Tuesday, 12 September 2006

KINI BARU KAU SEDAR - BAHAGIAN 5


PUTRAJAYA 12 SEPT : Takkan Tun baru sedar yang Umno telah lama menggunakan rasuah untuk memancing undi terutama dalam pilihanraya umum dan juga semasa pemilihan Umno. Perkara ini telah lama berlaku malah ianya juga di amalkan di zaman Tun sendiri. Sekarang bila terkena atas kepala Tun baru Tun hendak 'komplen'.

Semalam Tun Dr Mahathir Mohamad yang gagal menjadi salah seorang perwakilan Umno Kubang Pasu ke perhimpunan agung Umno mendakwa politik wang adalah salah satu punca dia tidak dipilih.

Para perwakilan, dakwanya, telah diberikan RM200 di dalam satu sampul surat yang juga berisi senarai calon-calon tertentu. (Inilah nilai orang melayu yang boleh dibeli dengan RM200)

"Saya mengaku saya tidak boleh beri bukti yang cukup tetapi salah seorang perwakilan yang mengundi menyerahkan sekeping kertas mengandungi nombor-nombor tujuh calon daripada 15 orang yang bertanding untuk menjadi perwakilan bahagian ke perhimpunan itu November ini, sewaktu bersalaman dengan saya.

Bekas presiden Umno itu berkata dia menyimpan kertas itu dan apabila keputusannya diumumkan, enam daripada tujuh nombor-nombor tersebut dipilih manakala anaknya, Mukhriz, turut dipilih walaupun nombornya tidak tersenarai di dalam kertas tersebut.

"Inilah nilai maruah orang Melayu - RM200. Saya sedih kerana saya tahu kewujudan politik wang dalam parti. Walau bagaimanapun, saya tak percaya bahawa kepimpinan parti menggunakan wang untuk memastikan kekalahan saya," katanya kepada sekumpulan penyokong-penyokong yang datang ke Yayasan Kepimpinan Perdana setelah kekalahannya hujung minggu lalu.

Satu lagi sebab kekalahannya, katanya, adalah penggunaan jentera kerajaan negeri dan persekutuan, sambil menambah bahawa ahli-ahli Umno Kubang Pasu tidak mahu membuat aduan kerana "akan disoal pelbagai perkara."

Bekas Perdana Menteri itu berkata beliau akan terus mendedahkan kesalahan-kesalahan pengurusan kerajaan sekarang.

"Saya tidak perduli jika mereka tidak menyukai saya - orang-orang yang menguruskan kerajaan. Saya ambil berat tentang orang-orang biasa. Saya rasa mereka belum menolak saya.

"Mereka masih mesra, masih cium tangan saya. Daripada senyuman di wajah mereka, saya boleh agak mereka tidak bencikan saya tetapi saya dengar ramai yang tidak suka kerajaan sekarang."

Katanya kerajaan sekarang boleh cuba untuk menutup mulutnya, sambil berkata: "Mulut saya besar dan saya akan gunakan mulut besar ini untuk dedahkan kesalahan-kesalahan kerajaan.

"Mereka boleh cuba untuk menghentikan saya daripada bercakap, satu caranya ialah dengan menghumban saya ke dalam penjara.

"Mereka akan cuba untuk mengekalkan kuasa dan suatu hari nanti kebenaran akan terserlah."

Pada sidang media kemudiannya, Dr Mahathir berkata dia masih belum memutuskan samada akan hadir sebagai jemputan ke perhimpunan tersebut.

Berkaitan kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bahawa dia boleh mencurahkan baktinya kepada negara dengan cara lain, Dr Mahathir berkata salah satu khidmat yang ingin ditawarkannnya adalah kebebasan berucap kepada ahli Umno.

Ditanya samada pendedahan kesalahan-kesalahan kerajaan yang ingin dilakukannya itu bertujuan melihat perubahan pada kerajaan atau pun supaya Abdullah meletakkan jawatan, jawabnya: "Samada dia berubah atau letak jawatan. Kalau dia berubah pun okay."

Kalau Tun benar-benar dah sedar tentang penyelewengan dalam Umno sekarang Tun sewajibnya keluar dari Umno dan berjuang bersama-sama pembangkang menumbangkan kerajaan Umno/BN yang sememangnya terkenal dengan rasuah, penyalahgunaan kuasa dan bermacam-macam lagi.

Tun tak payah masuk PAS atau PKR, Tun boleh berceramah atas kapasiti Tun sendiri serta boleh buat roadshow seluruh negara dedahkan kepincangan Umno/BN dan yang penting sekali Tun mesti minta maaf kepada semua rakyat yang pernah Tun zalimi terutama keluarga para syuhada memali, mangsa ISA di zaman Tun dan seluruh rakyat yang pernah Tun tipu, rasuah, ugut dan sebagainya.

Baki usia yang Tun ada ini mesti digunakan untuk 'membasuh' segala kejahatan Tun dahulu.

Gambar : Tun menunjukkan kertas yang digunakan untuk 'menjahanamkan' beliau dalam pemilihan Bahagian Umno Kubang Pasu Sabtu lalu.

KINI BARU KAU SEDAR

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 Comments:

Keahlian Unit Amal

Iklan

Artikel Menarik

A

 

Dewan Pemuda PAS Bukit Katil Hakcipta © 2011 Kredit Ubahsuai oleh Kijang59