Saturday, 29 July 2006

Dr M: Saya tidak akan mengalah dengan mudah...


Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak akan mengalah dengan mudah walaupun beliau tahu ada rancangan untuk menghalangnya berjumpa dengan ahli Umno.

Ketika diminta mengulas kejadian beliau disembur dengan bahan pemedih mata ketika tiba di Lapangan Terbang Pengkalan Chepa pagi ini, Dr Mahathir berkata: “Itu orang yang desperate (sudah terdesak)...tak mahu dengar apa yang saya cakap.

“Saya tak pernah alami perkara seperti ini sebelum ini. Memang saya tahu ada rancangan untuk menghalang saya berjumpa dengan orang Umno.

“Tapi saya rasa perbuatan ini menunjukkan mereka terdesak. Ada banyak benda yang mereka mahu sorok,” katanya.

Dr Mahathir menegaskan demikian dalam sidang akhbar ketika majlis makan tengah hari di Hotel Renaissance, Kota Bharu hari ini. Berikut adalah sesi soal-jawab penuh sidang akhbar berkenaan:

S: Pernah Tun alami insiden macam pagi tadi sebelum ini....?

J: Tak pernah. Ini kali pertama....Itulah orang desperate. Tak mau dengar apa yang saya cakap...

S: Tun terkejut dengan insiden ini ?

Saya tak pernah alami perkara seperti ini sebelum ini. Memang saya tahu ada rancangan untuk menghalang saya berjumpa dengan orang Umno. Tapi saya rasa perbuatan ini menunjukkan mereka terdesak. Ada banyak benda yang mereka mahu sorok.

Kalau tak ada apa-apa yang hendak disorokkan, mereka boleh buat penjelasan. Jadi jelaslah mereka ada banyak benda yang hendak disembunyikan. Mereka tidak mahu rakyat bersuara dan
mendengar. Mereka terdesak sangat hingga sanggup menggunakan kekerasan.

S: Adakah Tun akan terus bersuara.....

J: Saya tidak akan berhenti, saya tidak akan mengalah dengan mudah...

S: Adakah ini angkara orang kerajaan?
J: Saya tak tau siapa, tapi orang yang berbuat begitu bertujuan supaya saya tidak boleh bercakap. Apabila ada orang tak mahu saya bercakap, tentunya ada kesalahan yang mereka lakukan.

S: Tun rasa siapa yang bertanggungjawab untuk kejadiaan tadi ?

J: Kita tak boleh kata siapalah yang bertanggungjawab, tetapi hakikatnya kalaupun saya nak disekat...ini bukan cara kita. Negara kita merupakan suatu negara yang bukan violent (ganas). Kalau mereka tak suka dengar...jangan dengar. Kalau nak buat sepanduk....buat lah. Apabila bertindak secara fizikal, tak bagi saya bercakap, saya rasa apa yang saya katakan tu betullah.....

S: Mengapa Tun tentang Umno sekarang...

J: Saya tak tentang Umno...saya seorang ahli Umno. Saya sentiasa sokong Umno. Tapi sekarang ini apa yang dibuat oleh pucuk pimpinan adalah salah. Ahli-ahli Umno harus ingat, sebelum ini, Umno pernah menyingkirkan pemimpin yang tidak mematuhi prinsip-prinsip Umno. Pemimpin seperti Datuk Onn, Tunku Abdul Rahman, semuanya telah berbakti kepada parti tetapi apabila mereka melakukan sesuatu yang bertentangan dengan perjuangan Umno, mereka disingkir....

S: Adakah Tun rasa seperti tidak dihargai?

J: Tak hargai pun tak apalah. Tapi, jangan buat benda-benda yang merosak Umno, merosakan orang ramai dan merosakkan negara...

S: Ada orang yang mendakwa Tun merosakkan perpaduan dalam Umno.

J: Perpaduan dalam Umno mempunyai tujuan tertentu. Tujuannya untuk memperjuangkan cita-cita Umno. Dalam Umno biasa berlaku perselisihan pendapat antara pemimpin. Saya ditentang oleh Tengku Razaleigh (Hamzah). Saya ditentang oleh (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim), tentulah pecah Umno, tetapi akhirnya, Umno akan padu semula untuk perjuang untuk Melayu, untuk umat Islam dan untuk negara. Yang saya khuatirkan ialah Umno berpadu untuk kejahatan. Yang itu saya tentanglah. Bersatupadu, untuk kebaikkan.

S: Tun pernah kata ahli umno kena bercakap dalam forum yang ditetapkan oleh parti. Tetapi bila berada di luar pucuk pimpinan, Tun pula bercakap di luar parti.

J: Saya bukan suka cakap di luar parti, saya nak bercakap di dalam parti, tapi dia tak bagi!

S: Adakah Tun bersedia menukar pendekatan sekiranya Umno memberi peluang...


J: Kalau saya diberi peluang bercakap, itu tak bermakna saya tak boleh bercakap dengan orang lain. Semasa Tunku Razaleigh (Hamzah) lawan saya, dia bebas berkempen, bercakap sana sini, bercakap dengan orang Umno. Saya tidak halang. Anwar pun bebas berkempen di luar Umno.

S: Adakah ada bukti Perdana Menteri memberi kontrak kepada anak menantunya?

J: Ada bukti masuk dalam newspaper (akhbar). Umpamanya, Scomi dapat kontrak kerajaan. ECM-Libra ambilalih aset kerajaan. Tak bolehlah Menteri Kewangan bagi sesuatu kepada anak menantunya. Ahli Exco Selangor memberi tanah kepada keluarga, dia telah dihadapkan ke makhamad. Saya sebagai Perdana Menteri pun tak ada hak untuk membagi apa-apa kepada keluarga. Saya tidak jadi Perdana Menteri untuk keluarga. Saya jadi Perdana Menteri untuk negara, untuk Bangsa.

S: Anak Tun semua tidak dapat apa-apa?

J: You check tengok. Anak saya kaya-kaya belaka ke...?

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 Comments:

Keahlian Unit Amal

Iklan

Artikel Menarik

A

 

Dewan Pemuda PAS Bukit Katil Hakcipta © 2011 Kredit Ubahsuai oleh Kijang59