Tuesday, 28 March 2006

Persekitaran rangsang Melayu untuk berseronok


Persekitaran yang ada sekarang penuh dengan rangsangan untuk berseronok dan apabila diadakan pesta dan keraian, hampir 98 peratus yang datang adalahorang Melayu.

Begitulah pandangan Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif Persatuan Sejarah Malaysia, Datuk Omar Mohd Hashim. Anak-anak muda Melayu juga katanya terdedah kepada banyak perkara termasuk pengaruh media dan internet.

"Saya tak akan menyalahkan budak-budak ini. Mereka bagaikan kain putih, yang boleh dicorakkan bermacam-macam. Kalau ibu bapa tak mencorakkan mereka, orang lain akan mencorakkan dan inilah yang terjadi sekarang," tegasnya.

Beliau menegaskan demikian dalam satu tinjau pendapat Bernama mengenai anak Muda Melayu sekarang. Bernama bertanya apa kenanya dengan anak muda Melayu sekarang – tidak cukup masalah penagihan najis dadah, berkhalwat, dihebohkan pula dengan muzik Black Metal, homoseksual dan baru-baru ini parti liar.

Bernama juga bertanya mengapa semua ini berlaku – adakah kerana kudang penddidikan agama, kurang penjagaan ibubapa atau pengaruh media dan internet yang berleluasa>

Sehubungan itu, Omar berkata, apa yang berlaku sekarang adalah kesan kepada kemajuan yang dinikmati orang Melayu.

“"Orang Melayu sebelum ini tinggal di kampung dan ramai yang mula berhijrah ke bandar sekitar tahun 70-an. Mereka mengalami kejutan budaya dan kemakmuran hidup kemudiannya membawa bersama pelbagai masalah sosial bukan sahaja untuk ibu bapa tetapi juga anak-anak," katanya.

Mahu ke mana?

Menurut Omar lagi, anak-anak muda Melayu perlu tahu siapa diri mereka, dari mana mereka datang dan ke mana mereka mahu pergi.

Mereka juga, kata beliau perlu persekitaran yang boleh memberi rangsangan untuk membesar sebagai manusia yang mempunyai watak yang kukuh dan hebat.

Manakala Presiden Angkatan Belia Malaysia (Abim), Yusry Mohamad, pula berkata, generasi muda Melayu hidup dalam keadaan yang lebih mencabar, dalam dunia yang serba terbuka berbanding sebelumnya.

"Ledakan informasi, terdedah kepada budaya dan idea yang melemahkan jati diri yang diperolehi daripada internet, media cetak, televisyen.Semuanya ini menghasilkan satu pertembungan nilai dan meletakkan anak muda Melayu dalam keadaan hidup yang cukup mencabar," katanya.

Masyarakat, kata Yusry tidak sepatutnya cepat menghukum sebaliknya cuba meletakkan diri mereka ke dalam situasi yang melanda anak muda Melayu.

Dalam masa yang sama, beliau menegaskan usaha yang bersepadu perlu dibuat untuk menyedarkan anak muda Melayu ini.

‘Satu perlumbaan’

"Kita kena tutup juga pintu-pintu yang boleh membawa mereka kepada pengaruh negatif. Kalau banyak pintu-pintu begini, berapa ramai yang boleh tahan," tanya beliau.

Anak-anak muda Melayu juga, katanya perlu tahu hidup mereka ini adalah satu perlumbaan.

"Mereka perlu sedar perlumbaan ini sebenarnya sudah bermula dan meskipun usia masih muda, mereka perlu menyiapkan diri untuk bersaing, beringat dan berwaspada. Bukan relaks sahaja,” katanya..

Beliau juga menekankan bahawa kekuatan orang Melayu terletak pada agamanya (Islam) dan kemelayuannya.

"Majoriti anak muda Melayu yang dicabut dari akar Islam dan nilai-nilai Melayu akan kehilangan punca dan tidak tahu batas dan menjadi ekstrem," tambahnya.

Menurut beliau, anak-anak muda Melayu menjadi begitu kerana tidak biasa dengan hidup dan bergaul bebas berbanding anak-anak muda di Barat.

"Anak muda Melayu ini seperti orang celik yang tiba-tiba menjadi buta, hilang agama, hilang budaya. Contoh muzik Black Metal, jika pelajaran tak tinggi, dia mungkin ambil muzik itu dan menjadikannya sebagai satu eskapisme. Kita sebenarnya tak memerlukan muzik itu, kita kena pandai memilih," jelas beliau.

Kegagalan ibubapa

Pakar motivasi, Datuk Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah pula berkata anak-anak muda yang tidak kuat asas agamanya mudah dipengaruhi unsur-unsur yang tidak sihat.

"Asas agama tak ada, itu sebabnya yang bukan-bukan berlaku. Bila saya beri kaunseling, saya akan katakan balik kepada perkara asas. Ertinya cari ilmu tentang agama selain ilmu dunia, amalkan dan kita akan selamat dunia dan akhirat,"jelasnya.

Menurut Dr Fadzilah pula, ibu bapa bertanggungjawab sepenuhnya ke atas anak-anak mereka dan apabila ibu bapa gagal menjadi pengaruh pertama kepada anak-anak, peranan pihak-pihak lain akan menjadi penting.

"Ikut kajian saya, ibu bapa mempunyai 80 peratus pengaruh ke atas anak-anaknya jadi jika ibu bapa gagal, kawan-kawan, persekitaran, televisyen, radio dan wayang gambar jadi penting.

"Memang tak ada ibu bapa sengaja nak menggagalkan anak-anak. Ibu bapa selalu berkata kami sudah membuat yang terbaik tetapi bagi kebanyakan ibu bapa, yang terbaik itu bukan pun baik sangat," kata beliau.

Sistem keluarga

Omar pula berkata, keluarga merupakan antara faktor yang mempengaruhi pembentukan sahsiah
manusia dan bagi masyarakat Melayu, proses urbanisasi telah menghakis sistem keluarga.

Kedua ibu bapa juga terpaksa bekerja kerana kos hidup yang tinggi dan anak-anak terpaksa ditinggalkan bersendirian atau bersama pengasuh.

"Ibu juga bekerja atas pelbagai sebab, antaranya pembebasan wanita menerusi pendidikan. Mereka tak mahu lagi duduk di rumah. Hidup di bandar juga memerlukan kedua ibu bapa bekerja, seorang tak cukup.

"Semuanya ini menyumbang kepada perpecahan dalam sistem keluarga. Anak-anak semakin terabai dan ada yang dibesarkan pengasuh. Tak ada langsung pengaruh ibu bapa. Bapa balik lambat. Yang akan membentuk perwatakan mereka ialah pengasuh, bukan ibu bapa," kata Omar.

Kerajaan, katanya perlu memainkan peranan besar bagaimana hendak memperbaiki kehidupan orang Melayu menerusi memperkasakan semula sistem keluarganya.

Kata beliau, semuanya perlu bermula dari rumah dan dalam hal ini, jelasnya, ibu perlu memainkan peranan utama.

"Kita perlu program yang menekankan pendidikan untuk pelajar perempuan bukan sahaja untuk menjadi jurutera atau peguam tetapi program latihan mempersiapkan dirinya untuk menjadi isteri dan ibu," katanya.

Akademi Fantasia

Dr Fadzilah dan Omar sependapat bahawa anak muda Melayu tidak mempunyai agenda besar dan matlamat hidup.

"Orang jadi hebat bila ada agenda besar, agenda besar ini yang menguasai hidup kita. Lepas 13 Mei, orang Melayu memang bersatu, lepas tu dah lupa. Jadi bila agenda besar tak ada, Akademi Fantasia jadi agenda," kata Dr Fadzilah.

Beliau juga mengulas mengapa anak-anak muda Melayu lebih gemar kepada hiburan.

"Anak-anak kita lebih cenderung kepada hiburan kerana itu yang didedahkan kepada mereka. Mereka tengok artis hidup glamor, mewah. Tengok majalah yang ada, semuanya media hiburan. Inilah yang membentuk agenda orang Melayu. Siapa yang di muka depan, selebriti, penyanyi. Jadi salah siapa? Inilah guru-guru tidak rasmi mereka

"Orang muda kalau baca suratkhabar, masa bila? baca apa? ruangan hiburan, rancangan televisyen. Budak-budak Melayu tingkatan empat dan lima, suratkhabar tak baca, tak minat baca berita. Kalau anak-anak suka baca suratkhabar, baca berita, insya-Allah hidup dia akan lebih seimbang, jadi bila anak-anak sukakan muzik, jangan salahkan sesiapa," kata Dr Fadzilah.

Beliau turut mendedahkan berdasarkan tinjauan yang dibuatnya, hampir 80 peratus anak-anak Melayu di tingkatan empat dan lima belum ada matlamat hidup yang jelas.

Sumber : Malaysiakini


ULANGTAHUN PERTAMA BLOG PEMUDA BUKIT KATIL


HARI INI 28 MAC GENAP SUDAH SETAHUN BLOG INI BEROPERASI. POSTED PERTAMA TELAH SAYA BUAT PADA 28 MAC 2005. DIAM TAK DIAM DAN DALAM SEDAR TIDAK SEDAR RUPANYA BLOG INI SUDAHPUN BERUMUR SETAHUN.

SAYA SANGAT MENGHARGAI SOKONGAN DAN GALAKAN YANG DIBERIKAN OLEH SEMUA PENGUNJUNG BLOG INI. SEGALA PENDAPAT, NASIHAT, KRITIKAN DAN SUMBANGAN ANDA AMAT SAYA HARGAI. SEMUANYA SAYA ANGGAP POSITIF.

KEPADA LAMAN-LAMAN WEB DAN BLOG-BLOG LAIN SAYA MENGUCAPKAN JUTAAN TERIMA KASIH KERANA SELALU 'MENCURI' BERITA, ARTIKEL DAN GAMBAR-GAMBAR YANG DISIARKAN OLEH PIHAK TUAN.

JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA TRANUNGKITE, KAWJASINDAILY, BULETINONLINE DAN LAIN-LAIN YANG SUDI MEMBUAT PAUTAN/LINK KEPADA BLOG INI. SEGALA KERJASAMA KALIAN SEMUA INSYA ALLAH AKAN DIBERIKAN GANJARAN OLEH ALLAH.

MAAF DIPINTA ATAS APA JUGA KESALAHAN DAN KEKASARAN SELAMA SETAHUN LALU. INSYA ALLAH SAYA AKAN CUBA ISTIQAMAH UNTUK MEN'UPDATE'KAN BLOG INI SETIAP HARI.

BLOG MASTER PEMUDABUKITKATIL

mstcmal@miosh.net


SUHAKAM TIDAK BERKUASA UNTUK TEGAKKAN HAK ASASI MANUSIA


MELAKA 28 MAC : Penubuhan Suhakam tidak memberikan kesan yang besar kepada kedaulatan hak asasi manusia di Malaysia. Ini jelas dapat dilihat di mana pencabulan hak asasi manusia berlaku setiap hari di negara kita. Lebih malang lagi pencabulan ini dilakukan oleh pihak berkuasa sendiri. Sebagai contoh penahanan 'pesalah' yang tidak dibuktikan di bawah akta zalim ISA, penyalahgunaan kuasa polis menahan rakyat dalam sebarang demonstrasi dan sebagainya.

Penubuhan Suhakam hanyalah untuk mengabui mata masyarakat antarabangsa kononnya Malaysia serius untuk menangani masalah hak asasi manusia. Ianya tidak lebih dari projek gajah putih kerajaan. Jika kerajaan benar-benar ikhlas sudah tentu segala laporan dan cadangan Suhakam sebelu ini di ambil perhatian serius oleh kerajaan.

Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz berkata
kerajaan tidak pernah bercadang untuk memberi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) kuasa untuk mendakwa.

“Saya rasa anda bermimpi, kami tidak pernah merancang memberi Suhakam "taring". Ia tidak diberikan kuasa mendakwa kerana kerja pendakwaan boleh dilakukan oleh pelbagai agensi penguatkuasa lain."

“Oleh itu tidak pernah timbul soal memberi kuasa kepada Suhakam," tegas Nazri.

Beliau memberi jawapan itu di Parlimen bagi menjawab soalan Teresa Kok (DAP-Seputeh) yang bertanya bila kerajaan mahu memberi kuasa kepada Suhakam yang selama ini dianggap sebagai "harimau tidak bertaring".

Jawapan Nazri ini jelas menunjukkan kerajaan tidak serius dalam hal-hal mengenai hak asasi manusia.

Teresa berkata, Suhakam tidak berupaya melakukan apa-apa selain daripada menerima aduan. Contohnya dalam protes membantah kenaikan harga minyak semalam di mana polis bertindak kasar dan mencabul hak berhimpun.

Nazri menegaskan, perhimpunan yang diadakan itu adalah salah kerana permit polis diperlukan untuk menganjurkan sebarang protes.

Menjawap satu soalan lain dari Ketua DPP Pusat Salahuddin Ayub (PAS-Kubang Kerian), Nazri berkata, laporan tahunan Suhakam tidak perlu dibahaskan di Dewan Rakyat kerana ia boleh dibincangkan di forum lain


MACAM-MACAM ADA. AWASI ANAK GADIS ANDA


MELAKA 28 MAC: Sejenis dadah didakwa boleh menghairahkan wanita dikesan dijual dipasaran gelap di bandar ini sejak beberapa bulan lalu digunakan untuk tujuan `menjerat’ gadis supaya dapat mengadakan hubungan seks secara sukarela.

Dadah yang dijual dalam bentuk serbuk atau cecair itu dicampurkan dalam minuman mengikut dos tertentu sebelum diminum mangsanya.

Mangsa dikatakan akan berasa terangsang dan ghairah beberapa minit selepas meminum campuran dadah dikenali sebagai `fly’ atau `blue’ itu.

Dadah itu dikatakan dijual pihak tertentu dan sering digunakan pihak tidak bertanggungjawab membawa gadis ke pusat hiburan.

Menurut sumber, kesan dadah berkenaan boleh menyebabkan mangsa yang ghairah boleh menanggalkan pakaiannya.

Beliau mendakwa perkara ini dilihat berlaku di pusat hiburan pernah dikunjunginya baru-baru ini.

“Mangsa yang terminum dadah ini, hanya perlu disentuh di bahagian badannya dan mereka akan terus terangsang.

“Mereka juga mampu melakukan hubungan seks dengan sesiapa sahaja selepas dipelawa,” katanya kepada Harian Metro, di sini, semalam.

Sumber berkenaan turut memberitahu, dadah berkenaan dijual pada harga RM10 hingga RM50 dalam botol kecil.

Menurutnya, ia biasanya digunakan oleh lelaki yang ingin memerangkap gadis yang sukar dipujuk untuk melakukan hubungan seks denganya.

“Ada juga pihak yang sengaja mencampurkannya dalam minuman rakan-rakannya di pusat hiburan bagi tujuan mendatangkan kegembiraan,” katanya.

Sementara itu, seorang doktor perubatan, Dr Musa Jantan, berkata memang terdapat dadah yang boleh disalahgunakan untuk mendatangkan kesan ghairah terhadap wanita.

Katanya, antaranya dadah perangsang (stimulant) dalam kumpulan `cantamine’ `metamphetamine’.

“Dadah ini biasanya digunakan untuk tujuan membius haiwan serta kanak-kanak ketika melakukan pembedahan.

“Kesan apabila dadah ini disalahgunakan akan mendatangkan kesan halusinasi, gembira serta jantung berdegup pantas,” katanya.

Sumber : Metro


Keahlian Unit Amal

Iklan

Artikel Menarik

A

 

Dewan Pemuda PAS Bukit Katil Hakcipta © 2011 Kredit Ubahsuai oleh Kijang59