Tuesday, 17 May 2005

SURAT SETIAUSAHA ANWAR IBRAHIM


SURAT SETIAUSAHA ANWAR IBRAHIM TERHADAP SURAT SDR NORIZAN MD NOR - MENGAPA ANWAR TINGGAL DI LUAR NEGARA TIDAK MENERUSKAN PERJUANGAN DI MALAYSIA

Berikut aku kongsi JAWAPAN daripada SU DSAI untuk
tatapan kita bersama. Semoga ini dapat memberi sedikit
pemahaman, pengertian dan KEADILAN kepada kita semua
agar memahami titik tolak tentang sesuatu isu.

Ini adalah respond daripada beberapa artikel yg
ditulis atau dipetik yang sedikit sebanyak
mempertikaikan DSAI. Siapa SU yang emel ini, biarlah
teman2 mencari sendiri.

Sekian, Harap Maklum.
------------------------------------------------------

Sdr

Marilah saya bawakan kepada pengetahuan sdr realiti
hidup di msia. Anwar Ibrahim berada di seberang laut
kerana tidak ada ruang untuk hidup di Malaysia. Pencen
tidak dapat satu sen pun kerana conviction charge
pertama. Ini lah angkara dr mahathir. Sumbangan dan
bakti beliau selama lebih 10 tahun dengan kerajaan
tidak membawa makna.

Cerita penglipur lara beliau sudah kaya adalah
donggeng. Rumah di damansara sudah di JUAL kerana di
situ harga mahal. Beliau belilah rumah lebih murah,
dapat untung sikit untuk masa depan anak-anak. Anak
lima orang masih bersekolah. Ini adalah bebenan yang
besar.

Semasa di institusi pengajian tinggi di seberang laut
pun pemerintah malaysia kacau. Penganjur yang
menjemput beliau digertak agar menarik balik jika mahu
biznes d malaysia atau mau kerajaan menghantar wakil.
APA JENIS MANUSIA INI? BAGI SAYA BIARLAH DIA DI LUAR
KERANA RAKYAT MALAYSIA TAK DESERVE SEORANG PEMIMPIN
SEPERTI DIA. kita ada pimpinan sekarang meluangkan
belilah barang murah - SIAPA YANG BODOH NAK BELI
BARANG MAHAL. Isunya kos hidup meningkat. Tetapi bagi
yang kaya, ia tidak memberikan apa-apa masalah. Tetapi
bagi kita tentu bigung.

sekian


ISLAM HADHARI UMNO semua boleh


Suatu catatan .....

Malam Ahad lalu saya telah menziarahi Hang Tuah Mall untuk membeli sehelai baju melayu di kedai-kedai yang berderetan di situ. Sesampai saya di sana telinga saya terasa bingit dengan bunyi muzik 60-an. Sesekali 'tergedik' juga kaki bila mendengar irama sedemikian.

Sesampai saya berhampiran pentas yang dibina terpandang saya akan kain pemidang (banner) yang digantung di pentas tersebut dinama ianya ditulis Pertandingan nyanyian lagu 60-an. Penyertaan terbuka kepada semua orang. Pengacara merangkap penyanyi selingan malam tu mengumumkan bahawa hadiah pertama pertandingan berjumlah RM500.00.

Bila dilihat kepada pemain-pemain muzik dan pengara tu semuanya berumur 50-an ke atas. Tapi jiwa mereka semuanya muda sebab stail, gaya dan semangat yang ditunjukkan mereka semua macam orang muda. Penonton pula kebanyakan juga seangkatan dengan mereka.

Setelah membaca banner tersebut barulah terpandang saya penaja kepada program tersebut yang tak lain tak bukan ialah pendukung ISLAM HADHARI - UMNO MELAKA dan YAYASAN MELAKA.

Saya merasa hairan inikah Islam Hadhari yang ditaja oleh UMNO. Sudahlah menggalakkan maksiat dikalangan muda-mudi, sekarang ni mereka cuba menjahanamkan pula sisa-sisa golongan emas dan separa emas dengan program seumpama ini. Sepatutnya UMNO menggunakan duit peruntukan acara untuk program yang bermanfaat.

Semasa saya membeli baju di salah sebuah kedai di situ, saya sempat bertanya kepada kakak tuan punya kedai itu, saya kata seronoklah kakak malam ini sebab dapat berhibur dan mengimbau kenangan silam masa muda dulu. Kakak dengan nada sinis menjawab kita tua-tua sepatutnya menumpukan perhatian kepada amal ibadat bukan datang menonton dan ambil bahagian dalam acara sebegini. Ini tidak katanya kita yang tua ni pulak lebih dari orang muda.

Dalam hati saya 'INILAH ISLAM HADHARI' semua boleh, baca yasin boleh, judi boleh, bergaul bebas boleh dan macam-macam lagi. Tidak hairan di Melaka tempat-tempat maksiat begitu banyak bercambah sebab, ISLAM HADHARI UMNO menggalakkan program macam ini.

ANAS FIKRI - Bukit Katil


SEKSYEN 27 AKTA POLIS MEMBELENGGU DEMOKRASI DI MALAYSIA


ROSLAN SMS MENULIS ........

Sejak Laporan Suruhanjaya Di Raja berkenaaan Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan PDRM didedahkan kepada orang-awam maka banyaklah komen dan pandangan dari pelbagai pihak diterima. Tahniah seharusnya diberikan kepada anggota suruhanjaya berkenaan kerana berjaya menerbitkan dengan bebas laporan setebal lebih 500 mukasurat itu.

Bagi saya salah satu syor yang diberikan oleh suruhanjaya berkenaan yang saya kira wajar diberikan perhatian serius adalah berkenaan meminda Seksyen 27 Akta Polis 1967 yang sejak zaman berzaman telah membelenggu dan mengekang kebebasan dan demokrasi khususnya terhadap kegiatan parti-parti politik pembangkang. (Parti pemerintah biasanya terlepas dari sebarang peraturan ataupun diberikan keistimewaan).



Seksyen berkenaan adalah berkaitan hak parti-parti politik untuk menganjurkan perhimpunan, persidangan, perarakan dan perjumpaan. Dalam hal ini polis diberikan kuasa yang terlalu luas dan pentafsiran akta adalah berdasarkan kehendak dan kemahuan pihak polis semata-mata, yang biasanya dibuat berdasarkan cita rasa menteri yang bertanggungjawab. Sehinggakan parti-parti politik yang berdaftar sah dalam Negara menurut peraturan undang-undang pun terpaksa melutut kepada pihak polis apabila berhasrat menganjurkan majlis-majlis tertentu.

Apakah sebenarnya hasrat undang-undang ini pada asalnya? Saya pasti ianya bukan untuk menyekat kebebasan mana-mana pihak untuk mengamalkan hak mereka. Pada saya perlunya undang-undang ini barangkali adalah semata-mata untuk memastikan kelancaran sesuatu majlis, agar ianya tidak menghalang lalu-lintas atau kehidupan orang awam yang lain. Agar suasana tegang dan huru-hara tidak wujud. Itu sahaja.

Pihak berkenaan perlu ingat bahawa yang mahu dikawal ini bukannya golongan pengganas, kumpulan haram atau seumpamanya. Mereka adalah anggota parti-parti yang sah disisi undang-undang yang masing-masing terima, akur dan junjung kedaulatannya.

Takkanlah kerana mahu menganjurkan suatu majlis dalam premis sendiri atau premis yang disewa maka pelbagai syarat dan peraturan yang tidak masuk akal dikenakan. Menurut rekod pihak polis pernah menyerbu dan menghentikan majlis-majlis yang dianjurkan oleh badan-badan politik walaupun dianjurkan dalam premis sendiri, rumah ahli ataupun premis yang disewa. Pernah seorang ADUN di Kedah yang cuba berunding dengan pihak polis ketika majlis diserbu, digari dan diseret ke trak polis di depan khalayak ramai!

Saya kira di Malaysia tidak pernah pun kita melihat mana-mana majlis yang dianjurkan oleh parti-parti pembangkang khususnya berakhir dalam suasana tegang, huru-hara dan seumpamanya. Malah demonstrasi yang dianjurkan pun biasanya berakhir dengan aman, ada majlis bacaan doa pula dipenghujungnya. Yang kita nampak jadi tegang dan huru-hara biasanya bila pihak polis campurtangan, dalam keadaan demikianlah apabila gas pemedih mata dan water canon ditalakan kea rah majlis yang aman, maka kekecohan tercetus.

Kita perlu bersikap rasional, memberikan kebebasan dan peluang kepada semua pihak untuk berinteraksi dan menyampaikan mesej serta penerangan kepada rakyat darihal sikap dan pendirian mereka terhadap satu-satu isu. Apabila undang-undang yang ada kita guna-pakai untuk menyekat dan menghalang aktiviti demokrasi seumpama ini maka kita sekaligus terlibat dalam membelenggu demokrasi itu sendiri.

Yang penting kita minta parti-parti politik bertanggungjawab terhadap majlis-majlis yang mereka anjurkan. Jika berlaku sesuatu yang melanggar peraturan atau apa sahaja yang seumpamanya maka parti berkenaan yang latarbelakang pimpinan dan ahlinya ada pada pihak cawangan khas PDRM bolehlah dipanggil untuk memberikan keterangan.

Jangan kita biarkan pihak polis diperalatkan untuk kepentingan politik pihak yang berkuasa. Peraturan yang ada jika tidak dipinda memang pun telah dipergunakan sepenuhnya untuk kepentingan politik mereka yang berkuasa.

Kalau kita berhasrat menjadikan Malaysia setaraf dengan Negara dunia pertama yang lain maka demokrasi yang diamalkan juga perlu setaraf dan setanding dengan yang terdapat di dunia pertama. Jangan Negara sahaja nak jadi dunia pertama tetapi demokrasi ala Mugabe ala Saddam, dari dunia ketiga. Syabas pihak suruhanjaya!


Bulletin PAS Kawasan Bukit Katil akan diterbitkan


Bukit Katil 17 Mei : Lajnah Penerangan PAS Kawasan akan menerbitkan bulletin PAS Kawasan dengan kerjasama Dewan Pemuda PAS Kawasan Bukit Katil. Bulletin ini akan diterbitkan dua kali sebulan berselang seli dengan Harakah. Penerbitan ini akan bermula pada bulan Jun ini.

Ketua Penerangan PAS Kawasan Bukit Katil, Sdr. Sofi Wahab menjelaskan antara objektif diujudkan bulletin ini ialah untuk menyampaikan maklumat tentang isu-isu hangat terkini disamping menyampaikan hebahan tentang program-program yang akan dilaksanakan oleh PAS diperingkat negeri, Kawasan dan dewan-dewan.

Sebarang aduan, makluman dan berita tentang apa juga isu dan aktiviti parti boleh disiarkan di dalam bulletin ini dengan menghubungi email : sofi@miosh.net atau talian telefon 019-682 1318.

Bulletin yang mengandungi 4 mukasurat ini akan cuba diedarkan keseluruh cawangan-cawangan dalam Kawasan Bukit Katil ini.




Keahlian Unit Amal

Iklan

Artikel Menarik

A

 

Dewan Pemuda PAS Bukit Katil Hakcipta © 2011 Kredit Ubahsuai oleh Kijang59