Wednesday, 30 November 2005

KHIR TOYO URUSKAN NEGERI KAMU DULU SEBELUM HENTAM KELANTAN



MELAKA 30 NOV: Sebuah akhbar harian hari ini melaporkan bahawa beberapa tempat di dalam negeri Khir Toyo dikenalpasti sebagai tempat membuat maksiat.

Khir Toyo pula sibuk berkempen di Pengkalan Pasir menyatakan Tok Guru Nik Aziz tidak tahu memerintah. Tetapi Khir Toyo tidak sedar bahawa negerinya yang diisytiharkan sebagai negeri 'maju' sebenarnya paling maju juga dari segi maksiat.

Akhbar itu melaporkan bahawa ramai pasangan Islam dari sekitar kawasan ini dikesan mengambil kesempatan melakukan maksiat di Pulau Ketam, dekat sini, yang lebih 90 peratus penghuninya kaum Tionghua.

Kedudukan pulau nelayan itu yang hanya boleh dikunjungi menggunakan feri atau bot, memudahkan pasangan terbabit ke situ dan menyewa bilik hotel murah, sama ada bagi tempoh semalaman atau sekadar beberapa jam.

Adakah Khir Toyo tidak tahu masalah maksiat yang berleluasa ini atau sengaja buat tidak tahu. Masakan beliau sebagai seorang MB yang 'cekap' (kononnya) tidak tahu perkara ini. Ataupun memang Umno menyukai perkara sebegini sebab di dalam Umno perkara mencegah kemungkaran ini bukan agenda utama mereka. Sebab itu dalam kes The Zouk semua wanita yang ditangkap tidak didakwa. Orang yang menangkap mereka pula yang menerima padah.

Tinjauan akhbar itu di sekitar jeti Pulau Ketam, di sini, saban hari ada saja pasangan Islam ke situ tanpa mengira waktu, tetapi selalunya bilangan akan meningkat pada waktu tengah hari.

Seorang penduduk tempatan yang ditemui berkata, kebanjiran pasangan Islam ke situ menjadi lebih ketara pada hujung minggu.

“Ketika lewat malam, mereka minum arak dan mabuk serta membuat kacau.

“Kami di sini sakit mata melihat gelagat mereka dan cuba menegur tetapi tidak banyak yang dapat dilakukan selain daripada itu,” katanya kepada Harian Metro.

Penduduk berkenaan yang enggan namanya disiarkan berkata, banyak kemudahan di pulau itu digunakan pasangan Islam melakukan maksiat pada bila-bila masa.

“Bayangkan sebuah bilik tanpa pendingin hawa boleh disewa pada harga RM25 sehari.

“Pihak hotel pula bersedia menyewakan bilik mereka dalam tempoh pendek, iaitu beberapa jam saja dan mereka boleh datang pada tengah hari untuk membuat maksiat dan pulang pada waktu petang,” katanya.

Seorang lagi penduduk berkata, disebabkan masyarakat Islam di Pulau Ketam tidak sampai 100 orang, pasangan yang berkunjung ke situ untuk berasmara, tidak perlu berasa gusar ketika berdua-duaan.

“Kami tidak boleh berbuat apa-apa kecuali menegur jika ada pasangan yang mencurigakan datang.

“Bagaimanapun selalunya mereka memberi pelbagai alasan dan masih terus bermalam di sini,” katanya.

Berdasarkan tinjauan akhbar itu, hotel di Pulau Ketam menawarkan pelbagai kadar sewaan bilik untuk dipilih pelanggan.

Bermula dengan harga sewaan semurah RM25, seseorang yang inginkan bilik yang lebih selesa dan besar hanya perlu mengeluarkan belanja kurang daripada RM100 untuk menyewanya satu malam.

Jika ada pengunjung datang melawat Pulau Ketam, ejen hotel berkenaan tidak teragak-agak mengedarkan kad perniagaan kepada mereka di jalanan dan bertanyakan sama ada bilik untuk berasmara diperlukan.

Perkhidmatan feri dari Pelabuhan Klang ke Pulau Ketam pula bermula dari jam 7.45 pagi dan berakhir pada jam 6.30 petang. Bagi perjalanan antara Pulau Ketam ke Pelabuhan Klang pula, ia bermula dari jam 8.45 pagi sehingga 6.30 petang.

Ia dilanjutkan pada setiap hujung minggu sehingga jam 7.10 malam.

Seorang penduduk lain berkata, satu ketika dulu mereka pernah mengadakan pemeriksaan di bilik yang disyaki sebagai langkah pencegahan menularnya kegiatan maksiat di situ.

“Tetapi sebagai penduduk apa sangatlah yang boleh kami lakukan.

“Ketika ini kami hanya mampu melihat dengan perasaan marah setiap kali ada pasangan Islam yang mencurigakan datang ke sini dan melintasi surau tanpa apa-apa rasa bersalah,” katanya.

Ayuh Khir Toyo jangan menuding jari kepada Tok Guru Nik Aziz tidak pandai perintah dan sebagainya. Kalau negeri yang dikatakan maju, tetapi penuh dengan maksiat dan persundalan apa ertinya kepada kita.


GAMBAR SALAH SEORANG CALON BEBAS YANG DITOLAK PENCALONANNYA


Fauziah Ghani
Gambar ihsan tranungkite.net


SENDA PENGKALAN PASIR



Ihsan dari pengkalanpasir.net


BN MENE KLATE SENE. TAPI BAGAIMANA DENGAN NEGERI BN LAIN



Antara slogan yang dicanangkan oleh BN di Pengkalan Pasir adalah BN MENE KLATE SENE. Tapi cuba saudara-saudari amati gambar ini. Satu Jambatan di Kg Lubuk Kawah, Kuantan, Pahang iaitu negeri yang telah 'berkurun-kurun' diperintah oleh BN. Kalau macam ni keadaannya di Pahang tak payah BN melaung-laung rakyat Kelantan akan senang di bawah pemerintahan BN kerana di Pahang pun cuba perhatikan betapa dhaifnya jamabatan tu.

GAMBAR IHSAN PENGKALANPASIR.NET


GAMBAR SEKITAR KEMPEN PILIHANRAYA PENGKALAN PASIR


Calon BN Hanafi Mamat berkerut kening memikirkan peluangnya 6 Disember ini


Tok Najib berkempen di Masjid dekat Banggol Chica


Papan tanda projek baru


Hj Hanifa bertemu pemandu teksi di Pekan Pasir Mas


Dato' Anuar Tan sedang ditemuramah oleh wartawan akhbar cina.


KHIR TOYO 'KELENGTONG' ORANG PENGKALAN PASIR, ZALIMI RAKYAT SENDIRI



Pengkalan Pasir 30 Nov : Menteri Besar Selangor diberitakan begitu sibuk berkempen di Pengkalan Pasir dengan modal politik 'negeri Selangor Maju'. Beliau tanpa sengan silu cuba 'kelengtong' orang Pengkalan Pasir dengan menyatakan negeri Selangor maju sebab BN memerintah dengan bijak dan pandai. Tanpa disedari hutang Selangor jauh lebih besar dari Kelantan.

Hari ini kita dikejutkan pula dengan tindakan Majlis Perbandaran Amapang Jaya (MPAJ) sebuah kerajaan tempatan di bawah dagu Khir Toyo menzalimi rakyatnya sendiri.

Sebuah akhbar internet melaporkan bahawa kira-kira 400 setinggan yang diusir dari beberapa perkampungan di kawasan Hulu Kelang, Selangor membuat aduan kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) di Kuala Lumpur pagi ini.

Wakil setinggan terbabit, Ahmad Nordin Yusop menyerahkan satu memorandum kepada Suhakam mengenai pengusiran mereka.

Jurucakap mereka, Baharuddin Ismail berkata, keluarga setinggan terbabit diusir oleh Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ).

“Setinggan terbabit datang dari Kampung Batu 8, Kampung Fajar dan Kampung Bukit Permai,” katanya.

Lihat betapa rakus dan zalimnya anak buah Khir Toyo menindas dan menzalimi rakyat tanpa belas ihsan. Di Pengkalan Pasir Khir Toyo bercakap dengan mulut yang manis menyatakan bahawa kerajaan BN adalah berjiwa rakyat dan sentiasa membela rakyat. Pengalaman pahit peserta RTB di Terengganu dizalimi oleh kerajaan BN sepatutnya diinsafi oleh pengundi Pengkalan Pasir.

Dalam perkembangan berkaitan MPAJ menghantar notis pada 15 November lalu meminta mereka mengosongkan rumah dalam tempoh 14 hari dan jika ingkar akan diusir.

Bagaimanapun, menurut Baharuddin, tindakan MPAJ itu bukan sahaja melanggar hak asasi manusia, tetapi juga melanggar Artikel 13 Perlembagaan Persekutuan.

Penduduk terbabit, katanya, telah mendiami kawasan setinggan berkenaan lebih 40 tahun tanpa bantahan mana-mana pihak. Perkampungan mereka juga turut mendapat bekalan air dan elektrik dari pihak berkuasa.

“Melalui program penempatan semula, penduduk sedia berpindah ke tempat sesuai sehingga rumah kami siap dibina,” katanya.

Baharuddin berkata, setinggan berkenaan adalah golongan miskin dan ada yang lanjut usia dan tidak mampu membeli rumah baru atau menyewa di tempat lain.

Katanya, ada keluarga terbabit yang bergantung hidup kepada bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kerana tidak dapat bekerja, termasuk lumpuh.

Sehubungan itu, mereka meminta Suhakam memberi perhatian terhadap masalah berkenaan, sekurang-kurangnya membenarkan mereka tinggal di rumah mereka sekarang sehinggalah rumah ganti siap dibina dan diberi bayaran gantirugi sewajarnya.


LAGAK DAN PERANGAI PEMIMPIN Umno BERUBAH DI PENGKALAN PASIR



Oleh kerana undi penduduk Pengkalan Pasir amat penting maka pemimpin Umno/BN terpaksa 'berlakon' dan berlagak baik dan alim.

Pemimpin yang jarang ke masjidpun rajin ke masjid, yang tidak bertudung terpaksa bertudung, yang jarang masuk kampung terpaksa berselut dan berlumpur masuk kampung, yang jarang bercakap tentang agama terpaksa berlagak menjadi Ustaz. Semuanya kerana undi amat penting bagi mereka. Malam tadi Najib pun bersembahyang maghrib di sebuah berdekatan Masjid Banggol Chica. Kononnya masjid ini hendak dibesarkan. Kalau BN kalah nanti macamana? Sepatutnya jemaah kat situ kena suruh Najib jadi imam sembahyang maghrib tu. Tengok Najib boleh ke boleh. Sembahyang maghrib kena baca kuat bukan macam sembahnyang asar dan zohor.

Malam tadi di TV1 Mat Taib pun berlagak macam ustaz menasihati Penyokong PAS supaya tidak memfitnah Umno. Katanya fitnah itu lebih bahaya dari membunuh. Sejak bila pula Mat Taib pandai bersyarah agama ini. Semua orang tahu dia ini pernah bawa lari anak Sultan, pernah bawa wang berjuta-juta ke luar negeri.

Si Noraini Ahmad, Ketua Puteri pulak, bila turun ke Kelantan atau Terengganu barulah nak pakai tutup kepala. Kalau tidak ianya dijadikan perhiasan di rumah. Di KL atau tempat lain Noraini bebas mengenakan fesyen rambut yang berwarna dan macam-macam lagi.

Khairy pula jadi jaguh kampung. Cat sana cat sini. Surau dan sekolah agama habis di catnya. Bantuan perkapita di tarik balik bukan orang Pengkalan Pasir tak tahu. Bercakap dengan mak cik dan pak cik pun sambil duduk merendahkan diri.

Itulah lagak dan lakonan pemimpin Umno yang terpaksa 'bersalin kulit' mengikut sesumpah yang boleh bertukar warna mengikut tempat tinggalnya. Kasihan mereka!!!

Masyarakat Pengkalan Pasir akan menjadi hakim kepada lakonan mereka ini.


MENTERI BERKENAAN MESTI LETAK JAWATAN ATAS KERUGIAN PROTON


BUKIT KATIL 30 Nov : Semalam PROTON mengumumkan akan mengambil tindakan tegas dengan melupuskan pegangan ekuitinya dalam syarikat motosikal Itali, MV Agusta Motors SpA. Syarikat itu yang diambil alih pada Disember 2004 menyumbang kerugian sebanyak RM90 juta bagi tempoh kewangan tersebut.

Pengumuman paling dinantikan ialah mengenai penstrukturan semula pengurusan baru menggantikan tempat bekas Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tan Sri Tengku Mahaleel Tengku Ariff.

Syed Zainal Abidin Syed Mohd. Tahir, 43, pengarah eksekutif dari syarikat pesaing Proton - Perodua Auto Corporation Sdn. Bhd. - dilantik menerajui syarikat kereta nasional itu sebagai pengarah urusan.

Dalam hubungannya dengan pengeluar kereta Jerman, Volkswagen AG (VW) pula, Proton telah mengemukakan pendirian mahu terus kekal menguasai syarikat kereta nasional dan menanti maklum balas VW mengenainya.

Paling drastik, syarikat kereta nasional itu melancarkan pelan lima perkara untuk memulihkan prestasinya iaitu:

* Peningkatan perolehan

* Kawalan kos lebih baik

* Penambahbaikan kualiti

* Kecekapan operasi lebih tinggi

* Meningkatkan produk dan perkhidmatan

Pengerusi Proton, Datuk Azlan Hashim berkata, kerugian suku tahunan kedua itu disebabkan oleh peningkatan harga komponen, pengurangan margin dan keperluan untuk peruntukan besar berjumlah RM160.7 juta.

Penyumbang terbesar kepada peruntukan itu ialah MV Agusta yang mana hutangnya terpaksa diserap oleh Proton ketika diambil alih.

``Sehingga kini, MV Agusta telah menyebabkan kami menanggung beban RM500 juta dengan peruntukan awal RM367 juta, disusuli peruntukan suku pertama dan kedua, masing-masingnya RM45 juta dan RM90 juta,'' jelas beliau.

Katanya, semasa pembelian MV Agusta, Proton melihatnya sebagai peluang terutama untuk mendapatkan akses kepada jenama global, kejuruteraan bertaraf dunia, pengetahuan mereka bentuk termasuk harta intelektual.

``Tetapi kesemuanya tidak memberi pulangan yang diharapkan kepada Proton. Kini kami sedang mengkaji sedalam-dalamnya pelaburan ini sama ada hendak meneruskannya atau tidak,'' ujar beliau.

Menurutnya, Proton telah melantik penasihat bagi membantu mengkaji pelaburan itu dan mengemukakan cadangan-cadangan kepada Lembaga Pengarah.

Selain itu, Azlan berkata, dalam operasi luar negara, Proton telah berjaya mendapatkan balik pembayaran besar hasil eksport 5,000 kereta Proton ke Iraq yang telah menjejaskan perolehan syarikat pada suku pertama yang lalu.

``Jumlah yang diperoleh semula sehingga hari ini ialah RM80.4 juta daripada RM90 juta keseluruhannya,'' ujar beliau.

Mengenai VW, Azlan berkata, rundingan Proton dengan VW masih berterusan dan perundingan meliputi keseluruhan rantaian nilai.

``Kita nyatakan kepada VW bahawa sebagai syarikat kereta nasional, kita masih mahu terus memiliki kawalan misalnya dalam soal harga dan produk serta mahu penyertaan besar rakyat Malaysia di dalamnya.

``Kami telah mengemukakan pendirian kepada VW dan berharap mendapat jawapan segera daripada mereka.

``Hanya selepas itu kita akan tahu sama ada perlu meneruskan rundingan atau sebaliknya,'' ujar beliau.

Azlan menambah, pendirian itu dikemukakan kepada VW dua minggu lalu menerusi pasukan perunding yang terdiri daripada Kisai, Kamarulzaman dan Badrul Feisal Abdul Rahim.

Daripada aspek jualan kereta, beliau berkata, keadaan kelihatan lebih baik pada suku kedua apabila mereka mencatatkan jualan sebanyak 22,971 buah kereta pada bulan Oktober berbanding September sebanyak 14,000 buah dan Ogos (13,000).

Menurutnya lagi, dalam tempoh dua suku tahunan termasuk Oktober, jumlah keseluruhan jualan Proton ialah 97,580 buah dengan Wira merupakan model paling laris iaitu 26,454 buah, Saga/Iswara 22,212 buah dan Waja 21,832 buah.

``Jelas ia adalah hasil promosi yang kuat oleh Proton Edar bersama EON, dan membolehkan kami menguasai 50 peratus pasaran pada bulan itu.

``Dari segi purata tahunan, ia meletakkan (penguasaan pasaran) kami lebih 40 peratus sahaja, tetapi Proton masih menerajui pasaran,'' katanya.

Azlan berkata, pasaran eksport Proton sedang diberi penilaian semula sepenuhnya, bagi memastikan ia menyumbang kepada pertumbuhan masa depan syarikat.

Katanya, tempoh enam bulan berakhir 30 September lalu telah menjana jualan eksport sebanyak 6,201 buah.

``Malaysia akan kekal sebagai pasaran utama Proton tetapi pasaran eksport akan ditumpukan pada pasaran ASEAN, Asia Barat, United Kingdom dan Australia.

``Dalam jangka panjang, kita juga mahu meneroka pasaran baru termasuk China dan India,'' katanya.


Tuesday, 29 November 2005

ZAMAN PAK LAH IALAH ZAMAN SYARIKAT BESAR RUGI. PROTON IKUT JEJAK BANK ISLAM DAN MAS ALAMI KERUGIAN BESAR


Sebuah akhbar harian melaporkan bahawa Proton dijangka mengalami kerugian yang lebih besar bagi tempoh tiga bulan suku tahun kedua sehingga September lalu, berikutan kerugian yang dialami anak syarikatnya di Itali, MV Augusta. Nampaknya satu lagi GLC mengalami kerugian yang besar selepas MAS dan BIMB.

Akhbar tersebut memetik sumber industri sebagai berkata, kerugian Proton bagi suku tahun kedua itu boleh mencecah RM700 juta satu kerugian yang bukannya sedikit.

Sumber tersebut berkata, nampaknya kerugian yang dialami oleh MV Augusta turut menjejaskan situati kewangan Proton. MV Agusta adalah sebuah syarikat pengeluar motosikal. Hutang MV Agusta kepada pihak bank dan para pembekal, menjadikannya sebuah usahasama yang cukup mahal dan Proton kini terpaksa menanggung akibatnya daripada pelaburan di seberang laut itu, kata sumber tersebut sambil menambah anak syarikat tersebut yang dibeli Oktober lalu, mungkin terpaksa dijual.

Proton sebelum ini telah mengumumka kerugian bersih RM12.35 juta bagi suku tahun pertama sehingga Jun, berbanding keuntungan RM166.47 juta tahun sebelumnya.

Hasil bagi suku tahun kedua Proton dijangka diumumkan minggu itu. Ia kini sedang mengadakan rundingan untuk syarikat Volkswagen dari Jerman

Proton dipercayai sudang berusaha untuk mengadakan usahasama itu untuk menyekat kemerosotan penguasaan pasarannya serta bagi menangani imej kenderaan buatannya yang dianggap berkualiti rendah dan harga yang tinggi.

Para penganalisa berkata, Proton, yang kini sedang berusaha untuk menangani persaingan hebat dari kereta import, perlu melakukan rombakan dan mewujukan kerjasama dengan rakan kongsa asing bagi terus kekal dalam industri automotif negara.

Bagaimanapun, Proton berkata, pihaknya bersedia menimbang pelbagai peluang perniagaan dan kerjasama teknikal, termasuk dengan Volkswagen, tetapi sehingga ini belum ada sebarang keputusan dibuat mengenainya.


ANNUAR DAN NAJIB KECUT PERUT



Melihat kepada jumlah rakyat yang datang mendengar ceramah pada 27 November lalu di Stadium Mini Pasir Mas sudah cukup 'mengecutkan' pimpinan BN. Lebih dari 50,000 orang penyokong PAS membanjiri stadium tersebut sehinggakan bandar Pasir Mas 'jam' dengan kenderaan.

Ceramah yang menampilkan dua Tok Guru dan Anwar telah mendapat sambutan yang hangat dan diisi dengan fakta yang tepat dan nas-nas agama yang meyakinkan. Insya Allah rakyat Pengkalan Pasir akan mengundi PAS.

Apakah Annuar Musa masih hendak masih mendakwa yang rakyat Kelantan telah menolak PAS. Sama-sama kita tunggu 6 Disember ini sebagai penentuan.


CALON BN TIADA MODAL LAIN SELAIN ISU PEMBANGUNAN



PASIR MAS 29 Nov. - Calon Barisan Nasional (BN), Hanafi Mamat dilaporkan mula turun padang mendekati pengundi-pengundi di Pengkalan Pasir dalam usahanya meraih undi dalam pilihan raya kecil kawasan itu pada 6 Disember ini.

Hanafi yang sudah dua kali ditolak oleh pengundi Pasir Mas dan Pengkalan Pasir mempunyai tugas berat kerana rekod beliau yang kurang baik dalam politik. Dua kekalahan sebelum ini sebenarnya sudah cukup untuk menggambarkan bahawa beliau tidak sehebat Ibrahim Ali dan Hj Hanifa Ahmad.

Hanafi dilaporkan mula berjumpa dengan penduduk miskin, orang kampung dan pengundi di atas pagar untuk menyakinkan mereka betapa pentingnya BN dijadikan pilihan utama mereka. Apakah sebelum beliau tidak pernah menziarahi mereka ini.

Malah dalam usaha menyampaikan mesej itu, Hanafi bukan sekadar berlegar menemui peniaga-peniaga di sekitar bandar Pas sahaja malah beliau juga dengan penuh keyakinan memasuki beberapa kawasan di DUN itu yang dianggap kubu kuat Pas.

Antaranya, termasuklah di Kasa, Slow Machang, Kubang Gatal, Kubang Bemban, Lubuk Acheng dan Banggol Ara. Inilah matang orang Kelantan dalam berpolitik. Mereka akan melayan siapa sahaja tidak mengira pegangan politik.

``Alhamdulillah... hasrat saya untuk menawan hati mereka mencapai matlamatnya dan saya yakin, mereka akan menyokong BN kerana pengundi di kawasan itu inginkan perubahan demi masa depan anak cucu mereka,'' katanya kepada pemberita seperti yang dilaporkan oleh akhbar tersebut.

Dalam pilihan raya kecil berkenaan, Hanafi berhadapan pertarungan tiga penjuru dengan calon Pas, Hanifa Ahmad dan calon Bebas, Datuk Paduka Ibrahim Ali.

Hanafi dilaporkan sedih melihat rakyat di kawasannya yang masih tiada pekerjaan, kemudahan prasarana terabai serta pelbagai macam masalah yang berlaku. Jadi apa yang beliau buat sebelum ini terhadap perkara ini. Beliau yang merupakan Timbalan Ketua Umno Bahagian Pasir Mas dan tinggal di sini sepatutnya turut sama membantu kerajaan negeri dan pusat dalam menangani masalah ini. 'Bukan ketika pilihanraya baru nak buat bising', sindir seorang penyokong PAS yang ditemui di Kg Kubang Pak Amin.

Hanafi juga dilaporkan berkata beliau tidak mahu masalah ini terus membelenggu penduduk Pengkalan Pasir, sudah cukup 15 tahun mereka berada dalam situasi ini, justeru saya menawarkan khidmat melalui BN kerana saya yakin parti itu mampu mengubah dan menyelesaikan semua masalah.

Apakah Hanafi tidak sedar apakah yang dilakukan oleh 21 orang Wakil Rakyat BN yang mewakili 21 DUN yang dimenangi mereka. Sehingga ke hari ini, tidak nampak sebarang perubahan ketara yang dilakukan oleh mereka kepada DUN yang mereka wakili. Jangan Hanafi hendak membuat janji kosong di Pengkalan Pasir.

Kerajaan negeri seperti yang dinyatakan oleh Husam Musa telah merangka pelan pembangunan Pasir Mas sejak sebelum pilihanraya kecil ini lagi. Ini termasuk pembesaran Bandar Pasir Mas.

Para pemerhati politik pula semakin optimis PAS akan dapat mempertahankan kerusi Pengkalan Pasir. Ini berdasarkan kepada tinjauan rambang yang dibuat di merata tempat di Pengkalan Pasir yang menunjukkan sokongan kepada PAS tidak pernah luntur. Manakala Umno terpaksa menghadapi 'ancaman' kehilangan undi kerana undi mereka akan terlepas ke tangan Ibrahim Ali.

Sudah terdapat desas-desus bahawa penyokong -penyokong bakal-bakal calon BN yang tidak dipilih seperti Dato' Abdul Rahim Rahman dan Che Johan Che Pa akan memberikan undi protes samada kepada Hj Hanifa atau kepada Dato' Ibrahim Ali. Dianggarkan seramai 1000 hingga 1500 pengundi Umno dan atas pagar akan memberikan undi kepada Ibrahim.


GAMBAR-GAMBAR PILIHANRAYA PENGKALAN PASIR


Lautan manusia membanjiri Stadium Mini Pasir Mas mendengar ceramah dua Tuan Guru dan Anwar Ibrahim
Penyokong-penyokong Kaum Tioghua menemui Hj Hanifa
Hj Hanifa serah borang penamaan calonnya.
Kaum Cina di hari penamaan calon
Tiga Tuan Guru mengepalai perarakan PAS. Tok Guru Hj Hadi, Tok Guru Nik Aziz dan Tok Guru Hj Abd Rahman Lubok Tapah.


MAT TAIB FITNAH PAS



PASIR MAS 29 Nov : Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Muhd Taib hari ini menuduh pihak tertentu (PAS lah tu) kini menyebarkan fitnah bahawa Kerajaan Pusat sedang merangka draf undang-undang untuk membenarkan orang Islam negara ini menukar agama apabila mencapai usia 18 tahun. Kenyataan beliau ini dilaporkan oleh sebuah akhbar arus perdana.

Mat Taib berkata, khabar angin itu disebarkan menerusi kempen berbisik oleh kumpulan wanita yang dihantar bergerak dari rumah ke rumah dalam kawasan pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Pasir.

"Tindakan itu membuktikan pihak terbabit benar-benar terdesak dan gerun dengan kekuatan jentera BN sehingga sanggup menakut-nakutkan pengundi dengan menyebarkan fitnah terhadap kerajaan.

"Umno memandang serius kegiatan tidak bertanggungjawab ini dan sedang dalam proses mengumpul maklumat dan saksi, sebelum mengambil tindakan lanjut termasuk membuat laporan polis," kata beliau dalam akhbar itu.

Mat Taib berkata, tindakan menyebarkan fitnah memburuk-burukkan kerajaan ini juga bertujuan mengalih tumpuan orang ramai daripada menceritakan mengenai kelemahan kerajaan negeri yang ada sekarang.

"Mereka sanggup mengada-adakan cerita yang sama sekali tidak benar, untuk menutup kelemahan sendiri," tambah Mat Taib lagi.

Apa yang lebih menggelikan hati lagi, Mat Taib turut membuat kenyataan bahawa BN tidak akan terikut-ikut rentak Pas dengan melakukan serangan peribadi kerana ia bukan saja dilarang mengikut peraturan pilihan raya, malah pucuk pimpinan BN sendiri khususnya Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, sentiasa mengingatkan jentera parti supaya berkempen secara berhemah dan tidak menggunakan taktik kotor.

Mat Taib tak sedar, bahawa Annuar Musa awal-awal lagi menyerang calon PAS Hj Hanifa dalam ceramah pengumuman calon BN 25 November lalu dengan mengatakan bahawa Hj Hanifa gagal mentadbir PKINK yang apabila PKINK mengalami kerugian. Sedangkan pada hakikatnya PKINK telah mencapai keuntungan yang lebih besar dari tahun ke tahun sejak diterajui oleh Hj Hanifa.

PAS juga komited untuk mendedahkan keburukan pemimpin Umno kerana jika sekiranya pemimpin dan parti yang buruk dipilih maka rakyat akan mengundang padah. PAS bukan memburukkan peribadi tetapi kita mencegah supaya orang yang zalim dan jahat mesti dijauhi. Sejarah pernah dicatat bahawa seorang ulama pernah menegah seorang tukang jahit dari menjahit baju Hajjaj Yusuf As-Saqafi kerana Hajaj zalim dan jahat. Menjahit baju pun ditegah inikan pula menyokong dan mengangkat mereka menjadi pemimpin.

Ayuh pengundi Pengkalan Pasir tolak pemimpin dan parti yang rasuah, zalim, menyeleweng, dan sebagainya.


Monday, 28 November 2005

PESAN TOK GURU



PETUGAS UMNO DEGIL : PERGADUHAN HAMPIR TERCETUS DI PETI UNDI SAKAR



Saya sempat bersama-sama sahabat membantu kempen PAS di Peti Undi Sakar. Bagi Umno Peti Undi Sakar ini dijaga oleh Umno Perlis yang berketuakan Shahidan Kassim (Tok Dan). Tok Dan memang terkenal samseng seperti mana peristiwa di Indera Kayangan dulu.

Ketika petugas PAS sedang sibuk menggantung poster mereka di Kg. Tal Tujoh dalam peti Undi Sakar, petugas BN juga sibuk memasang bendera dan poster mereka di tempat yang sama.

Petugas-petugas BN ini hampir kesemuanya di bawah umur kerana dari raut wajah dan perangai mereka ini rata-rata mereka ini berumur di bawah 20 tahun. Kami menjangkakan bahawa mereka samada budak sekolah ataupun institusi-institusi pendidikan atau teknikal lain.

Operasi mereka yang memasang poster BN itu diketuai sendiri oleh seorang yang berumur awal 40-an yang berasal dari kampung sekitar Peti Undi Sakar.

Setelah masing-masing sibukmemasang poster tersebut akhirnya jarak antara dua 'pasukan' ini amat berdekatan. Petugas Umno ini pula cuba memasang poster di mana telah ada poster PAS. Mereka cuba menghadang poster PAS. Petugas-petugas PAS berkali-kali menasihati mereka supaya tidak berbuat demikian. Mereka tetap berdegil. Akhirnya berlaku pertengkaran yang akhirnya hampir-hampir berakhir dengan pergaduhan.

Mujurlah ianya dapat disuraikan oleh petugas-petugas keselamatan. Kalau tidak sudah pasti ini akan dijadikan bahan kempen BN untuk memfitnah kononnya orang-orang PAS ganas dan samseng.

Oleh : Sofiwahab


IBRAHIM ALI TIDAK BOLEH DIPANDANG RINGAN : NAJIB DAH MULA TAKUT



Bukit Katil 28 Nov : Dato' Najib pada sidang akhbar selepas penamaan calon Pilihanraya Kecil DUN Pengkalan Pasir semalam mengakui bahawa Umno tidak boleh mengambil mudah dengan keterlibatan Ibrahim Ali yang turut bertanding dalam pilihanrya tersebut.

Ibrahim jelas terbukti dalam pilihanraya umum lalu apabila Ibrahim mampu menarik ramai pengundi Umno beliau memperolehi undi melebihi 6,000 undi bagi parlimen Pasir Mas.

Ikuti laporan BERNAMA di bawah :

BN Not Treating Ibrahim's Candidacy Lightly


KOTA BAHARU, Nov 27 (Bernama) -- Barisan Nasional (BN) is not treating lightly the candidacy of former Umno Pasir Mas strongman Datuk Ibrahim Ali who is standing as an independent in the Pengkalan Pasir state by-election, said Datuk Seri Najib Tun Razak.

Najib, who is Umno deputy president, said: "We treat this as a challenge for us and we will face it with commitment. There is no reason for us to feel pressured but we will not treat this threat lightly."

Three candidates were successfully nominated Sunday for the by-election caused by the death of PAS assemblyman Wan Abdul Aziz Wan Jaafar on Oct 31.

Besides Ibrahim, the others are Hanifa Ahmad, 59, the chief executive officer of the Kelantan state economic development corporation, who is contesting on a PAS ticket, and chartered surveyor Hanafi Mamat, 51, for BN.

Polling is on Dec 6.

Ibrahim, who was sacked from Umno after he stood as an independent in the Pasir Mas parliamentary constituency in the general election last year, rated his chances of victory as good "if the other parties do not resort to dirty tricks".

Umno Kelantan chief Datuk Seri Annuar Musa said voters in Pengkalan Pasir should realise that Ibrahim was a "disappointed" man.

"As an independent candidate, he will be unable to do anything. Nothing can be done by disappointed people," he said.

Annuar said Ibrahim's decision to contest as an independent candidate in the general election last year could be considered a "misjudgment" but his action to stand again as an independent was proof he no longer liked Umno.

Meanwhile, PAS candidate Hanifa said the three-cornered fight would give PAS the advantage as Ibrahim's candidacy was likely to split the votes for the BN.

"I am confident PAS will win in view of the current development and the warm reception PAS received (from supporters during the nomination)," he said.


sofi@miosh.net


BLOG AKAN DI'UPDATE'KAN SEMULA BERMULA HARI INI


Insya Allah blog ini akan kembali beroperasi bermula hari ini setelah tidak aktif selama 4 hari. Ini adalah kerana 'blogmaster' kami berada di Pengkalan Pasir membantu kempen PAS di sana. Insya Allah kami akan membawa berita-berita terkini tentang situasi di sana.


Wednesday, 23 November 2005

PAS CAWANGAN TAMAN CEMPAKA LANCAR TABUNG BINA MARKAS SENDIRI


Bukit Katil 23 Nov : PAS Cawangan Taman Cempaka telah melancarkan satu tabung untuk pembinaan Markaz PAS Cawangan pada 19 November lalu. Tabung tekah dilancarkan semasa Majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri serta mera'ikan bakal-bakal haji/hajjah.

Majlis pelancaran tabung berkenaan telahpun disempurnakan dengan rasminya oleh
Bendahari Pas Kawasan Bukit Katil, Tuan Hj.Salim Tahir. Matlamat Cawangan adalah untuk mengumpulkan sebanyak RM100,000 bagi pembinaan markaz ini.

Haji Salim dalam ucapannya menyeru seluruh ahli-ahli Pas dan juga orang ramai supaya memberikan sokongan sepenuhnya kepada cawangan ini dalam usaha mereka untuk membina markaz sendiri.

Ketua PAS Cawangan Taman Cempaka, Hj Abdullah Ahmad berkata sumbangan bolehlah dibuat melalui Bendahari Cawangan, Tuan Hj. Mohd Rizal Hj. Idris, Tel:019-6821621 atau Setiausaha Cawangan, Tuan Hj. Mohd Nor Ibrahim, Tel.017-6831947.

Beliau juga mengharapkan orang ramai dapat menghulurkan derma seikhlas mungkin bagi mencapai niat murni cawangan ini. Beliau yang juga merupakan AJK PAS Kawasan Bukit Katil berkata markaz ini amat penting bagi mereka kerana markaz ada sekarang bangunan sewaan dan pihak MBMB telah mengeluarkan notis supaya bangunan itu tidak digunakan sebagai tempat berkumpul.


CABAR-MENCABAR BERAKHIR. ANNUAR MUSA SILAP PERCATURAN



PASIR MAS 22 Nov. - Episod cabar-mencabar antara pemimpin BN dan Pas Kelantan hari ini berakhir apabila Annuar Musa sedar bahawa beliau tersilap kerana mendakwa bahawa ADUN-ADUN BN bersedia meletakkan jawatan. Sedangkan seseorang bekas ADUN itu akan hilang hak bertanding selama 5 tahun jika sekiranya mereka meletakkan jawatan tanpa sebarang sebab munasabah.

Bagi pihak PAS sejak awal-awal lagi Tok Guru menegaskan bahawa PAS tidak akan membubarkan DUN Kelantan walaupun PAS tewas di Pengkalan Pasir kerana PAS masih mempunyai majoriti 1 kerusi walaupun tewas di DUN tersebut.

Annuar berkata, pihaknya membuat keputusan tersebut setelah Menteri Besar, Datuk Nik Annuar mengulas peringatan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang menegaskan, semua wakil rakyat Kelantan akan hilang kelayakan bertanding untuk lima tahun jika mereka melakukannya tanpa sebab.

Ia selaras dengan Perkara 48 (6) Perlembagaan Persekutuan yang menyebut, seseorang yang meletakkan keahliannya dalam Dewan Rakyat hendaklah, bagi tempoh lima tahun bermula dari tarikh peletakan keahliannya berkuat kuasa, hilang kelayakan untuk menjadi ahli Dewan Rakyat.

Peraturan itu bukan sahaja melibatkan ahli Parlimen tetapi juga semua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).

Dalam reaksinya hari ini, Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Husam Musa berkata, Pas menganggap isu berkenaan sudah pun selesai dan parti itu kini hanya akan memberi tumpuan penuh kepada pilihan raya kecil tersebut.

``Bagi Pas kita sudah `tutup buku, bagaimanapun terserahlah kepada wakil rakyat BN untuk menentukan sama ada hendak meletakkan jawatan atau tidak serta bersedia menerima risikonya akibat tindakan itu,'' katanya kepada pemberita selepas sambutan Hari Warga Emas, Hari Kanak-Kanak Sedunia dan Hari Raya Aidilfitri 2005 Peringkat Negeri Kelantan di Kota Bharu.

Husam yang juga Naib Presiden Pas berkata, ketika mencabar wakil rakyat BN meletakkan jawatan beliau sememangnya mengetahui undang-undang SPR tersebut tetapi sekadar ingin mengetahui sama ada Annuar `teliti atau tidak' ketika menyahut cabarannya.

``Apa pun saya fikir semuanya sudah selesai, kita akan beri tumpuan kepada pilihan raya kecil berkenaan,'' katanya.


UMNO TUDUH PAS GUNA TAKTIK KOTOR MENYAMAR SEBAGAI PUTERI Umno



PASIR MAS 23 Nov. - Ketua Perhubungan Umno Kelantan, Annuar Musa tidak habis-habis mencipta isu dan tuduhan yang melulu kepada PAS. Hari ini akhbar arus perdana menyiarkan berita yang Pas mengatakan PAS menggunakan pelbagai taktik kotor bagi memancing undi termasuk menelefon penduduk dengan menyamar sebagai ahli Pergerakan Puteri UMNO.

Beliau yang juga merupakan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Kelantan, berkata, pihak berkenaan yang dipercayai petugas Pas melakukan perbuatan tersebut sejak dua hari lalu dan dalam perbualan telefon itu mereka bertanyakan perkara-perkara yang menyinggung perasaan pengundi.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Program Khidmat Masyarakat Kelab Ahli-Ahli Parlimen Malaysia di Peti Undi Kasa di sini semalam.

Menurutnya, taktik lain yang dikesan melibatkan sebaran maklumat palsu mendakwa terdapat ahli-ahli UMNO tertentu yang bertindak keluar beramai-ramai menyertai Pas.

Berikutan dengan dakwaannya itu, beliau telah mengarahkan bahagian undang-undang parti itu membuat kajian dan mengambil tindakan sewajarnya terhadap individu yang diperalatkan bagi membuat kenyataan tidak benar tersebut.

Katanya, Pas juga dikesan menyebarkan risalah dan khidmat pesanan ringkas (SMS) bagi menyerang peribadi pemimpin UMNO dan menyebarkan pelbagai maklumat mengelirukan bagi melaga-lagakan pemimpin BN.

Beliau berkata, BN juga mempunyai bukti Pas mengugut pengundi Cina di Pengkalan Pasir dengan mendakwa jika parti itu kalah, kerajaan negeri akan bertindak menaikkan cukai dan memperketatkan pengeluaran lesen perniagaan.

Menurut Annuar, Pas harus menghentikan taktik kotor tersebut kerana pengundi di Pengkalan Pasir bijak dan tidak mudah termakan dengan politik kasar, bercorak militan dan berunsur fitnah kerana ia tidak sesuai dengan naluri mereka.

Begitulah taktik Annuar Musa dalam hendak mencari publisiti murahan dan untuk mendapatkan simpati pengundi. Beliau mencipta pelbagai isu yang kadang-kadang tidak masuk akal. Insya Allah pengundi di Pengkalan Pasir tidak akan termakan dengan taktik beliau ini.


Tuesday, 22 November 2005

BN KURANG YAKIN UNTUK MENANG DI PENGKALAN PASIR



PASIR MAS, Nov 22 -- Mesej Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak kepada jentera BN dengan meminta mereka tidak memandang mudah terhadap Pilihanraya Kecil Pengkalan Pasir pada 6 Disember menggambarkan kepada kita bahawa BN tidak begitu yakin untuk menawan kerusi tersebut.

Najib menyampai mesej tersebut ketika bertemu dengan jentera BN di Kampung Baharu Jumaat lalu. Beliau berkata " walapun mood pengundi dan situasi sekarang kelihatan memihak kepada BN, BN tidak boleh mengambil mudah "

Ketua Perhubungan Umno Kelantan, Dato' Seri Annuar Musa dalam menafsirkan mesej Najib, berkata, BN akan mengambil langkah mendekati pengundi secara setiakawan dalam usaha untuk memenangi hati sejumlah 18,411 pengundi di DUN tersebut.

Mesej dari Najib, yang telah melawat Pengkalan Pasir dua kali sejak kematian ADUN Pengkalan Pasir, Wan Aziz Wan Jaafar pada 31 Oktober lalu, dilihat sebagai peringatan kepada jentera BN supaya tidak terlalu yakin sehingga mereka kehilangan fokus 'di mana yang penting bagi BN ialah mesti menang di Pengkalan Pasir'.

Situasi ini dilihat sebagai isyarat bahawa BN sudah mula 'goyah' dan kurang yakin dengan kemampuannya untuk menawan Pengkalan Pasir. Ingatan Najib itu seolah-olah memperlihatkan bahawa jentera BN masih tidak mampu untuk menyaingi jentera PAS yang tidak mengenal penat dan lelah.

Sementara itu Bandar Pasir Mas semakin hari semakin sibuk sekarang ini dengan kenderaan bentambah banyak serta orang ramai dari luar juga kelihatan berpusu-pusu mengunjungi kawasan ini. Adalah dijangkakan bilangan ini akan bertambah ramai menjelang hari penamaan calon pada 27 November ini.

Para peniaga kelihatan tersenyum lebar kerana jualan mereka semakin laris dari sehari ke sehari. Seorang peniaga restoran yang tidak mahu namanya disiarkan menyatakan jualannya meningkat dengan mendadak sehari dua ini berikutan kedatangan petugas-petugas serta penyokong-penyokong Umno dari luar Pasir Mas dan Kelantan.



Najib's Message To BN Machinery In Pengkalan Pasir

KOTA BAHARU, Nov 22 -- Mesej Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak kepada jentera BN dengan meminta mereka tidak memandang mudah terhadap Pilihanraya Kecil Pengkalan Pasir pada 6 Disember menggambarkan kepada kita bahawa BN tidak begitu yakin untuk menawan kerusi tersebut.

Najib menyampai mesej tersebut ketika bertemu dengan jentera BN di Kampung Baharu Jumaat lalu. Beliau berkata " walapun mood pengundi dan situasi sekarang kelihatan memihak kepada BN, BN tidak boleh mengambil mudah "

Ketua Perhubungan Umno Kelantan, Dato' Seri Anwar Musa dalam menafsirkan mesej Najib, berkata, BN akan mengambil langkah mendekati pengundi secara setiakawan dalam usaha untuk memenangi hati sejumlah 18,411 pengundi di DUN tersebut.

Mesej dari Najib, yang telah melawat Pengkalan Pasir dua kali sejak kematian ADUN Pengkalan Pasir, Wan Aziz Wan Jaafar pada 31 Oktober lalu, dilihat sebagai peringatan kepada jentera BN dan ianya dilihat supaya tidak terlalu yakin sehingga mereka kehilangan fokus 'di mana yang penting BN mesti menang di Pengkalan Pasir'.

Situasi ini dilihat sebagai isyarat bahawa BN sudah mula 'goyah' dan kurang yakin dengan kemampuannya untuk menawan Pengkalan Pasir. Ingatan Najib itu seolah-olah memperlihatkan bahawa jentera BN masih tidak mampu untuk menyaingi jentera PAS yang tidak mengenal penat dan lelah.

Sementara itu Bandar Pasir Mas semakin hari semakin sibuk sekarang ini dengan kenderaan bentambah banyak serta orang ramai dari luar juga kelihatan berpusu-pusu mengunjungi kawasan ini. Adalah dijangkakan bilangan ini akan bertambah ramai menjelang hari penamaan calon pada 27 November ini.

Para peniaga kelihatan tersenyum lebar kerana jualan mereka semakin laris dari sehari ke sehari. Seorang peniaga restoran yang tidak mahu namanya disiarkan menyatakan jualannya meningkat dengan mendadak sehari dua ini berikutan kedatangan petugas-petugas serta penyokong-penyokong Umno dari luar Pasir Mas dan Kelantan.


BANJIR MULA MELANDA PANTAI TIMUR. 49 0RANG DIPINDAHKAN DI PAHANG


Kuantan 22 Nov : Bernama hari ini melaporkan bahawa banjir mula melanda Pahang apabila sejumlah 49 orang daripada lapan keluarga, telah dipindahkan ke pusat pemindahan banjir semalam selepas kawasan kediaman mereka dinaiki air.

Sehubungan itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Kuantan Supt Kamaruddin Kutik berkata, bilik gerakan banjir negeri mula dibuka untuk membantu mangsa banjir. Beliau juga berkata semua mangsa mula dipindahkan sejak petang semalam, dengan pemindahan terakhir pada jam 9 malam tadi. Kesemua mangsa banjir ini ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Cenderawasih, Kuantan.

Sehingga jam 10 pagi ini, kawasan yang terjejas disebabkan banjir ialah di Bukit Setongkol, Kampung Segantang Lada dan Kampung Paya Tinggi Cenderawasih. Kenyataan dibuat oleh Kamaruddin kepada Bernama.

Menurut laporan itu juga, beliau berkata kesemua lapan keluarga yang dipindahkan itu dipercayai tinggal berhampiran tebing yang mudah dinaiki air.

Kepada semua penduduk di negeri Pahang, beliau meminta mereka supaya menghubungi bilik gerakan banjir negeri menerusi talian 09-5147495/ 5135901 tentang apa juga masalah berkaitan banjir.

Sementara itu semua PAS Kawasan di Pahang dicadangkan mempersiapkan jentera mereka untuk menghadapi banjir ini. Unit Amal dan Nisa' Kawasan hendaklah sentiasa mengamalkan sikap ringan tangan untuk membantu mangsa banjir. Demikian saranan seorang ahli PAS yang tidak mahu dikenali. Kalau boleh PAS Kawasan-kawasan juga membuka bilik gerakan untuk operasi membantu mangsa banjir ini kata beliau.


ANNUAR MUSA PEMBOHONG : BN GUNAKAN SEGALA KEMUDAHAN KERAJAAN HADAPI PAS.



Pasir Mas 22 Nov : Kata-kata Pak Lah dan Annuar untuk memastikan pilihanraya kecil Pengkalan Pasir berjalan dengan semangat demokrasi hanyalah manis dibibir sahaja kerana BN dikatakan menggunakan segala instrumen dan jentera kerajaan semaksimum mungkin bagi meruntuh kubu dan benteng PAS dalam proses menumbangkan PAS di Pengkalan Pasir dan seterusnya menawan negeri Kelantan.

Menurut sumber yang boleh dipercayai, semua bilik gerakan dan markaz utama PAS di Pengkalan Pasir diintip dan dipantau 24 jam oleh unit khas BN yang menggunakan agensi atau jentera Kerajaan.

BN menggunakan peralatan canggih pasukan keselamatan untuk memantau semua talian telefon, internet dan peralatan komunikasi lain yang digunakan oleh jentera PAS. Petugas BN ini juga merakam setiap perbualan dan mesyuarat.

Maklumat juga diterima bahawa jentera PAS, program dan pergerakan para pimpinan dan petugas PAS diawasi secara 24 jam oleh Bahagian Cawangan Khas (SB) yang didatangkan dari seluruh negara ke DUN Pengkalan Pasir, bahagian risikan tentera dan agensi-agensi Kerajaan pusat yang lain.

Inilah perangai penganut fahaman Islam Hadhari, bagi mereka semuanya HALAL sebab mereka mengamalkan fahaman matlamat menghalalkan cara. Bagi mereka semua tindakan boleh dilakukan mereka untuk memastikan kemenangan BN. Samada ugut, tumbuk, rasuah, tipu, guna jentera kerajaan dan apa sahaja yang mereka rasa akan membantu mereka untuk menang.

Mereka lupa bahawa Allah sentiasa melihat pergerakan mereka.


BOLASEPAK SUKAN SEA : TERUSKAN KECEMERLANGAN ANDA


Filipina 22 Nov : Pasukan Malaysia memberikan sedikit harapan untuk rakyat Malaysia yang mahu melihat pasukan bolasepak Malaysia kembali bersinar di arena antarabangsa.

Semalam Malaysia membelasah Kemboja 5-0 pada perlawanan pembukaan pasukan negara untuk Kumpulan A bola sepak Sukan Sea di Stadium Panaad, Bacolod City semalam yang menyaksikan skuad negara beraksi dengan 10 pemain pada 39 minit terakhir.

Penyerang sensai Perak R Surendran muncul wira pasukan apabila menyumbang dua gol, manakala tiga lagi dijaringkan masing-masing Zairo Anuar Zalani, Rudie Ramlie dan ketua pasukan Mohd Fadzli Saari.

Perlawanan dikuasai sepenuhnya skuad negara tetapi terpaksa membayar harga mahal apabila Rudie dilayangkan kad merah pada minit ke-51 selepas mengutip kad kuning kedua. Ini serba sedikit menjejaskan pasukan negara untuk mengharungi perlawanan seterusnya.

Bekas penyerang PKNS yang bakal beraksi dengan skuad Telekom Melaka untuk musim baru itu dilayangkan kad kuning pertama apabila menyiku seorang pemain lawan ketika sedikit kekecohan berlaku di atas padang apabila Fadzli dikasari lawan sebelum pengadil U Win Choo dari Myanmar melayangkan kad kedua, sekali gus kad merah kerana terus menendang bola selepas tiupan wisel.

Kemboja yang membariskan skuad berstatus kelab milik putera raja negara itu turut mencipta beberapa peluang yang mencemaskan kubu negara, malah terlebih dulu menguji gawang negara pada minit ke-6 menerusi tandukan penyerang mereka Kouch Sokumpheak tetapi tepat ke dakapan penjaga gol, Saiful Amar Sudar.

Tersentak asakan itu, Malaysia mula memperkemaskan gerakan dan memperoleh gol pembukaan menerusi Surendran dua minit kemudian.

Kemasukan Zairo Anuar yang mengantikan Harizul Izuan Mohd Rani pada minit ke-35 menambah lagi sengat skuad negara apabila pemain tengah Terengganu itu menambah satu lagi gol lima minit kemudian sebelum Rudie menjadikan kedudukan 3-0 sejurus sebelum tamat babak pertama.

Jaringan Fadzli pada minit ke-60 pula dihasilkan menerusi tandukan selepas menerima hantaran Mat Saiful Mohamad, sebelum Surendran menambah gol peribadi keduanya pada minit ke-83 apabila tenang menampan hantaran lintang Mohd Nor Ismail sebelum merembat kencang menewaskan penjaga gol lawan, Ouk Mic.

Kita mengharapkan pasukan Malaysia agar dapat mengekalkan prestasi yang ditunjukkan dalam pertandingan semalam. Jangan nanti ditengah harapan tinggi yang diberikan oleh rakyat, pasukan kita terkulai layu ditangan pasukan yang lemah dalam perlawanan seterusnya.

MALAYSIA: Saiful Amar Sudar, V Thirumurugan, Mat Saiful Mohamad, Ronny Harun, S Sathia Kumaran, Mohd Fadzli Shaari - kapten, Harizul Izuan Abdul Rani (Zairo Anuar Zalani), R Surendran, Amir Shahreen Mubin (Tengku Hasbullah Raja Hassan), Azi Shahril Azmi, Azlan Ismail (Mohd Nor Ismail), Rudie Ramli.

KEMBOJA: Ouk Mic, Om Thavrak, Pok Chan Than, Pouv Virak, Peou Samnang, Chea Veasna, Chuam Raksmeylitia (Samel Nasa), Srey Veasna (Teab Vathanak), Seng Narath - kapten (Sun Sovannarith), Kouch Sokumpheak, San Narith.


APA NAK JADI CERITA ZAMAN DAHULU BERULANG KEMBALI. BAKAL PENGANTIN LARIKAN DIRI


BANDAR JENGKA 22 Nov. - Cerita filem melayu purba yang sering kita tonton sekitar tahun 60-an dahulu sekarang ini berulang kembali. Sebelum ini cerita pemain bolasepak Kedah, Hasmawi Hassan tidak datang semasa acara perkahwinan beliau tetapi semalam lain pula ceritanya.

Sebuah keluarga di Felda Jengka 7 dekat sini terpaksa membatalkan majlis perkahwinan anak perempuannya Sabtu lalu selepas anaknya itu melarikan diri mengikut kekasih lain.

Bapa pengantin perempuan, Mohd. Sabri Ahmad, 48, berkata, anaknya, Norsazlina, 23, didapati `hilang' dari rumah pada malam 8 November selepas mesyuarat blok bagi membicangkan kerja-kerja kahwin tersebut.

Sabri berkata, dia sekeluarga amat terkejut dengan kehilangan Norsazlina kerana tiada tanda-tanda anak perempuannya itu melakukan perkara yang boleh mencemar maruah diri dan keluarga sendiri. Licik sungguh taktik Norsazlina ini nampaknya.

``Beliau sekeluarga syak Norsazlina mengikut teman yang dipercayai baru dikenalinya semasa mengikuti kursus butik di Petaling Jaya bulan lalu, selepas berhenti kerja di kilang ALPS Electric Sdn. Bhd., Bandar Jengka.

``Kami sekeluarga juga masih tertanya-tanya dengan tindakan nekad Norsazlina (menghilangkan diri) kerana tunangnya dari Felda Lepar Hilir 1, Kuantan yang bakal menjadi teman hidupnya adalah pilihan hatinya sendiri,'' katanya kepada akhbar arus perdana tersebut.

Mohd. Sabri juga menambah, keluarga lelaki dimaklumkan mengenai kehilangan Norsazlina empat hari sebelum majlis perkahwinan sepatutnya berlangsung pada 19 November lalu.

Katanya, dia sekeluarga amat terharu dengan keikhlasan keluarga pengantin lelaki yang sanggup menghadiri majlis kenduri di Felda Jengka 7 Sabtu lalu walaupun telah dibatalkan.

``Kami terharu dan amat malu apabila rombongan pengantin tetap juga datang ke majlis di rumah kami di Felda Jengka 7 sambil membawa bunga telur walaupun majlis pada Sabtu lalu dibatalkan.

``Mereka datang juga memandangkan jemputan sebelah pengantin lelaki di Felda Lepar Hilir 1 sudah dimaklumkan mengenai majlis itu,'' katanya.

Mohd. Sabri menambah, kehilangan Norsazlina telah pun dilaporkan di balai polis Kampung Awah, Maran pada 19 November lepas.

Menurutnya, dia dimaklumkan majlis kenduri perkahwinan bagi pihak lelaki di Felda Lepar terpaksa diteruskan juga kelmarin tanpa kehadiran pengantin perempuan kerana kad jemputan telah diedarkan.

Mohd. Sabri seterusnya merayu Norsazlina kembali ke pangkuan keluarga kerana ibunya Noraini Daud sering menangis dan termenung mengenangkan nasib anak kesayangannya yang hilang entah ke mana.

Tambahnya, semua ahli keluarga dan tunang Norsazlina yang dikenali sebagai Bahrin Zawawi sedia memaafkan perbuatannya dan berharap dapat menjalinkan perhubungan kekeluargaan seperti biasa.

Sehubungan itu Mohd. Sabri merayu mereka yang mengenali Norsazlina supaya menghubungi mana-mana balai polis terdekat atau menelefon Atan di talian 019-9221911 atau 019-9865635.


'Umno' MESIR BERTINDAK GANAS SEKAT KEJAYAAN IKHWANUL MUSLIMIN


MELAKA 22 Nov. - Media hari ini melaporkan bahawa Pilihanraya Mesir dicemari dengan keganasan yang dilakukan oleh pemerintah. Pusingan kedua pilihan raya Parlimen di Mesir dicemari keganasan apabila pertempuran meletus antara penyokong pertubuhan Ikhwan Muslimin dengan polis di sembilan wilayah negara ini.

Nampaknya Polis Mesir sama sahaja dengan Polis Malaysia yang menjadi kuda tunggangan Kerajaan untuk berhadapan dengan rakyat. Skrip 'drama' Hosni Mubarak dengan Pak Lah dalam menghadapi kesedaran rakyat sama sahaja. Ini kerana mereka menganut 'ajaran' yang sama iaitu membelankangkan Islam. Kalau Hosni menangkap dan menghukum pengikut-pengikut Ikhwanul Muslimin apa kurangnya dengan Pak Lah yang menggunakan ISA dan Polis untuk mengekalkan kuasanya.

Media melaporkan sekurang-kurangnya seorang terbunuh di bandar pelabuhan Iskandariah di Laut Mediterranean semalam manakala polis menggunakan gas pemedih mata untuk menyuraikan perusuh di delta Sungai Nil.

Berpuluh-puluh pengundi dan pekerja pilihan raya dilaporkan cedera, sesetengahnya akibat ditikam, dipukul dengan rantai atau terkena bom petrol, dalam pertempuran di sembilan wilayah di mana 1,706 calon bertanding merebut 72 kerusi Parlimen.

Parti Demokrasi Kebangsaan (NDP) pimpinan Presiden Hosni Mubarak menguasai 80 peratus majoriti dalam pilihan raya tiga pusingan yang berakhir pada 1 Disember ini.

Bagaimanapun keadaan bertambah tegang apabila Ikhwan Muslimin memperoleh keputusan yang lebih baik daripada dijangka dalam pusingan pertama pada minggu lalu.

Inilah yang berlaku dimana-mana, bila Parti Islam dilihat mampu menggugat Kerajaan dalam Pilihanraya maka kerajaan akan menggunakan kekerasan untuk mengekalkan kuasa mereka. Peristiwa di Algeria dulu mengingatkan kita, di mana Parti Islam Algeria pimpinan, Abas Madani dinafikan kemenangan mereka apabila kerajaan menggunakan tentera untuk berhadapan dengan keputusan rakyat.

Jurucakap Kementerian Dalam Negeri Mesir, Ibrahim Hammad menuduh parti itu menggunakan kumpulan samseng untuk mengancam pengundi dan menyerang penyokong calon lawan.

Bagaimanapun seorang calon Ikhwan Muslimin di bandar Damanhur, tempat berlaku rusuhan secara meluas itu, Gamal Hishmat menegaskan, parti pemerintah dan polis yang sebenarnya menjadi punca keganasan tersebut.

``Kita menghadapi sebuah kerajaan yang korup serta menindas dan rakyat menentangnya dengan hanya bersenjatakan batu. Kita menyaksikan pemberontakan di Damanhur,'' katanya.

Ikhwan menyatakan 306 orang termasuk dua wanita ditangkap di sembilan wilayah itu.

Menurut Pertubuhan Hak Asasi Mesir, lelaki yang terbunuh dalam pertempuran di Iskandariah merupakan pemandu bagi seorang calon bebas. Di Malaysia sendiri beberapa kes keganasan pemerintah sewaktu pilihanraya telah terbukti antara peristiwa di Felda Lubuk Merbau, di mana ahli PAS As-syahid Osman Talib telah diketuk dengan bata yang akhirnya menyebabkan beliau syahid, ketika kempen Pilihanraya Kecil Parlimen Padang terap, Kedah.


Monday, 21 November 2005

Umno PERHEBAT TAKTIK KOTOR MEREKA. PAS MESTI WASPADA



BACHANG 21 NOV : Setelah Umno mendakwa beratus-ratus ahli dan penyokong PAS masuk Umno Sabtu lalu, Ahli Pimpinan Tertinggi (MPT) Parti Keadilan Rakyat PKR, Dr Badrul Amin Baharon menceritakan bahawa Umno memperhebatkan taktik kotor mereka di Pengkalan Pasir. Kali ini beliau menceritakan bahawa Umno cuba 'merampas' Kad Pengenalan warga emas dengan menjanjikan hadiah lumayan kepada sesiapa yang menyerahkan kad pengenalan kepada Umno. Kad Pengenalan akan dipulangkan bersama hadiah lumayan itu kemudian.

Beliau yang bersama-sama berceramah dengan Tok Guru Nik Aziz semasa majlis perasmian Markaz Besar PAS DUN Pengkalan Pasir malam 18 November lalu menyatakan demikian ketika ditemui di sini petang sabtu lalu.

Taktik mereka ini dapat dicium oleh petugas PAS/BA di mana sebahagian dapat diambil kembali manakala sebahagian tidak berjaya kerana tuan empunya diri tidak mahu mengambilnya.

Satu lagi taktik 'tradisional' mereka ialah menyogok pengundi dengan wang. Difahamkan Umno memperuntukkan RM 1 juta bagi setiap UPU. Jadi dengan sendirinya jumlah minima yang mereka akan belanjakan dalam pilihanraya kecil sebanyak RM10 juta. Dr. Badrul Amin membuat kenyataan di atas semasa menyampaikan ceramah beliau pada program jamuan Aidil Fitri PKR Bahagian Bukit Katil bersama PAS Cawangan Solok Baroh, Bachang.

Dari mana mereka dapat wang ini? Mustahil Umno akan ada wang sebanyak ini 'kalau tidak ada udang di sebalik mee'.

Beliau mengharapkan seluruh penyokong BA dapat mengerjakan solat hajat dan berdoa semoga Calon PAS menang dalam pilihanraya kecil Pengkalan Pasir nanti.

Selain itu Dr Badrul Amin juga mahu penyokong BA juga diminta supaya menginfaqkan diri dan wang mereka demi untuk memenangkan PAS dalam Pilihanraya ini.

PKR katanya akan turun habis-habisan di Pengkalan Pasir. Penasihat PKR, Anwar Ibrahim dan Presiden PKR, Wan Azizah Wan Ismail sendiri akan mula 'turun' ke Pengkalan Pasir bermula 27 November ini.

Umno sekarang ini susah hati sebab dari risikan Polis Anwar berupaya menarik 15-20 % undi Umno manakala Ibrahim Ali berupaya memperolehi 8-10 % undi Umno jika beliau bertanding. Ini yang memeningkan kepala Umno kata Dr. Badrul Amin yang juga bekas 'graduan' ISA.


BELUM TENTU BN MENANG SEMULA KALAU PILIHANRAYA KECIL DIJALANKAN



Kota Bharu 21 Nov : Naib Presiden PAS, Husam Musa menegaskan bahawa belum tentu kerusi yang YB BN wakili sekarang dapat dipertahankan mereka jika berlaku pilihanraya semula.Demikian kenyataan Husam dipetik dari sebuah akhbar harian hari ini.

Katanya, PAS menyambut baik kesediaan 21 wakil rakyat Barisan Nasional (BN) di Kelantan untuk meletak jawatan, tetapi menegaskan majoriti kerusi tersebut dimenangi Umno dengan majoriti di bawah 100 undi.

Sebelum itu, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Annuar Musa dalam kenyataan kepada sebuah stesyen TV berkata kesemua 21 wakil rakyat BN bersetuju untuk meletak jawatan 1 Disember ini dengan syarat langkah itu turut diambil wakil rakyat PAS.

Sehubungan itu, Husam yang juga Exco Negeri Kelantan dan ADUN Kijang berkata, kenyataan Annuar merupakan satu cara menutup isu pembubaran dewan yang dimainkan BN sebelum ini.

"Saya kira Umno cuba cari jalan keluar secara terhormat untuk menutup cabaran supaya DUN Kelantan dibubarkan. Dengan meletak syarat (wakil rakyat PAS juga letak jawatan), kami faham Umno (Annuar Musa) sudah rasa takut untuk membuktikan mereka mendapat sokongan yang bertambah,” katanya.

Bercakap kepada pemberita di pejabatnya di Kota Darul Naim, Kota Bharu semalam, Husam berkata, PAS menyambut baik kesediaan wakil BN itu untuk meletak jawatan sambil menyifatkan ia perkara yang sememang perlu dilakukan.

Menurut laporan Bernama, beliau berkata, BN perlu membuktikan mereka menang semula pada pilihanraya semula yang akan diadakan di kawasan berkenaan dengan majoriti yang lebih banyak berbanding pada pilihanraya umum 2004.

"Sekiranya BN dapat membuktikan mereka mendapat sokongan lebih kuat daripada rakyat, dapat majoriti lebih banyak, kami (PAS) akan letak jawatan dan bubar Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan sebagaimana yang mereka mahukan," katanya.

Beliau berkata, walaupun mungkin berlaku ketidakstabilan dalam pimpinan kerajaan Kelantan berikutan majoriti yang terlalu tipis sekiranya Umno dapat menawan kerusi Pengkalan Pasir 6 Disember ini, tetapi banyak lagi cara lain yang boleh digunakan untuk menstabilkannya selain daripada mengadakan pilihanraya semula.

Pilihanraya kecil Pengkalan Pasir diadakan berikutan kematian wakil rakyat DUN itu dari PAS, Wan Abdul Aziz Wan Jaafar, 55, akibat penyakit kanser hati.

Kedudukan Dewan Negeri Kelantan berikutan kematian wakil rakyat itu ialah 23 kerusi bagi PAS dan 21 bagi BN.


PEMIMPIN ENGKAR HUKUM TUHAN. PETRONAS TIDAK PERNAH BAYAR ZAKAT


PETRONAS TAK PERNAH BAYAR ZAKAT

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mustapha Mohamad mengakui bahawa Petroleum Nasional Berhad (Petronas) tidak pernah membayar zakat kepada mana-mana badan agama negeri atau pihak yang layak menerima zakat.

Apalah malangnya negara kita yang mengamalkan ?Islam Hadhari? ini tetapi ingkar terhadap hukum tuhan yang mewajibkan zakat perniagaan. Rakyat kerdil yang terpaksa membanting tulang dipaksa untuk membayar cukai dan zakat tetapi syarikat gergasi yang dipunyai oleh kerajaan ini tidak diarah supaya membayar zakat. Apakah ajaran Islam Hadhari tidak mewajibkan syarikat seperti ini membayar zakat. Inilah nasibnya kita bila mengangkat orang yang tidak faham agama atau buat-buat tidak faham agama memerintah Negara.

Sebaliknya Mustapha berkata, Petronas hanya membuat pembayaran cukai syarikat dan cukai pendapatan petroleum kepada kerajaan.

"Petronas yang didaftarkan di bawah Akta Syarikat adalah sebuah syarikat milik penuh kerajaan melalui Menteri Kewangan diperbadankan dan membayar cukai keuntungannya seperti syarikat lain," katanya.

Menurut laporan Bernama, Mustapha berkata, kerajaan menyerahkan kepada Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan bagi menentukan sama ada perlu atau tidak bagi syarikat Petronas membayar zakat perniagaan.

Katanya, setakat ini jawatankuasa itu belum membuat keputusan sama ada wajib atau tidak bagi Petronas membayar zakat berkenaan.

Apakah perkara qat'i seperti zakat ini kena tunggu jawatankuasa fatwa buat keputusan. Seperti yang kita tahu zakat ini perkara jelas dan tidak ada khilaf lagi. Dari mana pemimpin Islam Hadhari belajar semua ini.

"Jawatankuasa fatwa sedang mengumpul maklumat mengenai Petronas," katanya ketika menjawab soalan Dr Mohamed Hayati Othman (PAS-Pendang) mengenai jumlah zakat perniagaan yang dibayar Petronas pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Kita berasa hairan berapa lama lagi Jawantan kuasa fatwa kebangsaan nak kumpul maklumat. Sedang Petronas telah dibentuk sejak berpuluh-puluh tahun lalu. Pengerusi Jawatankuasa Fatwa pun sudah bertukar tangan beberapa kali.

Mustapa berkata sejak mula beroperasi sehingga tahun kewangan berakhir 31 Mac tahun ini, sebanyak RM110.8 bilion disumbangkan oleh Petronas dalam bentuk cukai kepada kerajaan.

"Sumbangan ini adalah dalam lingkungan 45 peratus daripada sumbangan Petronas kepada kerajaan," katanya.

Beliau berkata sumbangan lain adalah dalam bentuk dividen iaitu sebanyak 30 peratus, royalti 20 peratus dan duti eksport lima peratus.

Kita mengharapkan pengundi-pengundi Pengkalan Pasir dapat merenung perkara ini. Soal Zakat yang menjadi rukun Islam sanggup dipermainkan oleh Umno. Kalau mereka pilih juga Umno dalam pilihanraya 6 Disember ini kita pun tak tahulah. Sepatutnya Umno boleh hilang deposit dengan segala isu agama dan penyelewengan yang dilakukan mereka.


Saturday, 19 November 2005

PAK LAH DISARAN TUBUHKAN 'BIRO TARBIAH' UMNO SEGERA UNTUK BAIKI PERANGAI PEMUDA DAN PUTERI UMNO


MELAKA, 19 Nov - Ketua DPP Kawasan Bukit Katil, Hj Salamat menyarankan Presiden Umno, Pak Lah supaya menubuhkan dengan segera Biro 'Tarbiah' di dalam Umno demi untuk memperbaiki akhlak ahli pemuda dan puteri Umno. Ini kerana terlalu banyak kes memalukan yang melibatkan kedua-dua ahli sayap Umno tersebut. Ini kita tahu kes yang dilaporkan sahaja, yang tidak dilaporkan banyak lagi, sindir Hj Salamat.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berita yang dilaporkan oleh Harakahdaily semalam.

Harakahdaily dalam laporannya semalam menyatakan bahawa Jabatan Agama Islam Negeri Perak (JAIP) telah menangkap seorang anggota Puteri Umno yang disyaki berkhalwat dengan seorang lelaki di sebuah rumah teres di Taman Suria, Taiping pada malam 12 November lalu.

Menurut seorang jurucakap JAIP, mereka bertindak berdasarkan maklumat orang ramai.
Sepasukan penguatkuasa Pencegah Maksiat telah membuat serbuan dan menangkap seorang anggota Puteri Umno sedang berdua-duan dengan seorang lelaki bukan suaminya di rumah wanita itu sendiri di Taman Suria, Taiping.

Anggota Puteri Umno yang baru menjanda itu bersama dengan teman lelakinya itu dibawa ke Balai Polis Pekan Taiping malam itu juga.

Pasangan tersebut telah diikat jamin mulut sehingga dihadapkan ke Mahkamah Syariah pada satu tarikh yang belum ditetapkan.

Sekiranya kedua-dua tidak hadir, penjamin itu akan dikenakan denda RM3,000.00 setiap seorang.

Menurut jurucakap JAIP, ini adalah kes kedua membabitkan Puteri Umno ditangkap dalam tuduhan berkhalwat.

Dalam kejadian pertama, seorang anggota Puteri ditangkap bersama dengan seorang anggota Pemuda Umno Jun lalu.

Oktober lalu, anggota Pemuda Umno itu Roslan Hasani telah pun dihadapkan ke Mahkamah Syariah Taiping dan telah dijatuhkan denda sebanyak RM1,500.00.

Pasangannya, ahli Puteri Umno itu masih dalam ikat jamin dan belum lagi dihadapkan ke mahkamh kerana dikatakan sakit.

Pihak JAIP menyatakan, kes itu akan didibicarakan di Mahkamah Syariah Taiping pada tarikh yang belum ditetapkan lagi.


APA YANG UMNO BUAT KEPADA PASIR MAS SEPANJANG MEMERINTAH KELANTAN DARI 1978-1990



Sebuah akhbar harian melaporkan bahawa penduduk daerah ini percaya bandar Pasir Mas bakal menjadi bandar mati dalam tempoh beberapa tahun lagi jika tidak diselamatkan atau dibangunkan segera. Perkataan 'diselamatkan' itu sudah tentu bermakna 'menukar kerajaannegeri ' yang ada sekarang.

Mereka mendakwa berbanding Tanah Merah, Machang atau Pasir Puteh, bandar Pasir Mas jauh ketinggalan di segi pembangunan termasuk rupa bentuk bangunan kedai dan infrastrukturnya. Malah, kurangnya daya tarikan dan mercu tanda istimewa yang boleh menarik perhatian orang ramai datang ke bandar ini juga menyebabkan bandar Pasir Mas semakin lengang dan sunyi, sebaik menjelang jam 6 petang.

Tidak seperti tempat lain, bandar ini seolah-olah tiada pengunjungnya disebabkan mereka lebih suka menghabiskan banyak masa di rumah atau kedai kopi. Tinjauan akhbar itu di sekitar daerah ini mendapati, rata-rata penduduk menyaran dan mengharapkan bandar Pasir Mas dipulihkan termasuk melaksanakan banyak pembangunan terutama membabitkan kedai perniagaan.

Ini kerana, hampir segelintir bangunan kedainya masih lagi dalam bentuk asalnya, iaitu daripada kayu berbanding bandar lain sudah memiliki bangunan konkrit dan kukuh. Penduduk berkata, ia adalah imej bandar berkenaan dan sekiranya bangunan dalam bandar kelihatan seperti `bandar koboi?, tentu pelawat tidak mahu singgah atau mengunjungi Pasir Mas.

Malah, kurangnya kemudahan tempat letak kereta dan kemudahan prasarana seperti tandas awam juga menyebabkan mereka kurang berminat memasuki bandar ini sebaliknya sanggup ke Rantau Panjang, Tanah Merah atau Tumpat. Pemandu teksi, Wan Jaafar Yaakub, 62, berkata beberapa tahun lalu, bandar Pasir Mas cukup popular. Katanya, pendapatannya juga semakin berkurangan berikutan kurangnya orang ramai terutama pelawat mengunjungi bandar ini.

?Melalui pilihan raya kecil pada 6 Disember nanti, ia diharap dapat memberi `nafas baru? kepada bandar Pasir Mas agar ia kembali berfungsi seperti dahulu. ?Tidak dinafikan, tumpuan kepada pembangunan terutama mewujudkan beberapa tempat tarikan pelawat amat penting bagi memulihkan keadaan itu,? katanya.

Rakannya, Yusof Abas, 58, pula berkata, jika diwujudkan banyak ruang perniagaan di bandar ini tentu mewujudkan peluang pekerjaan. ?Kita tidak mahu Pasir Mas tercicir daripada arus pembangunan. Ia nadi utama penduduk cari rezeki,? katanya.

Yusuf Derapa, 60, berkata inilah peluang penduduk di Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Pasir melalui pilihan raya kecil itu untuk mengubah bandar ini supaya membangun seperti bandar lain.

Demikianlah hebat 'serangan' media massa terhadap PAS sehari dua ini. Namun kita ingin bertanya kepada Umno, apa yang mereka lakukan kepada Bandar Pasir Mas sepanjang 12 tahun mereka memerintah 1978-1990. Kalau merekapun gagal menukar wajah bandar ini ketika memerintah dahulu walaupun mendapat bantuan yang banyak dari kerajaan pusat apatah lagi kerajaan negeri sekarang yang sentiasa 'ditekan' oleh kerajaan pusat. namun begitu dengan segala kekurangan yang ada kerajaan negeri tetap berusaha untuk menbangunkan negeri ini. Rakyat Kelantan dapat melihat banyak prasarana dan pembangunan yang telah dilaksanakan oleh kerajaan PAS setelah 15 tahun memerintah. Rakyat Kelantsn lebih arif tentang hal ini.

Adalah diharapkan pengundi-pengundi Pengkalan Pasir dapat mengenal yang mana intan dan yang mana kaca.


Friday, 18 November 2005

OGHE CINO SOKONG PAS, LAGU MANO OGHE MELAYU



Apabila Islam berkesempatan untuk memerintah maka sudah pasti terserlah keadilan dan keterbukaan Islam. Inilah yang dapat dilihat oleh rakyat bukan Islam Kelantan dan Terengganu. Tetapi yang menjadi masalah sekarang ialah orang Islam sendiri yang tidak nampak keadilan Islam. Jika tidak masakan pengundi yang terdiri dari orang Islam dan Terengganu serta diseluruh negara amnya tergamak memilih calon-calon BN dalam setiap kali Pilihanraya.

Keadilan Islam telah direalisasikan oleh Kerajaan PAS Kelantan dan Terengganu (1999-2004)apabila rakyat bukan Islam dibenarkan bebas menjalankan upacara agama mereka, bebas berniaga, diberi hak memiliki tanah, pendidikan mereka dibantu, kesusahan mereka dibela malah kalangan mereka juga dilantik menjawat jawatan seperti ahli majlis daerah, penghulu dan sebagainya. Di Kelantan kaum Tionghua dilantik menjadi Exco Kerajaan Negeri iaitu Dato' Anuar Tan.

Di Terengganu juga demikian, apabila Ng Chai Hing dilantik menjadi pembantu khas kepada bekas MB Terengganu ketika PAS memerintah Terengganu dulu. Malah Ng Chai Hing sanggup keluar dari DAP dan menyertai KEADILAN selepas DAP tidak bersetuju dengan tindakannya menyokong Kerajaan PAS/BA di Terengganu.

Maka strategi perang saraf yang digunakan oleh jentera pilihanraya PAS DUN Pengkalan Pasir amat tepat dan ianya sedikit sebanyak menyedarkan orang Islam bahawa pengundi bukan Islam telah mula sedar keadilan Islam. Inilah yang merunsingkan Umno terutamanya Dato' Seri Annuar Musa yang terpaksa mengeluarkan kenyataan seolah-olah PAS menggunakan slogan yang menyentuh sensitiviti perkauman iaitu beliau meminta Umno supaya tidak terlibat dengan pemasangan banner yang berunsur perkauman.

Annuar mengeluarkan kenyataan itu ketika ditemubual oleh RTM di Pasir Mas untuk siaran Berita Perdana 8 malam.

Apakah slogan yang digunakan oleh PAS pada banner yang dipasang di Pengkalan Pasir iaitu 'Oghe Cino Sokong PAS, Lagu Mano Demo Oghe Melayu' berbau perkauman.

Saya tidak nampak apa di mana salahnya slogan ini. Pada saya ianya langsung tidak berbau perkauman. Ia hanya pertanyaan yang menunjukkan bahawa orang cina menyokong PAS, bagaimana pula orang melayu. Itu maknanya slogan ini.

Adakah kerana Umno tidak menjawab perang saraf PAS ini, maka Umno menyatakan ianya berbau perkauman.

Kejayaan PAS menarik sokongan pengundi cina di Pengkalan Pasir meresahkan Annuar Musa dan konco-konconya. Masyarakat cina telah mula sedar akan keterbukaan dan keadilan kerajaan PAS Kelantan. Orang-orang cina, siam dan india dilantik menjadi Penghulu, Ahli Majlis Daerah serta lain-lain.

Annuar Musa nampaknya tenggelam punca untuk menjawab isu ini. Lantas menggunakan alasan perkauman untuk menghentikan perang saraf PAS ini. Keresahan Annuar lebih terserlah selepas PAS berjaya mendirikan Markaz Penyokong PAS dikalangan kaum tionghua di Pasir Mas.

Oleh : SOFIWAHAB


1,000 ORANG SAMBUT TOK HENG



Kota Bharu 18 Nov : Seramai 1,000 orang penyokong Tok Heng menyambut beliau sekembalinya beliau dari Belanda, melawat anaknya. Kesudian penyokongnya yang ramai ini menunjukkan bahawa Tok Heng masih berpengaruh. Tok Heng berkata bahawa beliau sempat menulis suatu makalah menceritakan mengapa beliau akan bertanding dalam pilihanraya kecil Pengkalan Pasir nanti.

Kepada Dato' Seri Annuar Musa anda mempunyai 9 hari lagi untuk memujuk Tok Heng supaya tidak bertanding. Bagi Tok Guru faktor Tok Heng tidak banyak memberi kesan. Samada Tok Heng masuk bertanding atau tidak, ianya tidak memberi 'bekas' kepada PAS.

SELAMAT MENCUBA DATO' SERI ANNUAR MUSA.


BAGINDA SULTAN DEDAHKAN BANYAK TEMPAT BELUM ADA KEMUDAHAN ASAS DI KEDAH



Melaka 18 Nov : Harakahdaily hari ini melaporkan bahawa disaat Umno/BN menghentam Kelantan yang kononnya mundur tiada kemudahan, Sultan Kedah, Tuanku Sultan Abdul Halim Mua'adzam Shah hari ini menyuarakan rasa hati rakyat yang selama ini masih belum menikmati beberapa kemudahan asas di kampung-kampung.

Seterusnya baginda juga menegur bahawa terdapat kawasan penempatan rakyat terutamanya golongan nelayan yang terdedah kepada ancaman hakisan dan ombak besar serta perlunya kerajaan Kedah membuat perubahan drastik dalam kaedah menyalurkan bantuan kepada goilongan yang memerlukan.

Tuanku Sultan Kedah bertitah demikian ketika mencemar duli merasmikan Istiadat Pembukaan Mesyuarat Bajet Kedah 2006 di Wisma Darul Aman, di sini.

Titah baginda, "walaupun peruntukan untuk prasarana luar bandar telah disediakan selama ini, namun Beta masih mendengar keluhan rakyat di kawasan tertentu yang belum dapat menikmati kemudahan jalan kampung dan lampu jalan di dalam kawasan masing-masing.

"Oleh itu Beta berharap supaya isu ini diteliti agar tiada lagi kampung yang tidak memiliki prasarana asas."

Menyentuh pembelaan terhadap golongan nelayan baginda bertitah," Beta sukacita di atas usaha Kerajaan Negeri untuk memoden dan mempelbagaikan aktiviti perikanan bagi meningkatkan pendapatan nelayan.

"Golongan ini perlu dibela kerana mereka tergolong di dalam kumpulan berpendapatan rendah dan mendiami di kawasan yang belum mempunyai prasarana yang sempurna.

Beta mendapat maklum terdapat kawasan penempatan nelayan yang terdedah kepada ancaman hakisan dan ombak besar.

"Beta berharap Kerajaan Negeri dapat menyediakan tapak perumahan yang baru dan selesa kepada golongan ini bagi mengelakkan insiden yang tidak diingini berlaku, langkah ini juga akan dapat meningkatkan taraf hidup keluarga nelayan di masa hadapan."

Selain itu, titah ucapan Tuanku Sultan Kedah kali ini juga menyeru agar dibuat perubahan yang lebih sistematik ke atas kaedah penyaluran bantuan agar golongan termiskin dapat dibasmi sepenuhnya menjelang tahun 2009.

"Antaranya ialah penubuhan pengkalan data mengenai Program Rakyat Termiskin di Peringkat Negeri bagi tujuan mendaftar keluarga termiskin, mengesan kedudukan sosioekonomi dan menyalurkan bantuan yang diperlukan," sambung baginda lagi.

Nampaknya 'pekung' BN dibuka sendiri oleh Sultan Kedah yang sememangnya terkenal dengan sikap prihatin baginda kepada rakyat. Kalau nak diharapkan pimpinan Umno/BN bercerita masalah seperti jauh sekali. Mereka akan tetap menyatakan bahawa Kedah negeri maju tidak ada masalah. Semua kampung telah mempunyai kemudahan asas. Tetapi semalam pekung mereka terbuka luas.

Diharapkan pimpinan rakyat Kelantan sedar akan perkara ini. Malah di Pengkalan Pasir semua kemudahan asas telah disediakan atau sedang dirancangkan oleh kerajaan negeri dan pusat seperti kenyatan yang dibuat oleh Husam Musa semalam.

DAULAT TUANKU.


BUKAN HANYA SISWAZAH DI PASIR MAS YANG MENGANGGUR TETAPI 60,000 YANG MENGANGGUR SEKARANG



MELAKA 18 Nov : Laporan sebuah akhbar harian hari ini sememangnya tidak adil dan berniat jahat terhadap Kelantan. Dalam laporan tersebut dinyatakan bahawa beberapa orang siswazah yang berasal di Pasir Mas masih tidak mempunyai kerja walaupun telah lama menamatkan pengajian. Antaranya ialah Nini Harlina Abdul Halim, 27 yang berkelulusan ijazah Tekonologi Maklumat (IT) dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Menurutnya, dia tidak dapat berhijrah ke luar kerana keluarganya uzur. Seorang lagi beliawanis, Nurazila Jaafar, 35, berkata berikutan sukar mendapat pekerjaan ramai di sekitar Pasir Mas khususnya Dun Pengkalan Pasir terpaksa berhijrah.

Rakyat Pengkalan Pasir dan Malaysia amnya harus sedar bahawa sekarang ini bukan hanya siswazah di Pasir Mas yang tiada kerja tetapi 60,000 siswazah di Malaysia tidak bekerja. Jadi janganlah memutarbelitkan isu. Masalah pengangguran ini bukannya masalah yang gagal diselesaikan oleh kerajaan negeri sahaja tetapi ianya adalah masalah nasional di mana kerajaan Malaysia gagal menyediakan peluang pekerjaan kepada siswazah kita.

Manakala masalah penghijrahan siswazah luar bandar ke bandar bukannya berlaku sekarang sahaja tetapi ianya berlaku sejak sekian lama. Malah sebelum PAS memerintah Kelantan pun sudah ramai orang Kelantan yang berhijrah ke negeri lain. Hijrah ini sudah menjadi perkara biasa bagi orang Kelantan. Adakah orang dari negeri lain tidak berhijrah? Itu persoalannya.

Nampaknya hasrat Pak Lah untuk melihat demokrasi direalisasikan semasa kempen Pilihanraya Kecil Pengkalan Pasir ini hanya tinggal omongan kosong kerana media massa sejak awal-awal lagi berat sebelah dan hanya menyiarkan berita-berita negatif terhadap PAS.

Pak Lah cuba mengajar ketam berjalan betul sedangkan jentera partinya yang berjalan tidak betul. Tiap-tiap Annuar Musa bercakap supaya berkempen secara berhikmah dan tidak membuat tuduhan melulu. Tetapi TV dan surat khabar yang menjadi 'kuda tunggangan' mereka setiap menaburkan tuduhan dan fitnah kepada PAS.

Rakyat Pengkalan Pasir mestilah faham taktik strategi kotor Umno/BN. Jangan mudah terpedaya dan tertipu.

Kerusi DUN Pengkalan Pasir kosong berikutan kematian wakil rakyatnya, Wan Ab Aziz Wan Jaffar, 55, pada 31 Oktober lalu kerana penyakit barah hati.

Berikutan itu, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan hari penamaan calon pada 27 November manakala pengundian akan berlangsung 6 Disember nanti.


KU LI SOKONG CALON BN. TAKUT DITUDUH RESTUI TOK HENG BERTANDING



PASIR MAS 17 Nov. - Kalau sebelum ini Ku Li diam membisu tanpa sebarang komen tentang Pilihanraya Kecil Pengkalan Pasir, semalam beliau terpaksa bersuara semata-mata untuk mempertahankan diri beliau. Sebelum ini ada desas-desus kononnya beliau memberi restu kepada bekas Ketua UMNO Bahagian Pasir, Tok Heng (Datuk Ibrahim Ali) bertanding untuk sebagai calon Bebas dalam pilihan raya kecil berkenaan.

Tengku Razaleigh Hamzah hari ini menegaskan beliau tidak menyokong mana-mana individu selain calon Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Pasir, 6 Disember ini.Sehubungan itu, katanya, beliau akan turun berkempen untuk memastikan kemenangan siapa sahaja calon yang dipilih Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas bersama-sama Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Annuar Musa menghadiri Majlis Pemimpin Bersama Masyarakat di Kampung Kubang Pak Amin, Sakar di sini.

Beliau yakin BN berpeluang untuk menang memandangkan ia kalah dengan perbezaan undi kecil pada pilihan raya umum lalu.

Beliau berkata, peluang cerah tersebut juga kerana ahli-ahli dan pemimpin UMNO kini bersatu-padu bagi memastikan kemenangan di Pengkalan Pasir sebagai simbol rakyat inginkan perubahan.

Tambah Tengku Razaleigh, dengan kekuatan jentera BN sedia ada, tiada alasan untuk BN kalah walaupun berlaku pertandingan tiga penjuru membabitkan calon bebas.

``Bagi saya, sesiapa sahaja boleh bertanding dalam pilihan raya ini kerana kita masyarakat bebas yang mengamalkan demokrasi dan semuanya bergantung kepada kekuatan jentera parti,'' katanya.

Ku Li memang tidak serik-serik lagi. Sepatutnya Ku Li sedar yang beliau sekarang sudah berada di penghujung karier dan tidak mungkin akan diterima oleh ahli Umno lagi. Sepatutnya beliau mestilah merealisasikan pandangan beliau yang akhir-akhir ini dilihat sealiran dengan pembangkang dan Tok Heng.


PAS KAWASAN BUKIT KATIL HANTAR 30 PETUGAS KE PG PASIR



Bukit Katil 18 Nov : Seramai 30 orang petugas dari PAS Kawasan Bukit Katil akan di hantar ke Pengkalan Pasir bermula pada 24 November hingga 28 November ini. Mesyuarat PAS Kawasan malam tadi memutuskan bahawa kontinjen PAS Kawasan akan diketuai oleh NYDP Kawasan, Hj Ali Sharif serta dibantu oleh Hj Salim Tahir.

Semalam Badan Perhubungan PAS Melaka memutuskan bahawa 180 petugas dari Melaka akan dihantar ke sana iaitu 30 orang dari setiap kawasan. PAS Kawasan diperuntukkan tarikh-tarik tertentu bermula 24 Nov hingga 6 Disember.

Setiausaha PAS Kawasan, Bahari Ramly menyeru kepada ahli-ahli PAS di Bukit Katil supaya mendaftar dengan PAS Kawasan jika mereka berminat untuk ke Pengkalan Pasir. Ini penting bagi mengelakkan sebarang masalah ketika mereka berada di Pengkalan Pasir nanti. Difahamkan bahawa semua petugas dari luar Kelantan mesti mendapat pengesahan dari Badan Perhubungan Negeri masing-masing.

Kepada sesiapa yang berminat sila mendatftar diri masing-masing denga menghubungi Pejabat PAS di talian 06-2672239 bermula jam 2.30 hingga 6.00 petang.


Thursday, 17 November 2005

PILIHANRAYA KECIL PENGKALAN PASIR MENGUATKAN LAGI KERJASAMA PAS-PKR



KOTA BAHARU, 17 Nov - PAS yakin Pilihanraya Kecil PAS Pengkalan Pasir akan mengukuhkan lagi kerjasama PAS-Parti KeADILan Rakyat(PKR).

Bernama melaporkan hari ini bahawa Naib Presiden PAS Haji Husam Musa berkata di sini bahawqa kedua-dua parti telah membentuk suatu pakatan untuk memperhebatkan strategi kempen bagi memastikan PAS berjaya memenangi kerusi DUN Pengkalan Pasir.

Kerusi DUN Pengkalan Pasir kosong selepas ADUNnya Allahyarham Wan Aziz Wan Jaafar meninggal bulan lalu.

Husam, yang juga merupakan Exco Kerajaan Negeri berkata Penasihat PKR, Dato' Seri Anwar Ibrahim akan menyertai pimpinan PAS dari seluruh pelusuk negara untuk berkempen
membantu calon PAS.

Sebelum temubual dengan Bernama di Pejabatnya di Kota Darul Naim, Husam telah mengadakan perbincangan dengan Naib Presiden PKR Saifuddin Nasution dipercayai berkenaan strategi kempen.

Husam berkata Anwar akan berada di DUN tersebut pada hari penamaan calon dan akan mengadakan beberapa ceramah.

Beberapa orang pemimpin PKR lain juga telah bersetuju untuk turun padang. Pusat Operasi PKR juga telah mula berfungsi.

Husam juga menafikan adanya persefahaman antara PAS dan Bekas Ketua Umno Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali untuk memecahkan undi Umno. Beliau berkata "penyertaan Ibrahim Ali dalam pilihanraya kecil ini tidak ada Husam kaitan dengan PAS. Itu adalah kemahuannya beliau sendiri untuk bertanding sebagai calon Bebas.

Ibrahim secara rasmi membuat kenyatan akan bertanding sebagai calon Bebas dalam pilihanraya kecil ini.

Husam yakin PAS akan menang walaupun Ibrahim tidak bertanding kerana, menurutnya, selain kerjasama erat dengan PKR, PAS juga mempunyai sokongan kuat dari pengundi walaupun Allahyarham Wan Aziz mendapat majoriti kecil iaitu 56 undi dalam Pilihanraya Umum lalu.

Ini adalah kerana, semua keperluan asas di Pengkalan Pasir seperti longkang, jalan dan jambatan menyeberangi jalan keretapi di Pasir Mas, isu-isu yang menjadi bahan kempen BN, sudahpun disediakan ataupun di dalam perancangan Kerajaan Negeri.


DUA BERITA YANG BERBEZA : 6 DISEMBER JADI PENENTUAN



Dipetik dari HARAKAHDAILY : Bukan Islam tambah yakin dengan Kerajaan PAS Kelantan

PASIR MAS, 17 Nov (Hrkh) – Masyarakat bukan Islam yang terdiri daripada kaum Cina, India serta berketurunan Siam bertambah yakin dengan corak pemerintahan kerajaan PAS Kelantan yang disifatkan adil dan saksama.

Mereka mula yakin dengan pemerintahan PAS sejak tahun 1990 apabila Angkatan Perpaduan Ummah pada waktu itu berjaya menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) Kelantan.
Penghulu masyarakat Tionghua, Hin Hock Bing berkata, kerajaan PAS negeri diyakini oleh masyarakat bukan Islam kerana corak pemerintahan yang adil serta saksama.

Katanya, orang Tionghua di negeri ini turut mendapat tempat kerana dilantik menjadi penghulu mukim, penghulu tanpa mukim dan ahli majlis daerah.

“Kita yakin dengan corak pemerintahan kerajaan PAS Kelantan di bawah kepimpinan Dato’ Nik Aziz yang adil dan saksama kepada semua kaum, Tionghua, India dan keturunan Siam.

“Kami pun dilantik jadi penghulu mukim, penghulu tanpa mukim dan ahli-ahli majlis daerah kerajaan tempatan sebagai wakil masyarakat bukan Islam dalam kerajaan negeri,” ujarnya ketika ditemui di Bilik Gerakan Penyokong PAS Kaum Tionghua di Jalan Pasar Lama, di sini malam tadi.

Sehubungan itu, katanya apabila berlaku pilihan raya umum atau pilihan raya kecil, sebahagian besar masyarakat bukan Islam di negeri ini akan menyokong serta mengundi PAS.

Rakannya, Loo Hui Song, 56, berkata corak pemerintahan kerajaan PAS Kelantan memberi faedah kepada semua kaum kerana keamanan, keadilan dan ‘senang cari makan’.

“Dato’ Nik Aziz perintah negeri ini bagus, comel, adil dan aman. Kita semua senang cari makan. Kita ikhlas sokong PAS,” ujarnya.

Menurutnya, masyarakat bukan Islam bebas mengamalkan tradisi kebudayaan masing-masing selaras dengan corak serta dasar kerajaan PAS Kelantan.

“Kami bebas amal budaya kami mengikut corak dan dasar kerajaan Kelantan kerana sudah biasa bercampur, bergaul dengan orang-orang Melayu,” ujarnya.

Bagi ahli Majlis Daerah Tanah Merah, Siri Sena a/l A George, 47, masyarakat India juga yakin dengan cara pemerintahan kerajaan PAS sepanjang tempoh 15 tahun di bawah Menteri Besar, Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat.

“Saya dan beberapa orang rakan setiap malam datang ke Pengkalan Pasir ini untuk bantu dan sokong PAS. Kita yakin dengan cara PAS perintah Kelantan sepanjang masa 15 tahun lalu,” ujarnya


Dipetik dari AKHBAR HARIAN (Tunggangan Umno) PENDUDUK CINA TAGIH PERUBAHAN

Penduduk Cina di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Pasir mengharapkan lebih banyak perubahan dilakukan bagi meningkatkan pembangunan di kawasan berkenaan.

Harapan itu diluahkan memandangkan kawasan itu perlu dibangunkan lebih pesat terutama menyediakan pelbagai kemudahan demi kesejahteraan rakyat secara keseluruhannya.

Sehubungan itu mereka mengharapkan kawasan itu dapat dikuasai Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Kecil DUN Pengkalan Pasir, 6 Disember ini.

Penduduk, Owe Cheng Huai, 53, dari Kampung Kasa, dekat sini, berkata banyak kemudahan asas perlu diberi perhatian kerajaan negeri bagi meningkatkan pembangunan setempat di kawasan berkenaan.

Menurutnya, masalah dihadapi penduduk termasuk menyegerakan projek membaik pulih jalan kampung yang rosak seperti di tepi Sungai Kasa yang menghubungkan laluan ke Tendong.

Katanya, jalan berkenaan digunakan sebagai laluan alternatif kepada penduduk untuk berulang-alik dari kampung itu ke Tendong selain mereka menggunakan jalan utama membabitkan Jalan Pasir Mas-Kota Bharu.

“Kami mengharapkan perubahan lebih baik dapat dilakukan bagi memastikan pembangunan setempat dipertingkatkan agar kami tidak ketinggalan dalam menikmati arus perdana,” katanya.

Petani, Wee Ang Ee, 59, dari Kampung Kasa, pula berkata, kebanyakan penduduk kampung itu adalah petani yang memerlukan sokongan dan bantuan berterusan.

Menurutnya, memandangkan Kampung Kasa sesuai dengan potensi pertanian, tumpuan harus diberi perhatian pihak berkaitan supaya penduduk dapat mengambil bahagian dalam program pertanian.

“Saya mendiami Kampung Kasa sejak kecil dan saya harap banyak potensi dapat dibangunkan bukan sahaja di kampung ini tetapi juga kawasan DUN Pengkalan Pasir secara keseluruhannya.

“Kebanyakan penduduk Cina di Kampung Kasa serta Sakar tidak mahu ketinggalan menikmati arus pembangunan lebih baik,” katanya.

Peniaga, Kho Lee Phing, 27, berkata aspek pembangunan belia wajar diberi perhatian supaya golongan itu tidak mudah terpengaruh dengan gejala sosial.

Menurutnya, kawasan itu mampu membangun lebih pesat jika perancangan dan pelaksanaan pembangunan secara tersusun dilakukan.

Katanya, pertumbuhan kawasan DUN Pengkalan Pasir mampu membuka peluang yang baik kepada pelbagai lapisan masyarakat termasuk golongan peniaga dan belia.

WALAU APAPUN PANDANGAN MEREKA TARIKH 6 DISEMBER JADI PENENTUAN.


MELAKA NEGERI KEDUA UMUM HANTAR PETUGAS KE PENGKALAN PASIR



PANTAI KUNDUR (Melaka), 17 Nov (Hrkh) - Badan Perhubungan PAS Negeri Melaka merupakan Badan perhubungan negeri yang kedua selepas Pahang mengumumkan untuk menghantar petugas ke Pengkalan Pasir. Dalam mesyuaratnya Badan Perhubungan malam tadi persetujuan telah dicapai untuk menubuhkan sebuah kontijen petugas pilihan raya yang akan bertugas di Pengkalan Pasir.

Mesyuarat di Markas PAS Pantai Kundur itu dipengerusikan Pesuruhjaya PAS Melaka, Ustaz Abd Ghani Abd Rahman yang juga merupakan AJK PAS Pusat.

Setiausaha Kerja PAS Melaka merangkap Setiausaha PAS Kawasan Tangga Batu, Haji Hasan Mohd Dahan berkata 180 orang petugas akan dihantar dan dijangka bertolak ke Pengkalan Pasir secara berperingkat-peringkat mulai 24 November ini. Beliau yang juga Timbalan Ketua Pengarah Kontijen berkata demikian dipetik dari Harakahdaily.

Beliau berkata sebuah jawatankuasa telah dibentuk untuk menyelaraskan aktiviti di sana. Timbalan Pesuruhjaya PAS Melaka, Ustaz Minhad Mamut dilantik sebagai Pengarah Kontijen manakala dua ahli jawatankuasa ialah Ustaz Mohd Noor Omar, AJK PAS Negeri dan Mejar (B) Haji Jasme Tompang, YDP PAS Kawasan Jasin.

Menurut Haji Hasan setiap kawasan dikehendaki menghantar 30 petugas selain ahli jawatankuasa kontijen yang akan bertanggungjawab keseluruhan.Petugas dari Melaka akan berada di sana mulai 24 November hingga 7 Disember.


PAS MENGORAK LANGKAH: TOK GURU RASMI MARKAZ BESAR PAS



Pasir Mas, 17 Nov - Jentera pilihanraya PAS mengorak langkah kehadapan apabila YAB Tuan Guru Dato' Hj. Nik Abd Aziz Nik, Menteri Besar Kelantan yang juga Mursyidul AM PAS akan merasmikan Markaz Besar PAS bagi Pilihan Raya Kecil N.12 Pengkalan Pasir pada Jumaat jam 9.00 malam. Markaz ini akan menjadi pusat operasi dalam mengatur strategi PAS menghadapi pilihanraya kecil ini.

Sempena perasmian Markaz tersebut, satu majlis ceramah akan diadakan mulai jam 9.30 malam dengan penceramah jemputan, Mohamad Sabu, Naib Presiden PAS.
Markaz Besar PAS ini terletak di jalan utama dari Pasir Pekan ke Pasir Mas di Kg. Jias. Lokasi Markaz Besar ini sangat strategik.

Tuan Guru mempunyai jadual amat ketat besok dimana pada pagi esok, Jumaat jam 9.30 pagi, YAB Tuan Guru akan menyampaikan Kuliah Jumaat di Masjid Maahad Tahfiz Darul Quran, Slow Machang. Manakala pada tengaharinya, Tuan Guru akan menyampaikan khutbah Jumaat di Masjid Kasa, Pasir Mas dan menunaikan Solat Jumaat bersama rakyat di kawasan tersebut.

Jadi kalau Tuan Guru boleh ke hulu ke hilir bagaimana pula kita sebagai orang yang lebih muda dari Tuan Guru, sepatutnya boleh bekerja lebih kuat untuk memenangkan PAS.


HASRAT NAK RAMPAS KELANTAN, TADBIR KEDAH PUN TAK MAMPU



ALOR SETAR, 17 Nov (Hrkh)- Cita-cita besar Umno untuk mentadbir Kelantan menjadi bahan ketawa rakyat kerana negeri yang ditadbir oleh BN sekarang pun gagal diurus dengan baik. Bukti yang paling nyata dipampang di hadapan mata. Sekalipun sedang mengorak langkah sebagai sebuah negeri maju lima tahun lagi, Belanjawan Kedah 2006 yang baru dibentangkan Pemangku Menteri Besar Kedah, Dato' Mahdzir Khalid 15 Julai lalu mencatatkan defisit sebanyak RM19, 794, 322.00.

Ia hanya kurang sekitar RM 1 juta defisit berbanding belanjawan tahun 2005 iaitu sebanyak RM 20, 923, 246.00. Dalam kempen pilihanraya ataupun ucapan pemimpin Umno, mereka mendakwa Umno pandai mentadbir dan berupaya membawa kemajuan kepada sesuatu negeri berbanding PAS. Tetapi fenomena di Kedah dan negeri-negeri lain menjelaskan kepada kita cakap-cakap mereka ini hanyalah omong kosong.

Contoh jelas Johor, Kedah, Pahang dan Selangor menduduki empat tempat teratas dalam senarai kerajaan negeri yang mempunyai hutang tertunggak tertinggi. Manakala Kelantan jatuh nombor sepuluh walaupun 'tidak pandai' memerintah. Dari fakta ini jelas menunjukkan kepada kita kerajaan BN sebenarnya bukan pandai memerintah tetapi pandai berhutan.

Pengundi Pengkalan Pasir sudah tentu tahu memilih yang mana intan dan kaca.

SYABAS KERAJAAN-KERAJAAN NEGERI DIBAWAH PEMERINTAHAN BN


APA TOK HENG (IBRAHIM ALI) KATA




Ikuti Temubual Tok Heng dengan Malaysiakini.com

MK(MALAYSIAKINI): Apa keperluan Datuk bertanding dalam pilihanraya kecil Pengkalan Pasir?

IA(IBRAHIM ALI): Saya mahu rakyat kawasan ini mendapat pembelaan yang sewajarnya. Selama ini mereka hanya menjadi alat kepada pihak tertentu untuk kepentingan mereka. Akibatnya mereka tidak mendapat apa-apa.

Jika saya menang saya boleh membawa suara mereka kepada pihak-pihak yang berkenaan.Saya ingin memberitahu mereka bahawa orang yang tidak berparti juga boleh menjadi wakil rakyat yang baik. Tidak guna kita ada parti yang bagus tetapi wakil rakyatnya tidak berguna.


MK: Apa yang mahu dibuat di Pengkalan Pasir kerana Umno dan PAS sudah memajukan mereka sejak sekian lama?

IA: Rata-rata penduduk Pengkalan Pasir dan juga Pasir Mas miskin – pendapatan dalam lingkungan RM500 sebulan. Pendapatan sebanyak itu tidak cukup kerana harga barangan meningkat dan kos hidup yang semakin tinggi.

Saya mahu penduduk mendapat lebih banyak projek pembangunan yang memberi faedah kepada mereka. Selama ini mereka hanya diberi janji dan akibat termakan janji, hidup mereka tidak berubah sejak dahulu.

MK: Datuk mendakwa pengundi Pengkalan Pasir akan menyokong Datuk. Apa asas keyakinan itu?

IA: Saya mempunyai ‘track record’ di kawasan itu. Semua orang kenal saya. Saya menjadi Ketua Umno Bahagian Pasir Mas selama 10 tahun – 1994 hingga 2004. Saya pernah menjadi wakil rakyat mereka sebelum ini.

Saya mempunyai penyokong tetap sebanyak 2,000 orang di kawasan itu. Mereka mengundi saya sejak sekian lama. Malah majlis sambutan Aidilfitri yang saya anjurkan baru-baru ini, dihadiri hampir 3,000 orang datang.

Pengerusi Umno Kelantan, Datuk Seri Annuar Musa berkata saya mempunyai ramai penyokong di Pengkalan Pasir. Begitu juga Exco Kanan Kelantan, Husam Musa dan Ketua Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub. Mereka kata saya ramai penyokong di Pengkalan Pasir.

MK: Adakah Datuk bertanding kerana mahu Umno kalah setelah memecat anda selepas pilihanraya umum lalu?

IA: Keputusan saya bertanding tiada kena mengena dengan Umno. Saya mempunyai jati diri sendiri dan ini keputusan saya sendiri. Saya bertanding kerana mahu berkhidmat kepada rakyat.

Umno memecat saya dengan cara yang sangat kejam. Saya dipecat ketika sedang membahagikan bantuan zakat kepada orang miskin di Pasir Mas. Saya digugur sebagai Ketua Penaja Umno Bahagian Pasir Mas tanpa sebab. Dalam hal ini saya orang yang dizalimi.

MK:Jika anda tidak bertanding peluang Umno menang lebih cerah, tidakkah ini bermakna Datuk mahu menyekat kemenangan mereka?

IA: Umno tidak berhak untuk menyekat saya daripada bertanding. Saya bukan lagi sebagai ahli Umno. Saya hanya orang kecil yang bertanding dengan parti yang kaya-raya – mempunyai wang dan jentera yang besar.

Saya bertanding kerana prinsip sebagai seorang pejuang politik. Prinsip ini bukan untuk dijual beli. Saya ada maruah dan harga diri. Maruah saya adalah maruah orang Pasir Mas. Saya tidak hiraukan siapa lawan saya, baik PAS mahupun Umno.

Beberapa pemimpin datang memujuk supaya saya tidak bertanding tetapi saya tidak hiraukan. Saya anggap mereka ‘muka tidak malu’. Mereka yang buang saya tetapi mahu mengajak bersama semula. Saya tidak akan ikut mereka lagi.

MK:Apakah yang Datuk mahu katakan mengenai Umno yang mungkin tidak diketahui orang selama ini?

IA: Saya memanggil Umno sebagai parti demokrasi diktator. Mereka yang setia kepada Umno dibuang tetapi pemimpin yang menyeleweng dan moral rendah dikekalkan. Dasar ini tidak boleh diterima oleh sesiapun. Saya tidak berdendam kepada Umno tetapi ada pemimpin mereka yang berdendam terhadap saya. Tetapi saya tidak akan masuk semula Umno.

MK: Apakah Datuk mahu menjadi alat kepada mana-mana pihak?

IA: Saya bukan ikan kembong yang menjadi makanan kepada mana-mana pihak. Saya ada jati diri yang kuat dan tidak akan menjual prinsip. Saya ada kemampuan dan saya ada kelebihan. Saya seorang yang berani, telah dua kali ditahan di bawah ISA tetapi saya mahu terus berjuang dan membela rakyat.

Saya mahu ingatkan pengundi Pengkalan Pasir supaya mengguna peluang ini sebaik-baiknya. Mengundilah dengan kesedaran dan bukannya kerana tekanan dan ugutan. Pilihalah calon yang ada ‘track record’ dan bukannya yang hanya bercakap kosong. Saya mahu orang Pengkalan Pasir tidak dipu lagi.


Keahlian Unit Amal

Iklan

Artikel Menarik

A

 

Dewan Pemuda PAS Bukit Katil Hakcipta © 2011 Kredit Ubahsuai oleh Kijang59