen Bukit Katil berjaya menubuhkan sekretariat pilihanraya bersama pada pertemuan kedua-dua pemimpin kawasan dan bahagian parti-parti tersebut. Pertemuan yang berlangsung dalam suasana harmoni dan ceria Selasa lalu, jelas menggambarkan kerjasama erat antara kedua-dua parti di peringkat parlimen.

Sekretariat tersebut diketuai oleh Timbalan Ketua Bahagian PKR Bukit Katil, Rafie Ismail dan Naib Yang Dipertua PAS Kawasan, Hj Mohd Ali Sharif dilantik sebagai Timbalan Pengerusi. Turut dilantik menganggotai Sekretariat ialah Ketua Dewan Muslimat PAS dan Ketua Wanita PKR Kawasan/Bahagian PKR iaitu Dr Hajah Khatijah Jumangat dan Salimah Diwon;Ketua Dewan Pemuda PAS dan Angkatan Muda PKR, Sofi Wahab dan Rostam Jalil, Musa Baharin, Haji Yassim Musa, Noraini Aliman dan Ramli Dalip.

YDP PAS Kawasan Bukit Katil, Hj Bakrin Sidek melahirkan rasa syukur dan gembira dengan penubuhan sekretariat ini kerana sudah pasti gerakerja pilihanraya kedua-dua parti akan diselaraskan demi untuk mecapai natijah yang baik bagi memenanggi hati rakyat. Manakala Yusof Abdullah, Ketua Bahagian PKR Bukit Katil juga gembira dengan penubuhan sekretariat ini yang pemilihannya dijalankan dalam suasana yang cukup baik dan ceria.

"Insya Allah kita akan menggempur BN dalam satu pasukan yang kuat, kita buangkan isu-isu remeh dan kita halakan senjata kita kepada BN"kata Yusof.

Pada pilihanraya umum 2004, Parlimen Bukit Katil ditandingi oleh Khalid Jaafar dari PKR manakala DUN Bukit Baru dan Ayer Molek diwakili oleh PAS iaitu Tuan Haji Bakrin Sidek dan Hj Mohd Yassin Abdul Ghani. Kesemua calon-calon BA tewas dalam pilihanraya tersebut.


WANITA MELAYU TERAKHIR DAN TERCANTIK????



ISU SALMAN RUSHDIE : PAS BANTAH UMNO SETUJU?



PAS sentiasa peka isu-isu kedaulatan Islam sejagat namun Umno kerapkali mendiam
diri tanpa menunjukka reaksi terhadap apa juga isu yang mejejaskan Islam.
Mungkin itulah sikap penganut Islam Hadhari yang sememangnya tidak selaras
dengan Islam. Mungkin Islam Hadhari lebih sesuai dan serasi dengan Islam Ala
Amerika dan Britain sebab itu banyak tindak tanduk Amerika dan Britain seolah-
olah dipersetujui oleh mereka.

Malah dalam penghinaan terhadap Salman Rushdie pun tidak mendapat tentangan
yang hebat dari penganut Islam Hadhari. Ini terbukti apabila hasrat kerajaan
Britain untkuk mengurniakan pingat kepada Salman Rushdie tidak ditentang
oleh Imam Al Hadhari dan pengikut.

Sebaliknya PAS semalam awal-awal lagi menyerahkan memorandum bantahan kepada
kerajaan Britain terhadap penganugerahan Knighthood yang membawa gelaran "Sir"
kepada penulis kontroversial, Salman Rushdie.

Ketua Dewan Pemuda PAS Salahuddin Ayub yang mengetuai seramai 25 penyokong
parti itu dengan berhimpun di hadapan Suruhanjaya Tinggi Britain di Jalan
Ampang, di sini pada 12.00 tengah semalam sebelum menyerahkan memorandum itu
kepada Ketua Bahagian Politik dan Ekonomi Kedutaan itu, James Paver.
Salahuddin juga akan membangkitkan isu ini di Parlimen hari ini.


MEMBAZIR DAN BERMEGAH-MEGAH JADI DARAH DAGING PEMIMPIN ISLAM HADHARI


Kerajaan Islam Hadhari terus berpegang teguh kepada prinsipnya iaitu suka
membazir dan bermegah-megah. Oleh kerana sifat tersebut sudah bersarang dalam
lubuk hati mereka, maka sudah projek-projek yang dijalankan menjadi gajah putih
atau jika berjaya sekalipun ianya tidak memberikan sebarang manfaat kepada
rakyat.

Salah satu projek yang jelas membazirkan duit rakyat ialah projek Pulau Melaka.
Projek ini merupakan projek pulau buatan yang terdiri dari dua buah pulau oleh
Pulau Kembar Sdn Bhd anak syarikat Talam Corporation Bhd dan satu pulau
tersebut telah siap tetapi cuma menempatkan sebuah masjid sahaja yang boleh
digunakan.

Projek Pulau Melaka terdiri dari 4,387 unit rumah kediaman dan 4,180 unit
separa perniagaan termasuk pusat pelancongan mewah, hotel serta pelbagai
aktiviti pantai dengan kos yang bernilai RM1.46 bilion dan dilaporkan telah
terjual sebanyak RM195.3 juta iaitu sebanyak 1,419 unit sehingga 31 Januari
2005.

Malangnya projek ini akhirnya menjadi projek gajah putih apabila sebahagian
besar banguan yang dibina tidak siap dan tidak berpenghuni. Masjid yang
tersergam indah tidak digunakan secara maksimum kerana tidak ramai orang Islam
tinggal di kawasan tersebut.

Inilah pemimpin Islam Hadhari yang hanya tahu bermegah dengan pembangunan
walaupun pembangunan itu membazirkan duit rakyat dan tidak berfaedah untuk
rakyat


Wednesday, 20 June 2007

GAMBAR-GAMBAR DEMO BANTAHAN KEPADA KERAJAAN BRITISH DALAM ISU SALMAN RUSHDIE


Ustaz Norazli Musa
Ustaz Riduan Mohd Nor
YB Salahuddin Ayub


SALINAN MEMORANDUM YANG DIHANTAR KEPADA PESURUHJAYA TINGGI BRITISH DIMALAYSIA


June 20, 2007

His Excellency,
The British High Commissioner to Malaysia,
Jalan Ampang, Kuala Lumpur.

Sir,

MEMORANDUM OF PROTEST AGAINST BRITISH RECOGNITION OF SALMAN RUSHDIE

On behalf of the Islamic Party of Malaysia (PAS) we register our utmost regret and disgust at the British Government decision to award Salman Rushdie the title ‘Sir’. At a time when a lot of effort has been put in to bridge the gap between Islam and the west, the decision of your government has sent the opposite message.

Salman Rushdie is not a literary genius. His work is very limited and confined to a narrow and twisted view of one of the great religion in the world namely Islam. He made a name not just within the literary circle but the whole world by penning a blasphemous novel, Satanic Verse, that angered Muslims worldwide. His only contribution to society is the creation of hatred among people of different religions. His other writings were flops. The last that we expect from civilized people of the world is recognition of his divisive work.

The honorary award by the British Government is indeed a confirmation that Rushdie’s work in insulting Islam is not just his personal contempt against Islam but an effort supported by certain government in the west. For a British Government to sponsor such a deliberate anti-Islam stance will only further deepen ill-feelings between Islam and the west. It is almost unthinkable that the British Government had failed to consider the sensitive nature of this issue.

We have only respect for the stature and public standing of previous recipients of the British ‘knighthood’. However, the inclusion of Rushdie will only taint the image of this exclusive hall of fame. In the name of peace and mutual respect, we demand that the award be withdrawn, and the British Government distant itself from provocateur like Salman Rushdie.

Thank you.

Yours sincerely,

DATO’ SERI HAJI ABDUL HADI AWANG
PAS President.


PILIHANRAYA OKTOBER ATAU NOVEMBER - MUSTAFFA ALI



Pengarah Pilihanraya PAS, Dato’ Mustafa Ali berkata PAS menjangkakan pilihan raya umum ke-12 akan diadakan dalam tempoh terdekat iaitu sama ada pada Oktober atau November tahun ini berdasarkan kepada beberapa faktor.

Antara sebab mengapa ia diadakan pada bulan tersebut ialah pada tahun ini perayaan bulan kemerdekaan diadakan secara hebat kerana kerajaan Barisan Nasional (BN) hendak memberikan satu keceriaan kepada rakyat selain pembentangan Bajet 2008 yang diadakan lebih cepat iaitu pada awal September.

Sementara itu, bagi meraih sokongan daripada semua peringkat masyarakat, PAS bakal menyenaraikan ramai muka baru untuk bertanding pada pilihan raya umum akan datang, kata Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat Datuk Mustafa Ali.

Bagaimanapun, katanya pemimpin-pemimpin lama yang masih popular dan mempunyai banyak pengaruh di kalangan pengundi akan terus diberikan peluang untuk bertanding pada pilihan raya umum nanti.

"PAS akan turut memberi peluang kepada golongan wanita untuk menjadi calon. Bagaimanapun, keputusan muktamad mereka yang akan menjadi calon akan ditentukan apabila tiba masanya," katanya kepada pemberita di pejabat PAS Terengganu di sini hari ini.

"Selepas itu puasa, waktu bulan puasa bantuan datang lagi (diberikan kepada rakyat). Malah faktor Pak Lah (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) kahwin juga antara antara tanda-tanda pilihan raya akan diadakan dalam tempoh terdekat," katanya.

Mengenai peluang PAS di Terengganu, Mustafa yang juga Pesuruhjaya PAS negeri memberi amaran bahawa parti itu akan memberi saingan sengit kepada calon BN.

"Umno jangan anggap mereka boleh menang mudah di Terengganu. Kita telah membuat persediaan awal bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang," katanya


MASIH RAMAI RAKYAT NEGERI MELAKA YANG MISKIN TANPA PEMBELAAN


Tambak Paya : Media hari ini melaporkan sebuah keluarga dari Rumah Awam Taman Tambak Paya Permai, Ayer Molek dekat sini terpaksa tinggal tanpa bekalan air dan elektrik sejak tiga
bulan lalu selepas bekalan kemudahan asas rumah berkenaan dipotong kerana
mereka tidak mampu menjelaskan tunggakan bil air dan elektrik berjumlah
RM1,500.

Ini berikutan, pendapatan bersih ketua keluarga terbabit, A Tanggeras,
58, yang bekerja sebagai pengawal di Hospital Pantai, Ayer Keroh sebanyak RM450
sebulan tidak mencukupi untuknya melunaskan tunggakan berkenaan memandangkan
dia seorang saja yang bekerja.

Tanggeras berkata, seramai sembilan orang termasuk tiga cucunya tinggal
serumah dengannya.

Beliau berkata, menantunya yang turut tinggal bersama tidak bekerja
kerana menghidap barah.

Cerita ini membuktikan di saat pemimpin Islam Hadhari mentadbir negara dan negeri dengan boros, di sana masih ramai rakyat yang susah ibarat kais pagi makan pagi kais petang makan petang.


Tuesday, 19 June 2007

KRISIS PALESTIN - DUNIA BERSATU TENTANG ISLAM


Jelas bahawa musuh-musuh Islam akan bersatu menentang Islam. Ianya sama
seperti sirah Rasulullah di mana Tentera Ahzab yang menggabung pelbagai
golongan kuffar bersatu menentang Nabi. Tujuan tidak lain adalah untuk menghancurkan
Islam.Inilah yang berlaku keatas Hamas di Palestin apabila musuh-musuh Islam
yang terdiri dari ‘Umno’ Palestin, Fatah di sokong oleh Amerika, Britain
dan Israel bersatu untuk menggulingkan Hamas dari tampuk pemerintahan Palestin.

Akhirnya Mahmoud Abas penganut “Islam Hadhari” Palestin menggunakan kuasanya
sebagai Presiden memecat Ismail Haniyeh dari jawatan Perdana Menter dan
membubarkan kabinet kerajaan campuran yang sebelum ini dibentuk oleh beliau
sendiri.

Selepas itu Amerika dan sekutunya secepat kilat mengumumkan untuk
menarik balik bantuan kepada Palestin yang dibekukan sebelum ini. Licik sungguh
permainan drama musuh-musuh Islam ini.

Media hari ini melaporkan bahawa kabinet baru Presiden Mahmud Abbas di
Palestin mengadakan mesyuarat sulungnya semalam, ketika Israel dan
Barat mula menunjukkan sokongan selepas kerajaan diketuai Hamas disingkir dan
digantikan dengan kerajaan darurat.

Ketika masyarakat antarabangsa memberi sokongan kepada Mahmud dan
usahanya untuk memencilkan Hamas, kebimbangan krisis kemanusiaan bakal menimpa
1.5 juta penduduk Gaza semakin memuncak, apabila mereka mula berebut-rebut
menyimpan bahan makanan dan bahan keperluan lain.

Seramai 12 anggota Kabinet baru diketuai perdana menteri berpendirian
sederhana, Salam Fayyad, mengangkat sumpah jawatan kelmarin dan dalam
usahanya menentang Hamas, segera mengisytiharkan militia pergerakan itu sebagai
tidak sah.

Sesiapa saja yang dibuktikan mempunyai hubungan dengan kumpulan itu
akan dihukum mengikut undang-undang darurat,” kata Mahmud.

Pejuang Hamas menumpaskan anggota pergerakan Fatah di Gaza Khamis lalu,
selepas pertempuran sengit selama seminggu yang hampir menjerumuskan penduduk
Palestin ke kancah perang saudara.

Mahmud memecat kerajaan perpaduan pimpinan Hamas dan mengisytiharkan
undang-undang darurat selepas Hamas menguasai Gaza sepenuhnya dan mengusir
anggota Fatah yang dipimpin presiden Palestin itu.

Bercakap untuk pertama kali pada mesyuarat dengan Kabinet baru sejurus
selepas upacara mengangkat sumpah, Mahmud berkata bidang kuasa kerajaannya akan
meliputi Tebing Barat dan Semenanjung Gaza.

Bagaimanapun pejuang Hamas segera menolak Kabinet baru itu dan mendakwa
ia tidak sah selain menyifatkannya hanya mengikut telunjuk Israel bersama
sekutunya Amerika.

“Mereka hanya boleh berbangga kerana disokong pentadbiran Amerika dan
penceroboh Israel,” kata jurucakap Hamas, Sami Abu Zouhri, kepada
AFP.

Masyarakat antarabangsa mengalu-alukan kabinet baru diketuai Fayyad
yang dijangka mematuhi syarat Barat bagi membolehkan penggantungan hubungan
diplomatik dan bantuan ekonomi, selepas Hamas menang pilihan raya lebih
setahun lalu, ditarik balik.

Syarat yang dikenakan termasuk mengiktiraf Israel, menghentikan
kegiatan keganasan dan bersetuju mematuhi perjanjian damai sementara yang lalu.

Amerika mengumumkan hasratnya untuk menyambung semula bantuan kewangan
yang amat diperlukan Pihak Berkuasa Palestin.

Menteri luar Kesatuan Eropah (EU) dalam pertemuan di Luxembourg semalam
turut menawarkan sokongan kewangan dan politik kepada kerajaan baru Palestin
walaupun belum jelas sama ada ia akan menyalurkan bantuan secara terus kepada
pihak berkuasa Palestin.


NEGERI HANG TUAH SYURGA PELAKU MAKSIAT


Melaka 19 Jun : Melaka terus menjadi syurga pelaku-pelaku maksiat yang tida segan silu melakukannya di mana-mana. Oleh kerana Melaka sebuah negeri yang kecil ditambah pula dengan perangai pemimpin Islam Hadhari yang menggalakkan pogram-program maksiat seperti konsert dan sebagainya maka kegiatan maksiat ini terus menjadi-jadi.

Hobi pemimpin Islam Hadhari yang suka membina tempat-tempat rekreasi tanpa mengkaji kesannya kepada gejala sosial maka kadar maksiat di negeri ini gagal dikurangkan. Akhirnya tempat-tempat seperti air terjun Bukit Sebukor, Dataran MBMB dan lain-lain menjadi ‘syurga’ muda-mudi memadu asmara.

Malah tidak cukup dengan tempat-tempat sedemikian, pelaku-pelaku maksiat ini seringkali pula menyewa hotel murah di sekitar Bandar Hilir untuk melempiaskan nafsu mereka.

Media hari ini melaporkan bahawa sebuah hotel murah di Bandar Hilir, , dikesan menyediakan perkhidmatan sewaan bilik khas bagi pasangan yang mahu melakukan perbuatan maksiat.

Menerusi sewaan bilik berkenaan, pasangan yang mahu melakukan perbuatan terkutuk itu tidak perlu risau yang mereka akan ‘diganggu’ pihak berkuasa.

Bilik yang terletak jauh dari hotel itu disediakan khusus oleh pengusahanya semata-mata untuk mengelakkan pelanggan ditahan kerana melakukan perbuatan maksiat.

Hotel berkenaan memang sering diserbu pihak berkuasa berikutan ia menjadi sarang pasangan remaja melakukan maksiat.

Menurut sumber, bilik itu terletak di sebuah pangsapuri di Taman Melaka Raya, di sini.

Dakwanya, penyewa akan dibawa pekerja hotel itu ke bilik berkenaan jika mereka menganggap keadaan di hotel mereka tidak ‘selamat’.

“Penyewa tidak perlu bimbang kerana mereka akan dibawa pekerja hotel berkenaan ke hotel itu dan bebas menyewa selama tempoh diperlukan.

“Kadar sewanya juga sama seperti kadar hotel berkenaan dan ini lebih memudahkan pelanggannya,” katanya kepada Harian Metro, semalam.

Sumber itu mendakwa, kerana ingin mengetahui mengapa terdapat pelanggan tertentu sering dibawa keluar dari hotel terbabit oleh kakitangannya, dia bertindak mengekori mereka.

Katanya, apabila tiba di kawasan berkenaan mereka akan terus dibawa naik ke pangsapuri berkenaan.

“Pada mulanya saya hairan mengapa pelanggan dibawa ke sana dan apabila disiasat barulah saya mengetahui helahnya,” katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, sekiranya terdapat pasangan yang menyewa di bilik hotel berkenaan pekerjanya akan menjadi ‘mata dan telinga’ kepada pelanggan itu.

“Mereka akan mengetuk pintu bilik berkenaan sebagai amaran pihak berkuasa sedang membuat pemeriksaan di tempat mereka,” katanya.

Beliau berkata, dia berharap pihak berkuasa dapat menyiasat dan mengambil tindakan terhadap pemilik hotel berkenaan.


MELAKA TERUS CATAT REKOD-KEJAYAAN ISLAM HADHARI MEMERINTAH NEGERI BERTUAH INI


Melaka 19 Jun : Melaka negeri yang diperintah oleh Imam no 3 Islam Hadhari, Ali Rustum terus mencatatkan rekod yang mungkin amat membanggakan pemimpin tersebut.

Selepas tempoh 24 jam lima wanita ‘mencatatkan rekod’ melahirkan anak luar nikah dalam tempoh sehari, empat lagi wanita menyusul untuk melalui perkara sama, semalam. Wanita berusia 18 hingga 23 tahun itu melahirkan bayi berkenaan di Hospital Melaka (HM) di antara jam 5 pagi hingga 12 tengah hari.

Semua mereka masih dirawat di HM dan dikehendaki datang ke Pejabat Penguat Kuasaan Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) untuk tindakan lanjut. Ketua Pegawai Penguat Kuasa Agama Jaim, Rahimin Bani, berkata semua wanita terbabit sudah diberi surat saman hadir dan butiran diri mereka sudah diambil.

Katanya, mereka perlu datang selepas tempoh sebulan daripada saman hadir itu dikeluarkan. Akhbar ini semalam melaporkan seramai lima wanita ‘mencatatkan rekod’ apabila melahirkan anak luar nikah di Hospital Melaka, di sini, dalam tempoh kurang 24 jam, semalam.

Dua daripada mereka berusia 17 tahun dan tiga lagi berusia antara 23 tahun hingga 30 tahun. Kelima-lima wanita itu melahirkan anak antara jam 5 pagi sehingga 3 petang di hospital berkenaan. Difahamkan, semua mereka dihantar keluarga masing-masing ke hospital berkenaan untuk melahirkan anak.

Dalam pada itu, Rahimin berkata, dalam tempoh lima bulan sejak Januari lalu pihak Jaim mencatatkan 122 kes wanita hamil luar nikah. Katanya, bagi tempoh sama pada tahun lalu sebanyak 119 kes dicatatkan dan ini menunjukkan peningkatan sebanyak tiga kes.

“Lelaki yang terbabit dalam kes itu pula bagi tempoh sama pada tahun ini dicatatkan seramai 84 orang. Bagi tahun lalu yang tempoh sama juga adalah 71 kes,”akatanya.

Walaupun gejala seperti terus meningkat namun kerajaan Islam Hadhari yang memerintah masih terus menggalakkan program maksiat dan hiburan. Tidak ada langsung tanda-tanda bahawa pemimpin Islam Hadhari samada peringkat pusat maupun negeri ingin menghentikan proram-program hiburan dan menutup semua pusat-pusat maksiat.

Sebaliknya pemimpin Islam Hadhari ini seringkali menuding jari mengatakan gejala ini terjadi kerana ibubapa gagal mengawal anak mereka. Malah-malah khutbah-khutbah yang disediakan oleh agensi kerajaan Islam Hadhari juga tidak ketinggalan hanya menyalahkan ibubapa dalam hal ini.

Sedangkan hakikat sebenarnya ialah punca-punca gejala keruntuhan akhlaq ini tidak dibendung. Antaranya pusat-pusat maksiat seperti kelab-kelab malam, dangdut, karaoke, pub dan lain-lain terus diberikan lesen dan digalakkan untuk beroperasi atas alasan untuk menarik pelancong.

Selain itu program hiburan terus diberikan rangsangan oleh kerajaan negeri dengan memberikan tempat untuk penganjur-peganjur program tersebut melaksanakannya. Antaranya program Jom Heboh, Gegar Astro dan sebagainya. Malah Umno dan agensi kerajaan Islam Hadhari sendiri seperti majlis kerajaan tempatan, kumpulan budaya negeri dan lain-lain seringkali mengadakan program konsert atau pertandingan nyanyian.


ISLAM DICABAR TETAPI IMAM AL HADHARI GEMBIRA BERBULAN MADU



Di saat kedaulatan Islam di cabar, Imam Al Hadhari yang menjadi 'chief'
Pertubuhan Negara-Negara Islam OIC, tetap tidur dan berbulan madu tanpa
menghiraukan samada Islam di pijak dan dimalukan. OIC terus mengekalkan prinsip perjuangannya iaitu 'OH I SEE' tanpa melakukan apa-apa tindakan terhadap kebiadapan musuh-musuh Islam.

Terbaru negara kuffar Britain sengaja mahu mencetuskan kembali
kemarahan umat Islam apabila berhasrat menganugerahkan gelaran `Sir' kepada Salman
Rushdie, penulis yang pernah dijatuhi hukuman bunuh oleh Ayatollah Khomeini
pemimpin Iran.

Namun sehingga kini tidak ada secuit pun kenyataan yang dibuat oleh
'pengantin baru' Imam Al Hadhari yang ketika ini berada di Russia untuk lawatan
kerja dan mungkin juga untuk 'berbulan madu'. Islam Hadhari yang dianuti oleh Imam Al Hadhari Wal Badawi seolah-olah bersetuju dengan hasrat Britain yang ingin memberikan penghormatan kepada Penulis Celaka tersebut.

Sepatutnya Imam Al Hadhari selaku pemimpin OIC mesti mengutuk keputusan
Britain untuk menganugerahkan gelaran `Sir' kepada Salman Rushidie dan beliau
juga sewajibnya memanggil Duta Britain di Malaysia untuk memberik
penjelasan. Surat bantahan juga mesti dihantar kepada kerajaan Britain untuk membantah pengurnian gelaran tersebut kepada Salman Rusghdie Al Celaka itu..

Malang sungguh bagi umat Islam di Malaysia dan di dunia kerana
mempunyai pemimpin yang penakut dan pengecut seperti ini. Sudah takut dan
pengecut ditambah lagi dengan lembik dan penidur. Jadi janganlah kita mengangkat
dan melantik pemimpin seperti ini pada masa hadapan.

Sudah sampai masanya rakyat Malaysia menumbangkan pemimpin yang berhati
kecil sebegini dan menggantikan dengan pemimpin yang lebih berani dan
berkarisma. Caranya mudah sahaja jangan undi BN pada pilihanraya akan datang.


NAJIB NASIHAT AHLI PARLIMEN UMNO. SEPERTI KETAM MENGAJAR ANAK BERJALAN BETUL


KUALA LUMPUR 18 : Jaga tutur kata dan perlakuan. Itulah nasihat Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kepada anggota Parlimen dan Senator daripada Barisan Nasional agar mereka berhati-hati ketika berbahas semasa persidangan Dewan Rakyat dan Dewan Negara.

Najib yang juga Ketua Whip BN, menasihatkan anggota Parlimen supaya tidak menyentuh isu-isu sensitif bagi mengelak mereka daripada terkeluar daripada tajuk perbincangan jika tersalah memilih perkataan.

‘‘Pada mesyuarat itu beliau turut menasihatkan anggota Parlimen BN supaya tidak mudah terbawa-bawa dengan pihak pembangkang sebaliknya perlu berhati-hati ketika berbahas,’’ kata Datuk Idris Haron (BN-Batu Tangga) ketika diminta mengulas mengenai mesyuarat yang diadakan setiap kali sesi Parlimen diadakan.

Teguran Najib itu dipercayai dibuat ekoran isu daripada penggunaan perkataan ‘bocor’ oleh Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) dan Datuk Mohd Said Yusof (BN-Jasin) pada sesi Parlimen yang lepas yang ditujukan kepada seorang anggota Parlimen wanita daripada DAP.

Kedua-dua penyokong kerajaan itu, yang ketika itu membahaskan mengenai kebocoran bumbung bangunan Parlimen, mengaitkan kebocoran itu kepada Fong Po Kuan (DAP-Batu Gajah).

Penggunaan perkataan itu dibantah beberapa persatuan wanita menyebabkan Bung Moktar dan Mohd Said memohon maaf secara terbuka.

Bung Mohtar, yang ditemui hari ini, berkata beliau telah mengambil kesempatan daripada pertemuan hari ini untuk menjelaskan mengenai isu itu.

Tetapi kita berasa hairan mengapa ahli-ahli parlimen malah menteri BN yang bermulut celupar tidak pernah dikenakan tindakan oleh parlimen. Tetapi ahli parlimen pembangkang seringkali digantung atau dihalau dari parlimen. Inilah 'double standard' namanya.


APAKAH PERBICARAAN KES ALTANTUYA AKAN MENJADI SEPERTI CERITA HINDUSTAN?



Perbicaraan kes pembunuhan Altantuya bermula pagi semalam. Tetapi yang menariknya rakyat Malaysia malah penduduk bumi tertanya-tanya apakah perbicaraan ini akan menjadi seperti adegan filem hindustan sebagaimana perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim dulu.

Setelah pendakwa ditukar dan lain-lain kes kontroversi sebelum perbicaraan ini, ada riak-riak menunjukkan ianya akan sekali mencatatkan sejarah mengulangi skrip perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar. Paling dimusykilkan ialah mengapa orang yang meluluskan penggunaan bom C4 tidak di dakwa.

Azilah, 30, dan Sirul Azhar, 35, dituduh membunuh Altantuya, 28, di lokasi antara lot 12843 dan lot 16735, Mukim Bukit Raja dekat sini antara 10 malam 19 Okt. dan 1 pagi 20 Okt. tahun lepas.

Abdul Razak, 46, didakwa bersubahat dengan kedua-duanya, di Wilayah Persekutuan antara 9.54 pagi 18 Okt. dan 9.45 malam pada 19 Okt. tahun lepas.

Cebisan mayat Altantuya ditemui di kawasan hutan di Puncak Alam di sini pada 7 Nov. tahun lepas.

Ketiga-tiga tertuduh menghadapi hukuman mati jika sabit kesalahan


SIRAH RASULULLAH S.W.T : SEMALU PUN TAU MALU, INIKAN PULAK PEREMPUAN......


Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.

Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan
tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi. Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek.

Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).

Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.

Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil.


Monday, 18 June 2007

KABINET PAS MELAKA TAMPILKAN MUKA-MUKA BARU


Pesuruhjaya PAS Melaka pada mesyuarat pertama sessi 2007/2009 beberapa hari lepas telah mengumumkan saf kepimpinan Badan Perhubungan PAS Negeri Melaka baru.

2 orang pemimpin Dewan Pemuda Negeri telah dilantik memegang jawatan penting iaitu Sdr Adly Zahari dan Harun Mohamed masing-masing diamanahkan sebagai Timbalan Pesuruhjaya 1 dan Setiausaha Perhubungan yang baru. Adly sebelum ini merupakan Setiausaha Perhubungan PAS Negeri dan AJK Dewan Pemuda PAS Negeri Melaka manakala Harun merupakan Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Melaka.

Yang Dipertua PAS Kawasan Bukit Katil, Hj Bakrin Sidek dan Yang Dipertua PAS Kawasan Jasin, Mejar (B) Jasme Tompang diamanahkan sebagai Timbalan Pesuruhjaya 2 dan 3. Bendahari perhubungan sessi lalu sdr Husni Balis dikekalkan memegang jawatan lamanya manakala AJK Perhubungan sessi lalu, Ustaz Mohd Nor Omar dipilih sebagai Ketua Penerangan yang baru.

Berikut adalah senarai Dewan Harian Badan Perhubungan PAS Melaka 2005/2009:

Pesuruhjaya : Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman
Timb. Pesuruhjaya 1 : Adly Zahari
Timb. Pesuruhjaya 2 : Hj Bakrin Sidek
Timb. Pesuruhjaya 3 : Mejar (B) Jasme Tompang
Ketua Dewan Ulama' : Ustaz Zulkifli Ismail
Ketua Dewan Pemuda : Ustaz Kamaruddin Sedik
Ketua Dewan Muslimat : Dr. Hajah Khatijah Jumangat.
Setiausaha : Harun Mohamed
Ketua Penerangan : Ustaz Mohd Nor Omar
Bendahari : Husni Balis


UMMU HADHARI DAN RAJA PERMAISURI AGONG. SIAPA YANG MENUTUP AURAT?




Gambar Raja Permaisuri Agong, Tuanku Zahirah dan Ummu Hadhari Jeanne Abdullah. Siapa yang menutup aurat?


RAMAI MB AKAN 'PENCEN' SELEPAS PILIHANRAYA UMUM NANTI


Ketika pembangkang beriya-iya membuat spekulasi mengenai tarikh pilihanraya umum akan datang, kehangatannya turut dirasai dalam Umno – tulang belakang parti pemerintah – Barisan Nasional (BN).

Malah, bahangnya lebih panas lagi kerana ia merupakan detik paling penting dalam parti terbesar orang Melayu itu – kerana ia bakal menandakan titik-tolak peralihan besar-besaran dalam barisan kepimpinan parti tersebut.

Peralihan itu akan dicerminkan dalam senarai calon Umno yang akan bertanding dalam pilihanraya umum akan datang di mana kira-kira 60 peratus dijangka terdiri daripadanya golongan muda dalam parti itu.

Pemerhati politik menganggap senarai calon Umno kali ini juga akan merupakan “hasil titik peluk” Khairy Jamaluddin – Naib Ketua Pemuda Umno, yang juga menantu Perdana Menteri dan Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Peralihan barisan kepimpinan kali ini, menurut mereka, dianggap besar ekoran ramai menteri besar dijangka tidak bertanding lagi dalam pilihanraya umum nanti, termasuk atas faktor umur dan ada yang akan diletakkan bertanding kerusi Parlimen atas kepentingan politik.

Antara menteri besar yang didesas-desuskan tidak akan bertanding lagi ialah Menteri Besar Perak, Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali; Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim dan Menteri Besar Johor, Datuk Seri Abdul Ghani Othman.

Manakala menteri besar yang didesas-desuskan akan diletakkan bertanding kerusi Parlimen ialah Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo; Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob; Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid dan Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hassan.

Desas-desus mengenai kemungkinan Dr Mohd Khir ditukar ke kerusi Parlimen sudah lama bertiup. Sebabnya, beliau kini menjadi terlaku kuat dan sukar untuk dikawal. Mahdzir pula dianggap sebagai ‘MB peralihan’ kerana Datuk Seri Syed Razak Syed Zain terpaksa berundur kerana masalah kesihatan.

Malaysiakini


Keahlian Unit Amal

Iklan

Artikel Menarik

A

 

Dewan Pemuda PAS Bukit Katil Hakcipta © 2011 Kredit Ubahsuai oleh Kijang59